Er du registreret i RKI og har problemer med at oprette en lønkonto?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 49 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87434
    AnonymForfatter

    Jeg er studerende på Danmarks Journalisthøjskole og er i gang med en artikel om bankernes forhold til folk, der er registrerede i RKI.

    Derfor vil jeg gerne i kontakt med en, der i forbindelse med oprettelse af en almindelig lønkonto har oplevet at blive afvist i banken fordi, at vedkommende er registreret i RKI.

    Håber nogen kan hjælpe.

    Med venlig hilsen

    Rasmus Jakobsen

    #108704
    AnonymForfatter

    jo,det har både jeg selv og min datter og svigersøn,det er meget svært at få hjælp når man først er landet i Rki.min svigersøn vil så gerne låne til en nyere bil men da han står i rki er det svært.

    #108706
    MichaelForfatter

    Undskyld jeg blander mig Lone, men det var ikke det indlægget handlede om. Selvfølgelig kan man ikke låne penge til en bil, når man har misligholdte lån i forvejen. Indlægget handler om lønkonti, som man har lovkrav på at kunne oprette i enhver bank til enhver tid.

    #108708
    AnonymForfatter

    Bortset fra det kunne det være interessant at høre hvad resultatet af den undersøgelse bliver.

    #108710
    MichaelForfatter

    Bestemt – der er jo tale om dårlige kunder uanset hvordan man vender og drejer det. De kan hverken optage lån eller indskyde større beløb, så banken kan næsten kun tabe på det i form af administration. Dette ændrer dog ikke på, at de SKAL tilbyde en lønkonto til alle.

    #108720
    AnonymForfatter

    det må du også gerne.blande dig. men det var også det jeg mente,de kan ikke få en konto pga at de er i rki.

    #108742
    AnonymForfatter

    At være registreret i RKI og samtidig have behov for en almindelig lønkonto være et stort problem. Kommuner kræver, at borgerne skal have en nem-konto for at få ydelser, men pengeinstitutterne vil ikke have rollen som “socialkontor"! Det er uheldigt, at kommunerne tvinger borgerne ud i situationer hvor de bliver afvist og ydmyget pga. deres livssituation. Banker er private virksomheder som kun har et formål – at tjene penge. Selv en bankansat ved kassen kan med et enkelt blik vise ubehag overfor ikke kapitalstærke personer.

    Så skil tingne ad – og giv mennesker som er registreret i RKI eller bare har behov for en nem-konto, mulighed for at få en konto i det offentliges regi.

    Jeg er klar over, at man som borger har et ret til at få en konto, men virkeligheden er unægtelig en anden. Der følger skam og nedværdigelse med i forsøget på at få kontoen.

    #108744
    AnonymForfatter

    lone nitz og JKB >> Det Rasmus Jacobsen efterlyser er ikke historier om at ‘man’ ikke kan få en alm. bankkonto men kontakt med nogen der har prøvet det selv. Så hvis I selv har været ude for det, så skriv *det* tydeligt. Og bemærk: Det er ikke afslag på dan-kort han efterlyser.

    JKB >> Bankerne fungerer i en lovreguleret verden. Skiltnings-regler, rådgivnings-regler, solvens-regler. Reglen om at alle (bortset fra kunder som har tisset op ad direktøren – i åbningstiden) skal have lov at oprette en konto er blot een af disse regler. Havde du forestillet dig at Nationalbanken skulle oprette filial i hver by? Eller i hver kommune? Eller skulle alle borgere, ung som gammel – have PC og homebanking? Jeg tror alle borgere er bedst tjent med den nuværende ordning. Så må bankerne – blandt deres mange andre byrder – også finde sig i denne lille underskudsforretning. De overlever nok endda.

    #108746
    AnonymForfatter

    Hej, Ja jeg har været ude for den udmygelse af at jeg simpelthen ikke kunne hverken stikke eller skubbe til en ansat ved arbejdernes landsbank I sydhaven, København da jeg ville skifte bank. Hun spurgte om mit cpr-nr og om jeg havde konto et andet sted og indenfor 2 min. fik jeg et rent afslag.

    Jeg blev lidt rasende, for man kan jo sige selvom jeg i mine yngre dage var uansvarlig med økonomien fra jeg var 18-20 jamen så er jeg en voksen mand idag som godt ved hvad jeg vil.

    Nu var situationen at jeg ville skifte bank da denne var 100 meter fra mit hjem hvor min nuværende er 5 kilometer væk… men uanset hvad tog jeg det som en selvfølge at jeg blot kunne skifte bank efter eget ønske, men var desværre ikke tilfældet.

    Jeg er bange for at indtil der sker et mirakel omkring at jeg kan komme ud af RKI, vil enhver anden bank afvise mig selvom jeg blot vil have en lønkonto, – også selvom jeg ikke ønsker nogen krediter eller lån….. Syntes bankernes politik og menneskesyn er lidt for snæversynnet i denne retning

    Marken

    #108748
    AnonymForfatter

    Til alle debattørerne

    Jeg er meget taknemmelig over jeres hjælp, og jeg har fået etableret de kontakter, der er nødvendige for at kunne belyse denne problematik til fulde.

    Så forhåbentligt får vi nu gjort noget ved bankernes ulovligheder.

    Med venlig hilsen

    Rasmus Jakobsen

    #108750
    MichaelForfatter

    Til alle der ikke kan få en lønkonto pga. RKI-registrering:

    Print denne side ud og gå ned i banken med den:

    http://195.184.36.35/Lov.aspx?ItemId=3e199482-d2ce-4776-8634-be2d5357bad9

    og henvis til kapitel 4 §12. Her står lovteksten ganske tydeligt:

    “Et pengeinstitut kan ikke uden en individuel og saglig begrundelse nægte at oprette en almindelig indlånskonto. Begrundelsen skal på anmodning gives i papirformat eller på andet varigt medium"

    #108752
    AnonymForfatter

    Rasmus Jakobsen >> Vi ser gerne et resumé på dette sted, når du når så langt. Tak.

    Selv forventer jeg at internet-banker og andre lavprisbanker er værst til at ‘glemme’ de regler Michael citerer ovenfor.
    Men jeg er også nysgerrig efter om ALLE banker virkelig automatisk afviser at medvirke til oprydning i RKI-registreredes økonimi, KUN p.g.a. RKI-registreringen. Jeg ved godt at sådanne kunder meget ofte (som regel?) er ‘bad business’, men der er jo undtagelser. Der må vel være gode penge i et 19% lån til den kunde der seriøst er ved at afvikle en gæld til 24%

    #108760
    AnonymForfatter

    Til “Anonym"!

    Mit indlæg handlede ikke om afslag på Dankort – men netop afslag på oprettelse af lønkonto. Og nej – mit indlæg var et udtryk for noget jeg personligt har oplevet – og skrevet som “man"! Jeg er ansat i det offentlige og har kontakt med mange som desværre bliver behandlet dårligt af bankerne. Dit forslag om at oprette filialer af Nationalbanken lyder da sjovt – men “man" skal vist have prøvet at være i en nedværdigende situation før “man" kan forstå det. Du har tydeligvis ikke været i en sådan situation – for tro mig – om det er Nationalbanken eller en anden udbyder af en evt. kontoordning, så er det hamrende ligegyldigt hvilken – bare mennesker ikke skal behøve at tigge sig til en konto. Bankerne er private virksomheder, men personalet trænger til at komme på charmekursus. – og tak til Michael for indlægget – det gives videre til de berørte som har måtte gå forgæves.

    #108762
    AnonymForfatter

    Rettelse: “mit indlæg var ikke et udtryk for noget jeg personligt har oplevet" –

    #108782
    AnonymForfatter

    Jeg har prøvet og få en ny lønkonto, da jeg har en gæld i min gamle bank nordea som ikke er afviklet pga. arbejdsløshed, og de derved har opsagt min konto. nu har jeg brug for en ny, da jeg endelig er kommet i arbejde, og vi self betale min gæld til nordea- men er ikke tilfreds med banken og vil gerne have en anden, men da jeg desværre også står i rki er det åbenbart næmmere sagt end gjort…

    Mvh. mark

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 49 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.