gammel gæld

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87450
    AnonymForfatter

    jeg havde en gang et firma hvor jeg solgte dæk fra der var jeg så uheldig at jeg fik indbrud og fik stjålet hele mit lager af nye dæk og at min forsikring ikke ville dække tabet der er nu gået ca 4 år siden jeg har hørt fra det firma jeg købte dækkene fra så ville jeg hører om der er nogen der ved hvor længe der skal gå før at det dæk firma ikke kan gøre krav på deres penge mere

    #108920
    BluntZForfatter

    Efter 5 år uden lyd vil de blive betragtet som passive, og jeg mener at de der efter ikke kan gøre krav på deres penge. Derimod er det nok med en påmindelse eller anden form for oplysning om status på din gæld.

    #108926
    AnonymForfatter

    det har jeg også hørt men jeg har til gængæld også hørt at det først er efter 20 år vis man slår det op på nettet så er der to muligheder efter 5 år eller efter 20 år men hvad for en skal jeg gå efter

    #108928
    MichaelForfatter

    Jeg tror, at du blander de 20 år sammen med forældelsesfristen for gæld til banker og finansieringsselskaber. Der gælder andre regler for varer og serviceydelser og her mener jeg, at de 5 år er korrekt (har dog ikke checket det)

    #108930
    AnonymForfatter

    Enig med Michael:
    LOV nr 274 af 22/12/1908 (Gældende) – Lov om Forældelse af visse Fordringer. (1908 Loven) § 1: “For følgende Fordringer gælder en Forældelsesfrist af 5 Aar: 1) Fordring, som støttes på Overenskomst om a. Salg eller anden Overdragelse af Varer … Foranførte Forældelsesfrist er dog ikke anvendelig, naar der for Fordringen er udstedt Gældsbrev eller tilvejebragt andet særligt retsgrundlag, hvorved dens Tilblivelse og Størrelse er anerkendt af Skyldneren eller på anden Maade skriftligt fastslaaet."

    En faktura er ikke et ‘gældsbrev eller andet særligt retsgrundlag’. Et rykker er vist heller ikke, men en fogedretsafgørelse er. Et ‘frivilligt forlig’ er osse. Et brev du skrev for fem år siden “Kære dækfirma, forsikringen vil ikke betale, og jeg kan ikke, men I skal nok få pengene når jeg får råd" vil sikkert nok være nok til at udvide det til 20 år osse.

    Var det dine dæk der blev stjålne? Der er væsentlig forskel mellem at købe på kredit (det gør man oftest indenfor b2b) og så have i kommision. Det kunne lyde som det sidste.

    #108938
    AnonymForfatter

    ja det hele mit lager af dæk der blev stjålet og jeg har også været i fogedretten men jeg kan ikke huske hvad det var jeg skulle der nede jeg mener at det var om jeg kunne vedkende mig at jeg skyldte dem penge er det så stadig 5 år

    #108948
    AnonymForfatter

    Du skriver til dette forum og spørger hvad fogedretten sagde for fem år siden. Var det ikke bedre at finde de gamle papirer?

    Jeg kan kun gætte hvad fogedretten sagde, men det gæt er at de fastslog at du skyldte penge men ikke foreløbig kunne afdrage (du har vel ikke ‘glemt’ at du har afdraget?). En sådan kendelse ER et ‘særligt retsgrundlag’ og kravet forældes ikke efter 5 år. Det er ikke ensbetydende med at dækfirmaet rent faktisk vil ‘komme efter dig’.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.