Hjælp til økonomien.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • AndersAarhusForfatter
    Indlæg
  • #94019
    AndersAarhusForfatter

    Hej.

    Vi har lidt svært ved at få holde styr på økonomien og få det til at køre rundt, så jeg håber der er nogle venlige sjæle der kan hjælpe sig.

    Jeg skriver lidt om vores situation også må i endelig spørge.

    Min kone har gæld fra et tidligere forhold det er ca 300.000 i tab på et solgt hus. De betaler meget i renter da det jo er forbrugslån men afdrager 3000 hver om måneden og har gjort det ca. et halvt år. Derudover har hun et bil lån på ca. 40.000. Mener hun afdrager 1400 om måneden.
    Til sammen betaler vi af rente frit på nogle ting. Mit tv, hendes mobil, en Ipad og en seng. Ca. 2000 i alt om måneden. Alt undtagen sengen er færdig til maj.

    Min kæreste har ca. 17000 udbetalt og jeg får SVU ca. 9000 udbetalt. Derudover har hun en søn.

    Lige nu bor vi i en lejlighed hvor vi betaler 7500 m vand og varme.

    Vi har rigtig mange faste udgifter samtidig med at vi betaler mange penge af. så der skal ikke mange uforudset udgifter til før vores budget vælter helt. Derudover er har vi begge meget svært ved at holde overblik. Skal siges jeg har en anden bank og hverken gæld eller formue.

    Hun har forgæves forsøgt at få hende og hendes forhenværende partners gæld splittet op men uden held.

    Sagen er den at vi er blevet tilbudt at købe den lejlighed vi lejer og det er til en pris langt under hvad den er vurderet til. Den er vurderet til ca 2.25 mio og vi er blevet tilbudt at købe den til 1.4. Problemet er at min kærestes bank ikke er meget for at låne hende penge.

    Så hvad tror i der skulle til for at vi kunne låne 1.6 og få samlet alle lånene? Hvad skal vi trykke på og hvad har i ellers af gode råd?

    #202972
    MichaelForfatter

    Ja, jeg forstår da godt at I har problemer når I vælger at købe bil, elektronik og møbler for låne penge – samtidigt med at I har en hængende gæld på hele 300.000 kr. Det giver simpelthen ingen mening at prioritere på den måde.

    Hvad lejligheden angår: Hvorfor er I blevet tilbudt at købe den til 1,4 mio hvis den skulle være 2,25 mio værd? Hvor har du de 2,25 mio fra i det hele taget?

    #202974
    AndersAarhusForfatter

    Hun havde en bil sammen med den tidligere partner som de også solgte med et tab og det er nødvendigt for hende med bil før hun kan arbejde og aflevere barn. Husk at hendes del er gælden jo “kun" er 150.000. Derudover er jeg sgu ikke herinde for at blive bedømt, ved sgu godt det er smartere at spare sammen og købe end at købe på afbetaling.

    Den har været til salg før og der var den vurderet til af ejendomsmægler til mere, men den offentlige grundværdi (Eller hvad det nu hedder) var omkring 2.25.

    #202976
    testForfatter

    Har i råd? Kan i betale ca 4000 kr mere ind det i gør i dag pr måned?

    #202978
    AndersAarhusForfatter

    Findes der nogen herinde der faktisk gider hjælpe folk ellers må administration kan slette tråden.

    #202980
    testForfatter

    Anders hvilken hjælp havde du forestillet dig?

    #202982
    U9kumForfatter

    Kære Anders
    Som jeg kan læse det du skriver, så har i tilsammen ca. 26.000 kr. udbetalt hver måned.
    Og så i grove træk faste udg. til lejlighed og afdrag på lån/gæld på ca. 14.000, så skulle der jo være omkring 12.000 kr. til at dække “alt det andet".
    At banken ikke er indstillet på at låne din kæreste til at købe lejlighed for er vel til at forstå, når man ser på hendes økonomiske situation.
    Banken ser jo også på hvordan i “styrer" jeres økonomi, og diverse forbrugskøb på afbetaling er nok ikke ligefrem noget der fremmer jeres kreditværdighed. Og endelig så er din kæreste jo enlig set med bankens øjne, hvis det er som du skriver, at de ikke vil låne din kæreste penge til lejligheden.
    Jeg tror umiddelbart at det bedste i kan gøre er, at få betalt mest muligt af på jeres gæld inden i begynder at tænke på hus/lejlighedskøb, selv om jeg da godt kan forstå at det er fristende for jer at kunne købe lejligheden.
    For mig lyder det ikke som en realistisk mulighed, i jeres situation at købe ejerbolig på jeres nuværende grundlag.

    #202984
    AndersAarhusForfatter

    Ikke så meget andet end at folk liste hvad jeg skrev og kom med noget seriøst i stil med udkom.

    U9kum <<
    Helt enig og det har jeg forståelse for, men banken må da også Være interesseret i at hun får styr på tingene. Spørgsmålet er jo så hvad der skal til for at det bliver muligt. Andet end at jeg flytter bank og er i med til købet forventer de vil også nogle penge til udbetalingen og er det et nok eller skal man se om det er muligt at få hendes far til at kautionere? Godt klar over at banken nok ville synes det var sjovest men kan man komme udenom det tror du/i?

    #202986
    testForfatter

    Har i råd? Lav et budget. Men det har i ikke ud fra de oplysninger du har givet.

    Jeg ville klart fraråde at nogen kautionere for jer, de kommer til at hænge på at betale jeres gæld da i jo ikke har råd eller har vist evner til at styre jeres økonomi.

    Din kone kæreste skylder skam det fulde beløb og ikke halvdelen. Sådan er det når man stifter gæld i tosomhed.

    Banken er sådan set kun interesseret i at få en sikker foretning af deres kapital.

    Hvordan skulle det at i stifter yderlige gæld gøre at der kommer styr på tingende?

    Sådan holdning til at banken bare skal komme ud over det er dybt forkasteligt og viser faktisk hvorfor i ikke har råd. Det er dig der skal tage ansvar.

    #202990
    MichaelForfatter

    Anders spørger hvad der skal til for at få styr på tingene.

    Svaret på dette er jo ganske enkelt: Betal gælden!

    Simpelt ja, men det er jo nok ikke dét som Anders vil høre. Ikke desto mindre er der ikke andre løsninger. Man kan ikke låne til en bolig når man er dybt forgældet i utallige forbrugslån.

    Man kan ALDRIG løse gældsproblemer ved at stifte ny gæld.

    #203002
    HalliHalloForfatter

    Jeg kan muligvis hjælpe dig på vej, hvis du kan oplyse hvor meget restgælden på din seng andrager pr. d.d. samt oplyse, hvad din kæreste får i børnepenge for sin søn?

    #203004
    AndersAarhusForfatter

    Hun betaler Ca 400 af om måneden og der 8000 tilbage.

    Hun får 4200 hver 3. måned derudover får hun 2000 hver måned af faderen da vi har ham mest.

    #203006
    testForfatter

    Børnepenge og børne bidrag regnes normalt ikke med i rådighedsbeløbet når man skal vurdere kreditværdighed.

    Tillykke med senge fra drømme land. Var det primært sengen i gik efter eller finasieringen?

    #203014
    RedaktionenForfatter

    Hej

    Jeg tror desværre at det bliver svært for jer. Punkt 1. Sålænge der ikke er en afklaring af den gamle gæld kan i risikere at stå med alle 300.000. Det skal i have på plads. Og det virker som rådighedsbeløbet er for lille til at opnår en finansiering af lejligheden. I skal nok have fjernet noget mere gæld inden det bliver muligt at købe.

    Jeg skal derudover bede om at få tonen i debatten forbedret. . Det gælder især for vores rutinerede debattører .

    #203020
    AndersAarhusForfatter

    Vi har forsøgt at få gælden splittet op men det er ikke lykkes endnu. De betaler jo 6000 af om måneden men der er også store renter på så det tager tid.

    Hvis nu det blev muligt en eller anden måde at indfri halvdelen af gælden er der så ikke mulighed for det, uden at skulle betale af på den sidste del også?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.