Pension

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87441
    AnonymForfatter

    Ved godt man kan sammenligne renter på pensionsopsparinger her på siden, men er der et sted hvor man kan få pensionsselskaberne med i spil? På forhånd tak

    #108806
    AnonymForfatter

    Eller bare nogle der ved hvor man får det bedste afkast? Det er min kæreste der er akademiker, der skal stå for sin egne pensions opsparing. Det er jo vigtigt at finde et sted hvor de forvalter hendes penge ordentligt.

    #108808
    AnonymForfatter

    Ved ikke så meget om det, men har pensionsselskaberne ikke ofte et individuelt risikoelement med i ordningerne – fx ‘x kr. om året så længe du lever’. Jeg skulle mene det er svært at sammenligne disse.

    Pensions-selskaberne er nok svære at gennemskue. Det er jo ikke så heldigt. Hvad med at holde dig til det gennemskuelige, d.v.s. kapital- og ratepension hvor du selv investerer i aktier.

    #108902
    AnonymForfatter

    Der er intet menneske, der kan fortælle dig, hvilken pensionskasse der passer bedst på dine penge de næste 30 år. Hvis nogen fortæller dig, at det ved han, skal du ikke tro på ham.

    Men når din kæreste er akademiker, må hun vel vide, at alle de større akademikergrupper har deres egen pensionskasse – jurister/økonomer, ingeniører, magistre,læger – og de mindre grupper (psykologer, dyrlæger m.v.) er som regel tilknyttet en af de større gruppers kasser.

    Disse kasser har stort set ikke klaret sig hverken bedre eller ringere end de private pensionsselskaber, som typisk er aktieselskaber, og jeg påstår bestemt heller ikke, at de vil klare sig bedre i de kommende årtier.

    Men akademikernes pensionskasser har den – efter min mening – store og ret enestående fordel, at de er absolut demokratiske og medlemsstyrede, det er helt åbent og gennemsigtigt, hvad der foregår. Og de har som absolut eneste formål at give det bedste afkast til deres medlemmer. Aktiekurs og udbytte til aktionærer spiller ikke ind, og der er ikke tale om, at bestyrelse/direktør spejder efter fusioner og overtagelser, der kan forøge deres magtbasis eller forgylde deres egen tilværelse.

    Derfor vil jeg anbefale en af AC-pensionskasserne. Samtidig vil jeg gentage, at ingen som helst på jorden kan vide, om disse kasser vil gøre det bedst i de kommende årtier.

    #108904
    AnonymForfatter

    Nu spurgte Big Wag ikke om resultatet i de kommende 30 år, men om resultatet her og nu. Det jeg rejste tvivl om var om de forskellige pensionsselskabers produkter var så ens at de var sammenlignelige. Men jeg håber på at der er nogen der kan gøre det klarere for mig. I al fald kunne man forestille sig at administrationsomkostninger var en delvis sammenlignelig parameter.

    Investeringsforeninger fx. og rate- og kapitalpensioner er jo heller ikke nogen, som man kan forudsige i de næste 30 år. Men derfor sammenlignes de lystigt. Og på et seriøst grundlag.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.