Jeg troede ikke man kunne blive for gammel til sin bank.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93845
    AnonymForfatter

    Når vores statsminister står og taler om at vi skal arbejde mere og længere, så følger bankerne ikke med.

    Vi stod for at ville anskaffe os en base i Jylland i forbindelse med at min kæreste og jer flytter sammen, hun har sit gode arbejde på Christiansborg og jeg mit i Esbjerg, hendes familie bor i København og min i Århusområdet så er baggrunden lige som på plads.

    Vi kiggede rundt og faldt for et sommerhus i Truust når Silkeborg, pris under 500.000 og det var lige hvad vi syntes vi ville og kunne gabe over, men inden vi gjorde mere henvendte jeg mig i min bank ”Himmerland Sparekasse”, hvor jeg havde været kunde i gennem nogle år.

    Jeg havde passet mit i forhold til banken, ingen overtræk men både penge på lønkonto og budgetkonto når måneden var ovre, jeg havde holdt alle aftaler i forhold til afvikling af et lille lån, som stammede fra skilsmissen og besværet ved at sælge huset. Så da jeg bookede et møde med min bankrådgiver havde jeg slet ikke nogle betænkeligheder.

    Budgettet var lagt, efter at vi var flyttet sammen i min kærestes lejlighed i Vanløse, ville vi have et rådighedsbeløb på tæt på 25.000,- når alle udgifter var betalt, så vi var allerede ved at indrette sommerhuset.

    Men sådan skulle det ikke gå, efter at have afleveret 2×3 lønsedler, papirerne på sommerhuset, udskrifter fra skat, både årsopgørelse, skatteoversigt og restancebevis på at vi ikke skylder noget, nuværende budget og fremtidigt budget fik vi der overraskende besked, at dette arrangement kunne/ville banken desværre ikke hjælpe med.

    Nu vil nogle sikkert spørge om hvad vi havde forventet, vi havde bedt banken om en kassekredit på udbetaling og handelsomkostninger i forbindelse med sommerhuskøbet, ca. 30.000,- kr. og så bedt dem se på om de kunne hjælpe med finansiering, kreditforeningerne ville finansiere 60 % af handlen, så vi stod med et finansierings behov på 170.000,- kroner med sikkerhed i sommerhuset.

    Nu kommer vi til begrundelsen, jeg fylder 63 til september, så i bankens øjne er jeg for gammel til at købe et sommerhus. Selv om jeg arbejde som Key Account Manager for et stort trykkeri med både en god løn og diverse bonusordninger, en efterlønsbonus og seniorskatte ordninger som en gulerod til at få mig til at blive på arbejdsmarkedet og jeg har slet ikke tanker på at stoppe med at arbejder eller gå ned i tid.

    Den gjorde ondt, skal jeg virkelig sætte mig hen i stolen og vente på rollatoren og plejehjemmet – kom nu ind i kampen i pengepugende banker, I var skyld i finanskrisen men I er altså stadig skyld i at vi ikke kan komme ud af den igen.

    Allan Mogensen – aktivt søgende efter en ordentlig bank

    #200774
    AnonymForfatter

    Jeg tror ikke du finder en bank som vil være med. Låne til udbetalingen og en alder på 63 år. Hårdt men sådan er det.

    #200776
    AnonymForfatter

    Med det du fortæller her, ville jeg som bankrådgiver, da ikke umiddelbart være så ked af at låne til køb af sommehuset. Med så stort et rådighedsbeløb vil der relativt hurtigt kunne bankes af bankgælden, og med en evt. aftale omkring ekstra afvikling når skattepengene/efterlønspengene kommer lyder det da som en ok deal for banken.

    At diskvalificere på baggrund af alder er direkte tåbeligt.

    Mvh Mads

    #200780
    thsvForfatter

    Ingen tvivl om at jeres indkomst er ok, så længe du er i arbejde, men som 63-årig er pensionen jo nært forestående og så er et budget med dig som pensionist jo mere relevant.
    Ligeledes er den manglende opsparing ret diskvalificerende, så forstår egentligt godt bankens afslag. Havde I haft en mindre opsparing, der kunne skydes i budgettet, så I kun skulle låne 150.000 kr ialt istedet for de 200.000 kr havde banken sikkert været mere behjælpelig.
    Er kærestens lejlighed en ejerbolig?
    Så kan der formentligt lånes i denne med bedre sikkerhed end i sommerhuset.
    Ja, selv hvis det er endelsbolig kan et lån i en evt. friværdi let være det rigtige alternativ.

    #200782
    AnonymForfatter

    Ældresagen har skrevet mange gange om bankers nej til pensionister o.l.

    #200784
    AnonymForfatter

    Hvis dine oplysninger er korrekte, og hvorfor skulle de ikke være det, virker det helt sindsygt. Et RB på 25.000 de næste 2-3 år gør at i kan afvikle bankgælden meget hurtigt. Hvis ydelsen er 5000 pr md vil i på 3 år have afviklet ca 150.000. Læg dertil, at du får ca. 250.000 i efterlønspenge mm. gør at det virker som en ‘no brainer’ hvis ellers man gider at lave løsningen. Ville sgu gerne have mulighed for at kigge tingene igennem og give et tilbud, men jeg er ikke sikker på at mybanker tillader dette.

    #200786
    pppedeForfatter

    Ingen penge til udbetaling?? I lever over evne. Fat det.

    #200790
    pppedeForfatter

    Okay, den kommentar var lidt hård i filten. Jeg er bare nysgerrig efter at høre, hvorfor der ingen opsparing er i hverken din eller din nye kærestes økonomi?

    #200792
    AnonymForfatter

    Ja du trak lige den ellers lødige tone der altid hersker her på mybanker ned – men godt ord igen – der er opsparing, også nok til udbetaling og finansiering af købet- men det er tilsyneladende ikke nok.

    #200944
    HalliHalloForfatter

    Hej Allan

    Jeg har med stor interssere læst dit indlæg, og jeg kan ikke forstå at du ikke kan låne penge til et lille sommerhus, når økonomien ser helt fin ud og du har været kunde i Himmerland Sparekasse hele dit liv.

    Har du klaget over det til direktøren? Eller har du prøvet at opnå lån i andre banker?

    Det der undrer mig er, at du både tør skrive dit navn samme vedhæfte et foto på din profil, når økonomien iflg. banken ikke er så god. Det jeg mener: Hvad kunne dine nøglekunder i Esbjerg og din samlevers kolleger i folketinget ikke tænke, hvis de måtte læse med? Jeg håber ikke at dit firma mister kunder på det grundlag.

    Din fine stilligesbetegnelse: Key account manager: Er det ikke det man i gamle dage kaldte en repræsentant eller sælger?

    #201642
    HalliHalloForfatter

    Kære Allan Mogensen

    Efter at jeg skrev mit indlæg af 31.8.2013 kan jeg se at du har fjernet dit foto igen, men kunne da godt tænke mig at kende grunden.

    Tråden er ellers interessant nok, nemlig om ældre har svært at låne penge i banken, men igen er der ingen der er interesseret at drøfte den slags.

    Det der undrer mig er bare, at du skriver at du ikke kan låne selv du selv har midler, hvilket desværre ikke passer sammen.

    #201712
    HalliHalloForfatter

    Er der nogen der ved hvorfor Allan, der er en lidt ældre mand, ikke har kunne låne et par tusinde kroner i sin bank til køb af et lille sommerhus? Findes der en aldersgrænse eller vil banken bare ikke låne til de ældre med dårlig økonomi, hvor døden jo kan indtræffe hvert øjeblik, hvorved banken må afskrive det lånte beløb. Dette kan man selvfølgelig godt forstå!

    Undrer mig bare lidt over, at spørgeren ikke selv ønsker at følge op på sin egen tråd, når man kan fornemme at han altid følger med herinde, idet han skriver, at der altid hersker en lødig tone på sitet.

    #201714
    AnonymForfatter

    Hvis du læser dit eget indlæg af 31.08.2013 finder du nok svaret…

    #201718
    thsvForfatter

    Nu stiller du for store krav til HalliHallos evner!

    #201730
    HalliHalloForfatter

    Nu skal du Ole Laursen og Lollemanden ikke være så flabede overfor mig.

    Spørgeren skrev således den 24.8.2013:

    “Ja du trak lige den ellers lødige tone der altid hersker her på mybanker ned – men godt ord igen – der er opsparing, også nok til udbetaling og finansiering af købet- men det er tilsyneladende ikke nok."

    Allan Mogensen ønsker ikke at diskutere i tråden længere, men kan fortælle mig hvad der kan lægge til grund for ikke at låne den stakkels mand, der mangler en base i Jylland, penge mod et ejerpantebrev i et sommerhus til kun 500.000 kr., når han både har opsparing og kan finasiere købet.

    Samtidig er han veluddannet med med en høj gage i en god sikker stilling som key account manager, ligesom han i løbet af kun 2 år får udbetalt mindst 250.000 kr. i dels efterlønsbidrag og seniorskattenedslag. Alene disse beløb dækker fuld ud lånebeløbet.

    Så jeg forstår det ikke, ligesom jeg ikke forstår at manden ikke vil diskutere emnet, selvom han ved at jeg har spurgt, da jeg kan se at han fine foto er fjernet fra han profil.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.