Pensionsafkastskat

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87438
    AnonymForfatter

    Jeg er som mange andre netop blevet afkrævet pensionsafkastskat på kapitalpensionen.
    Samtidig kan jeg på bankvalgsafkastet pr 1.dec 2007 konstatere, at pensionsafkastskatten er større end bankvalgsafkastet.
    Hvem kan forklare, hvordan det kan gå til.

    Mvh Spørgejørgen

    #108740
    AnonymForfatter

    Bankvalgsafkastet er selvfølgelig pr. 1.dec 2006.
    Mvh Spørgejørgen

    #108754
    AnonymForfatter

    Pensionsafkastskatten er (siden 2001) på 15% uanset hvad, så på det område kan der ikke være forskel på de to.

    Men 15% af hvad? Ja, som hovedregel er det af al afkast, d.v.s. renter, udbytter og realiserede og urealiserede kursgevinster og tab. Der er dog visse undtagelser for indexobligationer.

    Så når du når frem til forskelle, så er det nok fordi du bruger et forkert beregningsgrundlag.

    #109188
    AnonymForfatter

    Jeg har ligeledes undret mig over at pensionsafkastskatten for mit vedkommende udgøre en større del end 15 %. Min pension er en ratepension (bankvalg, middel aktie andel), afkastet blev for 2006 4,6 %, for mit vedkommende blev det til 10205 kr, banken tog 1372 til administration og pensionsafkastskatten 4477 kr. I min bog er 15% noget der ligner 1500 kr. Jeg har ihvertfald tænkt mig at undersøge det nærmere.

    #109342
    AnonymForfatter

    I betaler PAL skat for FORRIGE år – ikke sidste…

    #109344
    AnonymForfatter

    Hvarbar?
    I pensionsordninger i pengeinstitutter er seneste ‘indkomstår’ 1.12.2005 – 30.11.2006, jævnfør lovens §10 og skatten trækkes på din konto umiddelbart derefter. Så 90% af perioden der beskattes ligger i samme kalenderår.

    Forresten: Hvis der kommer overtræk, så har banken ikke krav på at dette straks dækkes ind (der er hørt om trusler om at skattefriheden forsvinder, men det er altså tomme trusler) og renten ved overtræk må ikke overstige den normale rente ved et positivt indestående.

    #117674
    AnonymForfatter

    Vær også opmærksom på, at pensionsafkastskat, som du har betalt i perioden, og som er fratrukket din konto IKKE kan fratrækkes i beregningsgrundlaget for næste års pensionsafkastskat.
    Hvis der i øvrigt ikke har været kontante ind- eller udbetalinger, skal du altså tage 15% af (saldo 31.11.ultimo minus saldo 31.11.primo plus betalt pensionsafkastskat i perioden)

    #117676
    AnonymForfatter

    pensionsafkastskatten på 15 % afregnes altid for renterne/investeringsafkastet året FØR dvs. fik du en god rente december 2006, jamen så betaler du først i 2007. Derfor kan det sagtens forekomme med større pensionsafkastskat end der tilskrive det pågældende år, da de som sagt ikke følges ad

    #117686
    AnonymForfatter

    Ikke helt rigtigt.
    Som jeg skrev tilbage i januar, så går perioden afkastet ses over fra 1.12.2006 til 30.11.2007. Skatten hæves på kontoen den 8.12. Hvis det ikke er en bankdag, da den første bankdag derefter.
    Pensionsafkastbeskatningsloven.

    Så det er altså kun i tilfældet ‘een årlig rentetilskrivning i december måned’ at der afregnes for afkastet for året før.

    Ovenstående gælder for banker m.v. For livsforsikringsselskaber og forsikringsselskaber er der andre datoer.

    #117976
    Klaus PForfatter

    Jeg er af min bank blevet bedt om at indbetale en negativ saldo opstået pga. den hævede skat.

    Har de ret til at kræve det?

    #117990
    AnonymForfatter

    Ja, det har de ret til Klaus P!

    #117994
    JydenForfatter

    Til Gode råd,
    Se lige hvad henrik krebs skrev lidt tidligere i tråden – jeg mener han har ret

    #117998
    AnonymForfatter

    De har kun ret til det såfremt der foreligger en aftale herom. Det gør der typisk ikke.
    http://skat.dk/display.aspx?oId=102137&vId=201649

    #118000
    AnonymForfatter

    Men her er et eksempel på at det faktisk ER aftalt at overtræk skal dækkes ind: http://kortlink.dk/4pf6

    I afsnit 7 står der: “Pensionskonti kan gå i overtræk med betaling af PAL-skat. Et sådant overtræk skal inddækkes – evt. ved salg af værdipapirer – senest to måneder efter overtrækkets opståen."

    #118006
    AnonymForfatter

    Se hvad k49 skriver jyden…

    En konto må ALDRIG stå i overtræk…..

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.