Afkast, bolig vs. investering i aktier

Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
  • Indlæg
  • #202342
    AnonymForfatter

    Leocat. Mange tak for at påpege den pinlige regnefejl. To ark er belevet blandet. Heldigt den kun er blevet vist her.

    #202348
    LeocatForfatter

    Historisk har man ikke tabt penge på aktier hvis man har investeret i et indeks (med få undtagelser for eksempel Japan eller krisen i 30’erne), har holdt i 10 år og reinvesteret udbyttet løbende.

    I min bank kan jeg sagtens låne og købe aktier for, så der er ingen forskel mellem bolig og aktier. Selvfølgelig er renten lavere for bolig men gebyrerne er langt langt højere, da du betaler stempelafgift, kursskæring, tinglysning etc ved belåning til køb af bolig.

    Derudover er boliger langt langt mere illikvide, aktier kan du sælge på sekunder.

    Aktier giver udbytte som du så kan reinvestere og du risikerer ikke dårlig lejere som ved bolig. Lejeindtægt fra bolig kan du ikke reinvestere løbende i nye boliger hvis du kun har 1-2 stykker.

    #202350
    AnonymForfatter

    Så er vi ved at være enige. Fordele og ulemper ved begge. Dem der er dygtige til aktier burde fortsætte med dette og sikre sin risiko spredning. Dem der til gengæld ikke er gået i gang burde have et alternativ til aktier. Har kun set den ene artikel efter den anden som kun fremmer aktier. Du kan også gear aktier men så er risikoen langt større end ved boliger. Markedspris.

    Jeg sælger ikke boliger i dk, så jeg kan være lige glad. Det virker nemlig ikke hvor jeg bor i udlandet. Jeg ønsker bare en lidt mere nuanceret tilgang. Altid to sider af en sag.

Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.