Livrente???

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • VinelskerenForfatter
    Indlæg
  • #93940
    VinelskerenForfatter

    hej med med jer, kunne godt tænke mig lidt feedback her. Vi har i dag et hus, hvor vi har 2 lån i. Et på ca. 800000 i 4% fastforrentet, restløbetid 27 år. Et i F3 uden afdrag på ca. 380.000. Huset er konservativt sat 3,5 mio værd. Vi har ingen øvrig gæld. Vi er 2 voksne og 2 mindre børn. Jeg er vellønnet og min kone tjener pt. max 250000/år. Vi har ingen planer om at flytte, snarere tværtimod regner jeg med, at vi bliver der de næste 10 år.

    Derudover har vi en opsparing på ca. 400.000. . Vi er begge i slutningen af 30´erne. Ja, det er jo en luksus-situation og det er jeg selvfølgelig også meget ydmyg omkring. Samme indledning som i et tidligere indlæg, men det var lige for at sætte scenen 🙂

    Denne gang gang går min tvivl mere på min pensionsordning. Jeg betaler ca. 50.000 om året ind til rate og tilsvarende til livrente – eller væddemålet med banken, som jeg også betragter det som. Og det er specielt livrenten, som jeg har mine tvivl om. Skal jeg fortsætte med det – eller kan jeg med fordel investere de midler bedre på anden vis? Jeg er jo i forvejen i en ret favorabel situation, så hvorfor overhovedet betale til livrente……..Jeg har overvejet at investere i bolig, men det kommer ikke på tale de næste 3 år i hvert fald. Jeg kunne selvfølgelig også bare spare mere op, men renterne er jo latterlige. What to do????

    #201880
    HalliHalloForfatter

    Det var da det letteste spørgsmål ind dato: Spred din opsparing så meget som overhovedet muligt, og spar roligt op til en bolig, og vent med pensionsopsparingen.

    Jeg går ud fra at du og ægtefælle/kæreste er obligatorisk sikret med en pensionsordning via arbejdsgiver, hvilket burde have fremgået af dit indlæg/spørgsmål. Dette er 90% af alle lønmodtagere nemlig.

    Apropos livrente: Jeg vil mene, at den kun er god, hvis bedsteforældre alle er blevet gamle, dvs. over ca. 92 år, da du så har størst chancer for at få rigtig meget ud af osparingen. Indtil da er det nemlig kun din egen opsparing du løbende får udbetalt.

    #201892
    VinelskerenForfatter

    jeg er vist ikke præcis nok. Ja, vi er begge sikret igennem arbejde med pension og diverse dækninger. Spar roligt op til en bolig skriver du – jeg er i et nybygget hus fra 2010 – så jeg har ikke behov for at spare op til en bolig.

    Men du mener, at jeg skal nøjes med ratepension igennem mit arbejde??

    #201900
    testForfatter

    Jeg ville spare op i bolige e.g. Afdrage lån før jeg lavede mere pension opsparing

    #201940
    HalliHalloForfatter

    Det er svært at sige hvad du nøjagtigt skal gøre.

    Jeg troede at du privat sparede 100.000 kr. op udover din arbejdsmarkedspension.

    Hvis du kan lave denne om til en ratepension, så kan du roligt gøre det, men alt udover 50.000 kr. bliver jo så stadig på en livrente.

    Henvend dig evt. til din pensionsrådgiver enten i pensionsselskabet og/eller banken og forhør dig om dine konkrete muligheder, så du som pensionist får den optimale dækning.

    Livrenten kan du endvidere af gode grunde ikke tegne i banken. Jeg nævner dette, da du skriver at du ikke vil indgå noget væddemål med banken, men måske du mener noget andet end du skriver.

    #201946
    AnonymForfatter

    Hej Myboys.

    Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, går det på hvad der bedst kan betale sig rent økonomisk for dig.

    Ud fra dit resume går jeg ud fra, at du har en indkomst hvor du betaler en pæn slat i topskat. Hvis det er tilfældet, så undgår du ved indbetaling til en livrente jo for det første at betale topskat af disse penge, samtidig med at du kun betaler pt. 15,3% PAL-skat af afkastet. Så hvis du tænker på, om livrenten kan betale sig i forhold til en privat opsparing/investering, som du alligevel først vil hæve når du når pensionsalderen – så er mit synspunkt at det helt bestemt godt kan betale sig. Jeg tror du vil være hårdt presset for at finde en investering, der giver samme afkast set over 30 år.
    Jeg kan dog godt forstå, at du betragter livrenten som et “væddemål" med banken. Jeg mener at væddemålet går til din fordel når du er omkring 81 år – men det kan være forskelligt alt efter hvilken pensionsordning du har. Det vil din pensionsrådgiver kunne oplyse dig om.

    Hvorvidt det vil kunne betale sig at afdrage på din gæld i stedet for at indbetale til livrenten, ved jeg ikke. Det må mere kyndige folk svare dig på.

    Som et lille indspark vil jeg dog også lige bede dig overveje, at livrenten også skal ses i forbindelse med, hvilken levestandard du vil have, når du går på pension. En fast indkomst efter pensionsalderen er efter min mening heller ikke noget at kimse ad. Du er i en god økonomisk situation nu – men hvem ved, hvordan det ser ud om 20 år? Og hvis du bliver over 81 år, kan du jo bare glæde dig over at du gjorde en god investering.

    Det var bare mit synspunkt. Jeg håber du kan bruge det til noget.

    #202012
    HalliHalloForfatter

    Kilamanjaro mener også at man tegner et “væddemål" med banken ved tegning af en livrente, men jeg ved ikke hvad banken har med det at gøre udover at de kan henvise kunderne til et pensionsforsikringsselskab.

    Lad det nu ligge, men at der foreligger fordel til kunde allerede ved 81 år er noget nyt for mig, idet jeg dels har læst herinde at nogen har skrevet 90 år, ligesom jeg også har læst at levealderen er kraftigt stigende, hvorfor selskaberne – efter påkrav fra finanstilsynet – allerede har taget højde for dette i nye policer.

    #202214
    pppedeForfatter

    Fornuftigt indlæg Kilimanjaro – jeg er meget enig.

    Livrenter er en fin – omend en anelse ugennemskuelig – måde at spare op til sin alderdom på. Betaler spørger i øvrigt topskat, og har rigeligt med overskudslikviditet, så ville jeg kigge efter denne løsning. Det kan bedre betale sig end at spare op med frie midler, hvis man kan leve med, at der går lidt tid til de bliver udbetalt.

    Hvorvidt man vinder væddemålet over pensionsselskabet må i øvrigt afhænge af om man lever længere eller kortere end den forventede levealder. For en 30-årig er denne alder omkring 83 år.

    #202238
    HalliHalloForfatter

    Ok, 83 år, så er det på plads.

    Og endelig ikke spare op i frie midler, men en livrente er at foretrække uagtet om man kender mandens økonomi til bunds eller ej, især hvis der er betales topskat. Om pensionisttillægget bliver reduceret i kraft af denne livrente spiller så her ingen rolle for beslutningstager.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.