Børneopsparing, mor vil have den

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93869
    AnonymForfatter

    Hej alle sammen,
    Jeg skriver et spørgsmål for en jeg kender godt.

    Hans mor vil have alt der er over 35.000 på hans børneopsparing, der står omtrent 46.000 når han bliver 21, er dette lovligt, da man ikke betaler skat af renterne??

    Hvad bør han gøre?

    #201026
    MichaelForfatter

    En børneopsparing er 100% barnets. Hvis din ven vil give sin mor 11.000 kr. så er han da velkommen til det, men noget lovformeligt krav har hans mor overhovedet ikke.

    #201030
    testForfatter

    Vel det er jo ikke så almindeligt at man selv beder om de gaver man vil ha. Det er sådan set det hans mor gør. Det er jo så et ønske som han må sige ja eller nej til som han nu synes.

    Der er intet i ulovligt i gaver mellem familie medlemmer men det er natuligvis ulovligt at undgå skat på renter ved at sætte dem på en børne opsparing og f.eks. Skrive en kontrakt om at man ejer noget af beløbet eller afkastet. En sådan aftale eller kontrakt vil være ugyldig.

    Gaver er så skattepligtigt efter de regler der gælder https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789721 og i det her tilfælde skattefri

    #201032
    AnonymForfatter

    Michael.
    Jeg mener ikke deet du siger er korrekt. (sådan var det ihvertfald før)
    en børneopsparing låses til 14 eller 21 år.
    Hvis det er til 14 år er barnet ikke myndigt når den kommer til udbetaling og således kan forældren frit desponere over beløbet. (evt til afholdelsen af konfimationen)
    Så er det bare om man som forældrer synes man har moral til dette.?

    #201036
    MichaelForfatter

    Oskar22

    Læs dette link

    http://www.familieadvokaten.dk/emner/353.html

    Citat: “Pengene på børneopsparingen er nemlig dine – også selv om de bliver frigivet, inden du fylder 18 år. Det medfører, at dine forældre under ingen omstændigheder må bruge disse penge til egne formål, fx til at købe sig et nyt farve-tv eller en otte dages charterferie på Mallorca"

    Dit eksempel med konfirmationen står sjovt nok også i artiklen og det er heller ikke i overenstemmelse med loven.

    En børneopsparing tilhører helt og holdent barnet.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.