Salg af bolig / skat pant

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93867
    AnonymForfatter

    Jeg har en andelsbolig hvor skat har udlæg i. Min bank har også udlæg i samme lejlighed.

    Jeg afradrager begge poster. Dog er udlæggende meget større end jeg reelt skylder, da de er fra gammel tid og jeg har afdraget meget siden hen.

    Sagen er at jeg nu har en køber til min lejlighed og jeg ved salget betaler alt min gæld ud både til bank og til skat. Min bank har accepteret salget skriftligt men jeg har trods MANGE henvendelser til skat intet svar fået. De giver somsagt ingen tilbagemelding ej heller ved telefonisk henvendelse. JEg har flere gange ringet blevet omstillet mange gange da jeg åbenbart altid havner hos en medarbejder der ikke har med det område at gøre – hvilket gør det svært at hidse sig op. Skriftligt får jeg ingen svar og telefonisk lover de at vende tilbage senere på dagen – hvilket så ikke sker.

    Fristen for tilbage melding er ved at løbe ud – faktisk løber den ud i morgen. Og jeg er ved at blive en smule stresset over den manglende tilbagemelding fra skat.

    Min lejlighed må ikke sælges uden at jeg får skriftligt tilbagemelding på dem der har pant i lejligheden.

    Det kan altså få større konsekvenser.

    Dels betaler jeg løbende renter af min skattegæld, selvom jeg afdrager et stort månedeligt beløb på 10.000
    Dels vil handlen blive annuleret og jeg vil fortsætte med at have min gæld, dermed betale renter osv osv.

    Har I et godt råd til at få skat i tale HURTIGT ?
    Har jeg evt. en sag hvis de slet ikke melder tilbage trods de mange henvendelser over 2 uger, hvor jeg forklare situationen skriftligt og mundtligt pr. telefon.
    Min ejendomsmægler har også kontaktet skat flere gange uden held.

    Så jeg er fortvivlet og savner gode råd.

    #201034
    AnonymForfatter

    Kan mægleren mon ikke lave en betinget slutseddel – der siger, at udlægget betales og afmeldes i forbindelse med salget. Denne betingede handel kan måske godkendes af andelsboligforeningen.
    Mægleren kan jo se – om pengene er tilstede.
    Mægleren kan måske fremsende denne slutseddel til skat – og dermed opnå godkendelse.
    Det må kumme løses.

    #201040
    AnonymForfatter

    hej Sven

    Tak for svar.

    Det er nu det som mægler har gjort. Der er ved salget på papiret underskud. Det reele billede ser dog helt anderledes ud da jeg har afdraget langt største delen af gælden.

    Jeg skylder banken og skat, som begge har udlæg i lejligheden. Begge udlæg i tinglysning er dog meget større en det reele billede.

    Der skal derfor bruges godkenelse til salget.

    Mægler og min bank har begge opstillet scenariet ved salget – og jeg kommer ud med et meget beskedent overskud. Jeg er dels interesseret i at blive helt gældfri og komme af med lejlighed.

    Problemet er at komme igennem til skat. Hvilket somsagt er forsøgt både telefonisk og pr. email(6 gange). Salget er ved at blive annulleret pga. tiden er ved at løbe ud for svar.

    Mit spørgsmål går måske mest på hvordan man får skat i tale.

    – telefonisk bliver jeg stillet rundt til 5-8 forskellige medarbejder for tilsidst de siger, vi ringer tilbage (hvilket ikke sker)
    – pr. mail: intet svar overhoved.

    Man kan ikke møde op står der meget udførligt på deres hjemmeside.

    Det er skal ikke være nemt åbenbart at komme videre i sit liv.

    #201044
    AnonymForfatter

    Du må aflægge skat et besøg – og forklare dine problemer.
    Hvis du har navnet på en medarbejder hos skat – så kør på ham.

    #201072
    HalliHalloForfatter

    Det hjælper nok ikke meget at råde spøgeren til at løbe skat på dørene, vil mene det er spild af tid.

    Når det drejer sig om pant m.v. i en ejendom, så er det nok bedst at al henvendelse foregår skriftligt. Og man kan altid få oplyst, hvor lang ekspeditionstiden er.

    Hvis køberen er meget interesseret i netop din lejlighed, så springer han selvfølgelig heller ikke fra. Tværtimod.

    #201076
    thsvForfatter

    Har du ikke modtaget en opgørelse af den reelle gæld til skat og bank?
    Der viser, at der er overskud på handlen.
    Vedhæft disse opgørelser/kontoudtog til selve pantene, så man kan se, at handlen giver kontant overskud og lav en bemærkning om at skat ikke svarer på henvendelser.
    Send også et rekommenderet brev til skat, så det kan bevises at de har modtaget dokumenter om pantet fra dig (eller bedre din mægler).
    Få ligeledes indføjet i salgsaftalen at det kontante provenu går til gælden i tinglyst rækkefølge, altså:
    1) Bank
    2) skat
    3) mæglers gebyr
    4) rest til dig, sælger.

    For hver post opstilles det beløb, der skal bruges i følge sidste kontoudtog og husk omk. til indfrielse af lån.

    Det kan f.eks. se sådan ud:
    Salgspris 600.000
    Gæld til bank 300.000 + indfrielse på 1.000
    Gæld til skat på 150.000
    Salær til mægler 50.000 (alt inkl.)
    Kontant provenu til sælger 99.000, hvoraf yderligere skal dækkes omk. til salget til f.eks. vurdering og evt. el- + vvs-check. Der kan også være et gebyr til andelsforeningen for udarbejdelse af dokumenter ved salget.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.