Renteudgifter af gæld til pengeinstitutter mv. (Forskudsopgørelse 2013)

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93927
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Har lidt spørgsmål angående mit rentefradrag på min forskudsopgørelse 2013.

    Der står under rubrik 41 at min renteudgift i 2013 er på knap 20.000. – Men da jeg har betalt en del mere af min gæld iår en planlagt er mit rentefradrag iflg. min bank nede på 7300,-

    Dvs. det vel er det beløb jeg indtaster på min forskudsopgørelse.

    Nu er det bare sådan, at mit nuværende månedsfradrag på 6600,- falder til 781,-
    Kan det passe at jeg “mister" ca. 6000,- om måneden i fradrag på dette?

    Andet spørgsmål.
    Jeg har læst mig frem til at man kan fratrække ca. 1/3 del af ens renter i skat.
    Vil det så sige at hvis jeg undlader at ændre noget vil difference være 20000,- (Fortrykt) minus 7300,- (reel Renteudgift) = 12700,- / 3 = 4233,-
    Vil jeg så få et “skattesmæk" på 4233,-??

    Jeg er squ lidt i vildrede omkring dette, for er ovenstånde tilfældet så kan det jo på ingen måde betale sig at ændre noget på min forskudsopgørelse.

    Og det er også lidt derfor jeg tænker der er noget helt galt i mine udregninger 🙂

    Håber der er en der kan hjælpe mig lidt.

    Pft

    #201756
    BitterlemonForfatter

    Hej,

    Det lyder rigtigt nok. Du skal huske, at være opmærksom på, at du i årets første ni måneder har haft et for stort månedligt fradrag, og dette skal indhentes i årets sidste måneder, hvis du skal undgå en restskat – det gøres så ved, at dit månedlige fradrag sænkes, således at den merudgift du vil have i årets sidste måneder vil udligne det du har betalt for lidt tidligere på året. For det skal skal selvfølgelig ikke være en fordel, at undlade at ændre forskudsopgørelsen, og så “spare" skat set i forhold til, hvis du havde ændret forskudsopgørelsen. Disse to metoder vil – alt andet lige – give det samme resultat, hvis vi lige ser bort fra den rente, der vil blive beregnet af en evt. restskat.

    #201758
    AnonymForfatter

    Hmpf.

    Det var noget af en luns, men korrekte at man jo ikke skal have fordel af at kunne rette sin forskudsopgørelse.

    Det vil sige at hvis jeg lader den være som den er nu på de 20.000 vil jeg få et skattesmæk på 12.000 kr.
    Altså 2 måneder hvor jeg i såfald ville få 6000,- mere i fradrag end jeg er beretiget til?

    #201760
    thsvForfatter

    Gicls, du blander tingene sammen!

    Dine renter skal påføres selvangivelse og forskudsopgørelsen til fuld værdi og værdien af rentefradraget er de ca. 33% op til 50.000 kr pr. person.
    Et rentefradrag der er faldet med 12.700 kr vil således medføre en ekstraskat på ca. 4.200 kr, skal dette reguleres over kun 2 måneders lavere fradrag skal det månedlige fradrag reduceres med 5.500 kr de 2 måneder, lidt afhængigt af din trækprocent.
    Lader du dit fradrag være uændret vil du få en ekstraskat på ca. 4.500 kr, nemlig ca. 12.000 kr gange din trækprocent.
    Du har sådan set fået 450 kr for meget udbetalt hver måned i 2013 ved det for høje rentefradrag, og har derfor haft mere til at afdrage på gælden med.

    #201762
    AnonymForfatter

    Hej,

    Mange tak for svarende.
    Og ikke mindst undskyld min uvidenhed.

    For at selv jeg kan forstå 🙂

    Hvis jeg lader være med at ændre mit rentefradrag fra 20.000 kr til 7300 kr skal jeg tilbage betale ca. 4500,- når min trækprocent er 38?

    Altså at der vil være en difference på 12700 kr som ganges med 0,38 (Trækprocent) = 4826 kr. som så er den restskat jeg vil stå med i sidste ende.
    Er det korrekt forstået?

    Igen beklager min uvidenhed – Og jeg er virkelig glad for at i kan hjælpe.

    #201764
    PrasmusForfatter

    Jeg har ikke regnet på dine tal, men umiddelbart ser det rigtigt nok ud.

    Min kommentar går mere på, at du skal være klar over, at hvis du ikke retter dine skatteoplysninger eller indbetaler de knap 5000kr til skat inden årets udgang, vil du ud over restskatten også skulle betale en vis rente af din restskat.

    Der er ingen tvivl om, at det billigste er at få rettet forskudsopgørelsen eller frivilligt indbetale det i december. Men hvis du ikke kan få de sidste måneder til at hænge sammen med den lavere løn udbetaling, så er det ikke den dyreste måde at “låne" lidt.

    PS: Husk på at din lønudbetaling ikke falder med 6000kr men “kun" (løst regnet) med 2200kr, hvis du retter din årsopgørelse.

    #201766
    AnonymForfatter

    Super..

    Mange tak.

    Lige et tillægsspørgmål når jeg nu alligevel har fat i både jer kloge mennesker samt min forskudsopgørelse, så kan jeg se at der under rubrik 52 (Bidrag til A-kasse, efterlønsordning og fleksydelse) intet står.
    Men da jeg jo er med i en Akasse skal der vel stå et eller andet.
    Er det så det jeg har betalt/kommer til at betale i hele 2013 jeg skal indtaste?
    Betaler 1359 kr pr kvartal. Altså 5436 kr om året.
    Er det så hele det tak jeg skal taste ind under rubrik 52? (5436kr )

    #201768
    thsvForfatter

    “Altså at der vil være en difference på 12700 kr som ganges med 0,38 (Trækprocent) = 4826 kr. som så er den restskat jeg vil stå med i sidste ende.
    Er det korrekt forstået?"

    Nej, restskatten bliver på 12.700 * 33% = ca. 4.200 kr.

    Eller på faldet i fradag, lidt under 12.000 * 38%

    Rentefradraget er kun 33% værd, mens månedfradraget er 38% værd.

    Og ja, du kan også indtaste dit A-kassebidrag, som giver samme fradrag som renterne.
    Og derved opbløder lidt af faldet i indkomst de 2 sidste måneder.

    #201770
    AnonymForfatter

    Mange tak.

    Så konklutionen er at hvis jeg lader den være får jeg en restskat på 4200 kr

    Og jeg skal indtaste hele det beløb jeg betaler til Akasse i rubrik 52 og så regner den selv ud hvad det betyder rent fradrags mæssigt.

    Mange mange mange tak

    #201772
    AnonymForfatter

    Lige for at være sikker på at i forstår mig, så ville jeg høre om ovenstående korrekt forstået?

    Pft.
    Gicls 🙂

    #201780
    HalliHalloForfatter

    Mange gange tror jeg virkelig, at nogen mennesker også har brug for hjælp til at trække vejret.

    Skridt 1: ånde ind
    Skridt 2: ånde ud
    Skridt 3: Tilbage til skridt 1.

    Jeg måtte selv tage en meget, meget dyb indånding før jeg skrev dette indlæg, da jeg ved en eller vil falde over mig.

    Svar til spørgeren: Ja, du har forstået det helt rigtigt.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.