hvor meget ligger I til side til pension?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93853
    AnonymForfatter

    hvor store en del ligger I til side af jeres løn til pension? Jeg ligger selv 17 % til side og det svare til ca 5 k kr pr måned

    #200820
    MichaelForfatter

    Man kan ikke sammenligne den slags 1-1. Mange faktorer er i spil når det handler om pensionsopsparing:

    Boligform, alder, lønniveau, allerede opsparet pensionsstørrelse, civilstatus (gift, enlig), evt. friværdi/formue/gæld osv osv. Det giver ingen mening bare at smide en procentsats ud i luften.

    Men du kan da godt få min: 10%. Så ved jeg ikke lige hvordan du vil bruge den oplysning til noget.

    #200826
    AnonymForfatter

    Ingenting, men det er fordi jeg ikke har råd til det.

    Med de fremtidsudsigter vi har i Danmark, med skiftende uduelige regeringers fattigdomsreformer, er det nødvendigt at spare alt det sammen man kan, for der er ingen hjælp at hente, heller ikke når man bliver gammel.

    #200830
    AnonymForfatter

    tjep: du mener at der er regeringens ansvar at holde styr på folks privat økonomi og pensions ordninger?

    Der er da masser af hjælp til folk i danmark. Hvis man er fattig så kan man få ca 10 k kr af den “uduelige" regering. Man kan også vælge at tage en uddannelse som de er brug for og få 5 k kr i fem 5-6 år. Begge satser burde være nok til leje et sted at bo og få mad på boret 3 gange dagligt. Jeg kan derfor ikke se hvorfor regeringen skulle være “uduelige". Gider du uddybe det?

    #200856
    AnonymForfatter

    beer:
    For første gang i menneskehedens historie er vores udvikling går vores velstand tilbage. Vi har mindre købekraft, er dårligere uddannet, vi må forvente arbejdsløshed, men med kraftigt forringede dagpengesatser og kraftigt forøgede optjeningskrav.

    Pensionsalder og efterlønsalder stiger,det er politikernes mening at vi skal arbejde til vi dør, men der er ikke arbejde at få.

    Vi overfaldes med den ene “reform" efter den anden, som alle har til formål at ødelægge vores velfærdssamfund men som omtales som “nødvendige besparelser".

    Det kan ikke være rigtigt at efter en periode på 68 år med fred, med uhørte teknologiske fremskridt, står tilbage med et utrygt samfund uden håb for fremtiden. Der er kun et sted at placere ansvaret for det, det er hos de politikerne, som på ingen måde har sikret vores tryghed og velstand, skønt det altid er det de lover at gøre.

    #200858
    AnonymForfatter

    beer:
    I øjeblikkets retfærdige harme over levebrødspolitikernes udygtihed, glemte jeg at tilføje at jeg bestemt mener pensionsopsparing er en offentlig opgave, ligesom det m være politikernes ansvar at skabe vilkårene for at borgerne kan få en fornuftig privatøkonomi. Et ansvar de har svigtet totalt.

    #200860
    AnonymForfatter

    tjep: lever vi i det samme samfund? Vi har masser af købe kraft, men folk vælger at spare op pga de tror at der er krise.
    Hvis vi antager at det er korrekt at folk er dårlige uddannet (hvilke ikke passer) så er det deres egen skyld og ikke samfundets. Og vores arbejdsløshed er relativ lavt. I nogle brancher er den helt nede på 3 %.

    Og det er politikernes mening at vi kun skal være på pension i ca 10 år og da vi lever lengere så må pensionsalderen stige.

    Og husk at vi du placere ansvaret på politikerene som du har valgt ind så er ansvaret vel dit.

    Har politikerene sviget mht til folkepension? Er den fjerne?

    Og hvordan kan det være politikernes ansvar at folk ikke gider tage en uddannelse som der er brug for og derigennem få en god privatøkonomi?

    Ang. vores pensions model som vi har i Danmark så er jeg fuld ud tilfreds med den. Politikerne sørger for en minimum sats så vi ikke for nogle fattige gamle folk og hvis man gerne vil have mere må man selv klare det det (eg arbejde og ligge penge til side)

    Hvordan har politikerne sviget total så du ikke have en fornuftig privatøkonomi? Har de ikke givet dig mulighed for at tage en uddannelse som der er brug for?
    Problemet med mange af de højtlønnede stillinger er at der ikke er nogle kvalificerede danskere til dem og vi derfor er nød til at få folk fra andre lande til at tage dem. Eg det danske folk ønsker ikke at tage de uddannelser der er brug for og derigennem sikre sig selv. Dette er helt klar ikke politikerens andsvar men en opgave for hr og fru danmark og de har fejlet

    #200866
    thsvForfatter

    15% er vel en helt normal standard for mange arbejdspladser.
    Hertil kommer evt. opsparing i ejer-/andelsboligen, som jo også kan realiseres på et tidspunkt.

    #200880
    testForfatter

    Ikke mere ind jeg har topskat til.

    Man snakker så meget om ratepension kontra liv rente. En i periferien af min omgangskreds er lige død som 70 årlige. Humm jeg skal vist arbejde til jeg er 67 eller 68. Så to treårs fest?

    #200890
    AnonymForfatter

    test: jeg har valgt liv rente da der er mange i min familie som bliver meget gamle 90+ og så holder ratepension jo ikke rigtigt.

    #200896
    AnonymForfatter

    beer:

    Vi lever næppe i det samme samfund. Jeg formoder at du har et rimeligt vellønnet arbejde, som giver dig købekraft med pension og sikkerhed i ansættelsen.

    Jeg vil endda tro at du omgås folk i den samme situation, det er derfor du overser den anden halvdel af befolkningen, dem som hver dag må kæmpe en brav kamp uden at de dog af den grund har en chance for at opnå de goder.

    Jeg mangler både købekraften og pensionen, jeg forudser at jeg når jeg bliver ældre er min opsparing væk og jeg må gå fra hus og hjem. Hverken uddannelse eller sparsommelighed har hjulpet mig igennem tilværelsen, jeg har haft et utilfredsstillende levnedsforløb og det bebrejder jeg udelukkende uansvarlige politikere som støtter outsourcing af job og østeuropæiske løntrykkeres hærgen på det danske arbejdsmarked.

    #200898
    AnonymForfatter

    tjep: Du siger at uddannelse ikke har hjulpet dig, så nu er jeg nysgerrig om hvilke(n) du har taget og om du havde undersøgt hvilke fremtidsmulighedder der var med de opgældende uddannelse inden du startede? De såkaldte “udelukkende uansvarlige politikere" vil dog give dig folkepension som du kan bruge som du vil. Folkepensionen er større end den SU jeg fik mens jeg læste (og jeg skulle ikke tage lån eller arbejde ved siden af) så jeg ved at man kan have et fornuftigt liv som folkepensionist. Hvis politikkerne tog folkepension væk så vil jeg kalde dem “udelukkende uansvarlige politikere" men ikke før

    Jeg tror på at folk selv er herre over deres tilværelse til en hvis grænse. Hvis folk vælger en fornuftig uddannelse så er der større sandsynlighed for at de for et OK job. Hvis man derimod vælger en dårlig uddannelse (en som ikke er eftertragtet af arbejdsgiver) eller vælger ikke at tage en uddannelse så kommer man til at få et dårlig job.
    Ang. “østeuropæiske løntrykkeres" så kan de kun trykke lønningerne på de job de kan få. Da de ikke har haft så gode mulighedder for uddannelse som vi har så er det kun gangske få job de kan gøre det på og det er ofte job som de fleste danskere alligevel ikke vil have.

    #200904
    HalliHalloForfatter

    Kan I ikke holde al jeres ligegyldige politiksnak for jer selv, jeg tror ikke rigtig der er nogen der interesserer sig for det overhovedet og forummnet er vist heller ikke beregnet til det.

    Jeg ligger selv 90 kr. til side hver måned til pension, da jeg har tegnet en livrente i ATP. Min arbejdsgiver er så gået med til at betale det dobbelte, således at det iflg. ATP vil give en rigtig pæn rimelig pension, når jeg skal pensioneres.

    Nu overvejer jeg at oprette den der nye opsparing i banken, hvor man får beløbet ud på en gang, som et supplement til livrenten. Hvad er det nu den hedder altersrenteopsparing" eller sådan noget?

    Vuderer panelet at det er en god idé eller er der noget der bedre? Og er der noget jeg skal være særlig opmærksom på? Der er flere i min fam., der er blevet 100+ år, og jeg vil jo gerne kunne leve hele livet uden økonomiske problemer, og ikke, de sidste år af mit liv, være henvist til at skulle bo i en papkasse under en viadukt og løbe rundt og rode i skraldespande for at finde lidt fødevarer.

    Kvalificerede svar og muligheder modtages med glæde. Hvis ikke nogen kan hjælpe mig videre, så vil jeg kontakte min bankrådgiver, men jeg ved at I ved mange ting herinde, hvilket fremgår at jeres spørgsmål og og ikke mindst svar.

    Jeg takker for gode svar på forhånd og hav en rigtig god weekend.

    #200918
    AnonymForfatter

    beer:

    Jeg forventer at folkepensionen er væk eller forringet så meget at den er nytteløs når jeg skal pensioneres. den er allerede sølle. Min uddannelse er ligegyldig, der er mange som står i samme situation som mig, men du må da gerne få at vide at jeg er maskinarbejder, tekniker og ingeniør, uddannelser som er ubrugelige i Danmark efter produktionen er flyttet væk. Det var ikke noget jeg havde forudset.

    HalliHallo:

    Det er vel ikke alle som mener politik er ligegyldigt, det er dog politikere som bestemmer de økonomiske rammer for befolkningen, men jeg skal da gerne holde inde, skønt jeg tror et debatforum er godt tjent med at der er debat.

    Det er blevet moderne at klunse fødevarer fra containerne, specielt blandt de mere velstillede københavnerhippier, så jeg synes ikke helt du bør afskrive tanken om et seniorliv i supermarkedsaffald.

    #200922
    AnonymForfatter

    HalliHallo: vores politiske snak har da indflydelse på pension og ens private økonomi så forumet her er da det rigtigt sted at snakke om det.
    Det første jeg vil råde dig til er at gå ind på pensionsinfo.dk for at danne dig et overblik over hvordan din pension ser ud lige nu. Derefter skal du tage stilling til hvornår du regner med at tage på på pension, hvilke pensions type du vil have (livs rente, 10 års udbetaling eller alt på en gang når du bliver pensionist) og hvor meget du gerne vil have udbetalt. Derefter skal du bare justere dine indbetalinger derefter. Da det lader til at du kan blive gammel vil jeg nok anbefale livs rente.

    tjep: Jeg ved ikke hvordan det ser ud mht arbejde for folk som er uddannet maskinarbejder og tekniker. Men ifølge avisen “Ingeniøren" så er der meget lavt arbejdsløshed bland folk der er ingeniører. De siger at den er så lavt som 3%. Nu ved jeg ikke hvilken type ingeniør du er med jeg er selv software ingeniør og blev færdig hvor krisen var på sit højeste (2009). Og ingen fra den årgang havde problemer med at finde job. Nu konkurrer vi så ikke med “østeuropæiske løntrykkeres" men vi konkurrerer mod højtuddannede indere. Og det bedste af det hele er af der er mange danske virksomhedder som skriger efter kvalificerede arbejdskraft. Jeg lagde for sjovt mit cv ud på nettet og 24 timer senere var der en virksomhed som gerne ville hav mig til jobinterview. Jeg takkede dog nej da jobbet ikke lød så sjovt som det jeg har nu men lønnen og pension var meget bedre (8+ k kr)

    Jeg tror godt du kan regne med at der er en eller anden form for folkepension når du går på pension. Jeg tror at der bliver strikket sådan sammen at hvor fattigere man er (eg mindre opsparing) hvor mere for man. Og minimum satsen bliver nok i det samme lag som vores nuværende pension.

    Da jeg har en Ok pensions ordning så regner jeg ikke med at kunne få penge af staten når jeg bliver pensionist. Hvorimod jeg tror at folk uden egen pension ordning vil få penge. Ligesom folk der ikke har arbejde i dag vil få penge af staten. Jeg tror at folk vil gå amok hvis folkepensionen for de fattige vil blive fjernet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.