hvordan vil I forvalte en løbende opsparing på 7-8.000 kr

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93924
    AnonymForfatter

    Hej
    Jeg har et langt mindre forbrug end det jeg tjener og derfor står jeg med 7-8.000 kr ekstra om måneden. Dette har bevirket at jeg på nuværende tidspunkt har ca 150.000 stående hos FIH til 3.75 % og 40.000 i div. virksomhedder. Udover disse 7-8.000 om måneden har jeg en arbejdsgiver betalt pensions opsparing på ca 210.000 som der bliver sat ca 5.500 kr ind pr måned. Jeg har ingen udenståene lån. Jeg har på nuværende tidspunkt ingen planer om at bruge af min opsparing. Og jeg betaler ikke topskat

    Hvordan vil I placere de ekstra 7-8.000 kr? Aktier, Investerings foreninger og/eller ekstra indbetaling til pension? Basseret på tidligere invsterigner i aktier så helder jeg nok til de 2 sidste muligheder.

    #201748
    AnonymForfatter

    Find nogle af de bedste investreringsforeninger og køb investeringsbeviser i dem, f.eks. hver gang du har skrabet 30.000 sammen, af hensyn til omkostningerne. På den måde spreder du købet over tid, hvilket er en fordel i den slags investeringer. Der er vist ikke så meget vundet ved at binde pengene i en pension, det eneste du opnår er at binde dem i en årrække og overlade ansvaret til andre, som ikke nødvendigvis gør det bedre.

    #201752
    Ole LaursenForfatter

    Jeg er i ca. samme situation som dig, og placerer mig overskud i investeringsforeninger. Jeg har en sjat stående til beredskab i korte obligationer hvor risikoen (= udsvingene) og afkastet er små. Resten sætter jeg i mere risikofyldte foreninger. Sørg for at vælge noget hvor der er en vis geografisk/branchemæssig spredning.

    #201778
    HalliHalloForfatter

    Jeg er også i samme situation, men jeg indbetaler kun 2.300 kr. månedlig på en aldersopsparing, jeg ved godt at det er en ordning mange herinde ikke ønsker.

    Kan dog oplyse, at Danica Pension varmt anbefaler denne pensionsopsparing, så helt forkert kan det vel ikke være

    #202098
    Karsten (19)Forfatter

    Jeg er i samme situation, har overskud på ca 10.000 her måned. Lige nu sætter jeg dem i FIH på deres dag-til-dag konto der giver 0.4% og flytter dem til konti med højere rente når jeg har samlet en portion sammen. Har regnet ud at den gennemsnitlige rente jeg i snit får på de efterhånden mange konti er kun omkring 1.5% – og det er på et samlet indestående på ca 1 million.
    Så jeg skal også have overvejet investeringsforeninger. Jeg har bare ikke forstand på det og orker ikke at sætte mig ind i dem alle.
    Hvilke(n) investeringsforening skal jeg kigge på, hvem benyter I – og hvorfor? Håber I kan bidrage med erfaring, råd og vejledning

    #202100
    gebyrjagtenForfatter

    De bedste inv.foreninger er (med lav risiko, høj risikospredning, lave standardafvigelser og outperformende over flere år, der ikke er lande og sektorspecikke?

    Bankinvest globalt forbrug (18,69% pa. på år)
    Nielsen global value (11,69% pa på 5 år)
    Maj Invest aktier (10,62% pa på 5 år)
    Valueinvest global (9,67 % pa på 5 år)
    Stonehenge gloval value (12,27% pa på 3 år)
    BLS invest globale aktier (18,09 % pa på 3 år)

    De er fundet via morningstar.dk og det er altså de aktive inv.foreninger. 95% af inv.foreninger er passive (også dem der kalder sig aktive, idet de mere eller mindre følger et landeindex)

    Oplysninger er copy fra en anden tråd men indholdet er mit eget alligevel men tråden

    http://www.mybanker.dk/debat/privatoekonomi/7371-udvaelge-etf-ere-til-pensionsinvestering

    kommer ind på det samme

    #202102
    gebyrjagtenForfatter

    http://www.mybanker.dk/debat/privatoekonomi/7371-udvaelge-etf-ere-til-pensionsinvestering

    Dette er linket hvor opsparing diskutteres ominv.foreninger eller ETF’ere, der er billigere i administration men til gengæld følger de kun et eller andet index, mens aktive inv.foreninger (= høj active share) typisk er bedre end benchmarks. Til gengæld er der ikke ret mange af dem og de bedste tilhører IKKE bankerne, men derimod dedikerede inv.foreninger.

    MORNINGSTAT.DK er et udemærket sted at søge de bedste inv.foreninger.

    #202104
    gebyrjagtenForfatter

    Man kan åbenbart ikke linke til MYBANKERS egne sider, men så jeg prøver jeg uden www

    mybanker.dk/debat/privatoekonomi/7371-udvaelge-etf-ere-til-pensionsinvestering

    Hvis det ikke lykkes hedder emnet udvaelge-etf-ere-til-pensionsinvestering på side 4 eller 5 i denne kategori

    #202108
    HalliHalloForfatter

    Gebyrjagten og andre kloge hoveder anbefaler i en uendelighed til aktiekøb.

    Er I nu sikker på at det er det rigtige tidspunkt at købe på?

    I 2009 og 2010 anbefalede jeg altid herinde køb, men samtlige andre anbefalede altid kun indskud i FIH, så det syntes jeg nok man bør tænke lidt over.

    #202112
    gebyrjagtenForfatter

    Folk spørger om inv.foreninger i aktier, derfor mit svar, men det er fuldstædigt rigtigt at en anden løsning er en portefølje med flere aktivklasser via ETF’ere, som fx

    10% emerging markets obligationer
    10% high yield dobligationer
    10% IG obligationer
    10% realkredit
    60% aktier (europa, asien, danmark, japan, emerging markets, USA)

    men den løsning praktiserer begyndere ikke alligevel. men ok

    En alternativ løsning er at købe en inv.foreninger, der er balanceret som der er masser af og giver 4-6% pa. Find dem på Morningstar.dk

    #202172
    AnonymForfatter

    Gå i byen og gå til den. Brug hele beløbet og sæt gang i forbruget i Danmark. Vi har brug for forbrugere som dig. Go Go Go

    #202174
    HalliHalloForfatter

    Nej,nej,endelig ikke bruge det hele, man skal altid have 3 måneders nettoløn i reserve på sin lønkonto eller anden opsparingskonto til uforudsete, og det er det princip jeg kører efter.

    #202184
    AnonymForfatter

    Samfundsøkonomisk er det fint hvis folk bruger alle deres penge i Danmark, og helst til køb af danske varer produceret her.

    Privatøkonomisk skal man spare mest muligt op for at øge sin modstandskraft overfor arbejdsløshed og punktafgifter.

    Det er en konflikt, men de fleste vægter deres egen økonomi mere end naboens, så mon ikke der stadig bliver sparet penge sammen længe endnu.

    #202194
    Karsten (19)Forfatter

    Tak for alle svarene. Herligt med et sådan forum med kloge og intelligente mennesker 🙂
    Jeg har kigget lidt på investeringsselskaberne men synes måske at afkastet er beskedent hvis man ikke er den store spekulant. Og jeg kan ikke helt blive klog på hvad risikoen rent faktisk er. Selv på obligationer er der ikke det store afkast så om penge står på højrento-konto der giver nogenlunde det samme som et eventuelt afkast, gør vel ingen forskel – eller overser jeg noget?
    Indtil videre er jeg mest til at lade pengene stå. Udover inflationen, er der jo ingen risiko – og det er nemt bare at flytte pengene.

    Tjep, det er jo sådan det er, og i en tid med usikkerhed og fyringstrusler, som vist påvriker de fleste, så forsøger man jo at polstre sig det man kan. Der bliver jo mindre og mindre hjælp at få, og længere og længere mellem jobs’ene. Det er en sjov opfattelse, at hvis bare jeg/vi bruger penge så redder vi samfundet. Nej, det vender sådan, at hvis politikerne virklig ville gøre noget, politisk, så skulle de skabe sikkerhed omkring lønmodtagerne istedet for at forringe vilkårene og plukke alle i skat med et tilsagn om at det handler om velfærd, samtidig med at de introducerer forringelser. Sikkerhed ville sætte gang i hjulene….Og jeg er også helt enig i at man skal tilstræbe 3 måneders nettoløn på kontoen om muligt…

    #202196
    Ole LaursenForfatter

    Karsten, hvis du kigger på ifr.dk under Statistikker -> Risiko -> Stabilitetsmål, så prøv at vælge korte danske obligationer som nok er det med mindst risiko i.

    Hvis du så klikker på en af foreningerne, kan du se hvad du konkret ville have fået i afkast hvis du havde investeret hele formuen på forskellige tidspunkter, 1 år eller 3 år tilbage (men det er nu en dårlig strategi, det er bedre at smøre købene lidt ud så du ikke risikere at købe alting på en top).

    For mit vedkommende sætter jeg dem hellere i en investeringsforening end en låst højrentekonto fordi:

    – udbyttet er efter min research gennemsnitligt noget højere, selv for de mindst risikofyldte (og for f.eks. højrenteobligationer/junk bonds er gennemsnittet måske det dobbelte afkast)

    – jeg kan realisere dem når jeg vil uden at tænke på dekort og lignende (men selvfølgelig under hensyn til hvad markedsprisen for papirerne er pt.)

    – jeg slipper for hele den der mølle med at man kun kan sætte penge ind på bestemte tidspunkter og helst skal sammenligne tilbud og evt. oprettes som kunde i en anden bank osv.

    Hvis man er lidt langsigtet, betyder det ikke så meget at markederne kører op og ned. Jeg har gjort op med mig selv at om jeg i uheldigt fald skulle ende med at sælge med et par procents tab fordi jeg pludselig skal bruge pengene, så går det nok. Over et årti udligner det sig. Obligationsejerne har de seneste år nydt godt af at renten er faldet, men det vender nok inden for de næste par år.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.