Danske Bank nægter at hjælpe

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93827
    AnonymForfatter

    Jeg har brug for hjælp!
    Jeg er studerende med en andelsboligkredit i Danske Bank på 500.000- Jeg købte min andelslejlig i 2008 og nu er den selvfølgelig faldet i værdi til ca 200.000. I takt med at værdien er faldet, har Danske Bank ladet renten på min kredit stige. I starten betalte jeg ca 6000 kr i kvartalet i renten, men nu er jeg oppe at betale 11000 kr. Jeg kan ikke følge med længere. Jeg henvendte mig til banken i maj 2013 og forklarede, at jeg ikke kunne betale de høje renter. Jeg indsendte budget og foreslog en nedsættelse på renten, således at de fortsat ville kunne få penge fra mig og jeg fortsat kunne leve. Der skete intet andet, end at min rådgiver lige ville kigge på og han blev ved med at spørge og få svar på de samme ting. Han blev ved med at forklare, at jeg er i en høj risikogruppe og derfor skal mine renter være høje. Jeg blev ved med at forklare, at jeg ikke var i stand til at betale de høje renter. Da der skulle betales renter i juli måned gik min andelsboligkredit i minus, da jeg jo ikke havde pengene. Danske Bank nåede at sende to rykkere til mig, hvori de gjorde opmærksom på, at jeg var i overtræk (hvilket, jeg havde varslet til dem, at jeg ville være) og at jeg skulle betale 100 kr i rykkergebyr. Samtidig overførte mine sidste penge fra min lønkonto til andelsboligkreditten, således at jeg nu har 0 kr at leve for frem til den 1. september.

    Jeg kontaktede min rådgiver og spurgte om de ikke ville hjælpe, da jeg er så hårdt presset og foreslog igen en rentenedsættelse, så jeg kunne følge med.
    Han ville ikke sætte rente ned og han ville ikke gøre noget noget ved rykkergebyret på 100kr, men han foreslog at mine forældre, der begge er pensionister, skulle tage et lån i deres hus og dermed betale mine renter. Jeg er rystet over hans forslag. Jeg bad om at tale med hans chef. Filialdirektøren ringende mig op og gav mig den samme tale om risikogruppe og at de ikke ville sætte renten ned. Hun sagde at jeg skulle sælge min lejlighed med tab, men gav mig samtidig ret i at det ikke ville hjælpe på min økonomi, da jeg dermed ville ende med et forbrugslån med endnu højere renter. Hun sagde, at jeg bare måtte lade inkasso tage sig af det, når nu jeg ikke kunne betale renterne. Hun ville heller ikke slette de 100kr for rykkergebyret. Jeg blev meget ked af den manglende hjælp og spurgte hvordan de kunne behandle folk på den måde. Hun fuldstændig ligeglad med min situation og sagde, at jeg bare kunne klage.

    Hvad skal jeg gøre? Får jeg noget ud af at klage?
    Og hvad ville være økonomisk smartest at gøre for mig?

    Jeg vil virkelig sætte pris på et godt råd.

    Med venlig hilsen
    MJ

    #200512
    MichaelForfatter

    Kedelig situation. Hvis banken ellers har overholdt lånebetingelserne er der jo desværre ikke så meget at gøre.

    Men altså… jeg undrer mig lidt her. Din rente er såvidt jeg kan bedømme steget med maksimalt 4%-point (formentlig mindre hvis du har afdraget på gælden i 5 år). De små 20.000 kr. du skal betale ekstra brutto årligt bliver til 1100 kr/md netto efter skat. Skal jeg forstå det sådan, at din økonomi har været spændt så meget tilbage i 2008 at en månedlig udgiftsstigning på 1100 kr. vælter læsset?

    #200514
    testForfatter

    MAja, jeg er ikke het sikker på hvad det er du mener banken kan køre eller hvad du mener du er berettiget til at forvente at banke gør.

    Det virker lidt som at du aldrig har afdraget på gælden er det korrekt?

    Har du forsøgt at øge din indtægt? Kan du evt dele boligen med en anden studerende? Kan du reducere dine udgifter?

    Bare at lade stå til og beklage dig i banken og over banken er ikke en løsning.

    #200516
    AnonymForfatter

    Jeg har været studerende i alle de år jeg har haft lejligheden og har altid siddet rigtig stramt i det. Ved siden af su’en har jeg selvfølgelig arbejdet så meget jeg kunne, for at få den maksimale indtægt. Lejligheden er en 1-værelses, så kan desværre ikke dele den.
    Michael: 20.000 kr/årligt er mange penge for mig.
    Jeg har aldrig aldraget på gælden – selvom jeg selvfølgelig gerne vil have den ud af verden.

    Jeg vil netop ikke lade stå til, men jeg ved simpelthen ikke hvad, der er smartest at gøre.

    #200520
    MichaelForfatter

    Det er 13.400 kr. efter skat årligt ekstra og det er DET jeg ikke forstår: Hvordan kan dette relativt lave beløb vælte hele dit budget? Hvorfor køber du en lejlighed når din rentefølsomhed er SÅ stor? Ja, det vælter selvfølgelig også tilbage på banken er jeg godt klar over, men som udgangspunkt har du jo selv hovedansvaret for at din økonomi kan bære lidt bump.

    Og undskyld mig, men lidt over 1100 kr/md ekstra bør ikke få et andelskøb til at ende i fallit. Når du så endda har købt afdragsfrit så må jeg altså virkelig undre mig. Jeg kan ikke forstå at banken er gået med til dette i 2008.

    #200524
    testForfatter

    Summa summarum er det nok ikke noget du kan gøre for at få rentenedsættelse eller en ny bank..

    Om du fra starten har sat dig fordyrt eller lever over evne er sådan set irrelevant og den opleves som jeg har af den nuværende studenter generation som nogen der lever over evne forhold til hvad vi andre klare os med og den enorme stigning der har været på su er irrelevant for din situation, men lad dog mig anbefale havergrød,løg, flåede tomater, en anelse bacon, lidt chili, spagetti og vand fra hanen.

    Held og lykke med at blive færdig med studiet.

    #200528
    AnonymForfatter

    Michael: Vi er enige om, at købet af lejligheden var dumt – når vi ser tilbage på det idag.
    Lige nu har jeg et rådighedsbeløb på ca 600 kr/mdr. Jeg siger ikke, at det alene er bankens skyld. Jeg er bare lige nu i en situation, hvor jeg føler mig kvalt økonomisk. Jeg har ikke råd til tandlægebesøg eller bøger til mit studie.

    Skal jeg følge bankens “råd" og lade inkasso tage over ? Skal jeg gå konkurs?

    #200530
    testForfatter

    Tror det banken sige er at du skal i dialog med bankens inkasso afdeling, det er dem der håndtere det.

    Tandlægebesøg, udskyd. Du har jo heller ikke råd til sodavand. Med mindre du har helt specifikke tandproblemer kan man godt nøjes med et besøg hvert andet år. Men ok min tandlæge siger også at han ville gå fallit hvis alle hans patienter var som mig.

    Bøger, brugte eller bytte børs. Måske kunne dine forældre hjælpe med penge til bøger?

    De 5,5 jeg læste købte jeg ikke nyt tøj og var nød til at bede om penge hos min mormor til bøger en gang.

    Og ja når man studere er man fattig.

    #200532
    AnonymForfatter

    Jeg har været fattig studerende i mange år – Har ikke brug for lektioner om, hvordan man er studerende på SU – det ved jeg alt om!

    Hvis, der var andre løsninger, så som forældre, der kunne støtte økonomisk, så havde jeg benyttet mig af det. Tro mig.
    Sagen er, at jeg ikke længere kan betale til banken og nu har brug for råd til, hvad man gør i sådan en situation. Jeg har altid betalt mine ting og jeg har netop ikke lyst til bare at “stå til"- Jeg søger en løsing, hvori mit økonomoske tab bliver mindst muligt.

    Problemet er ikke, at jeg er fattig – problemet er, at jeg sidder i en alvorlig økonomisk klemme og ikke længere kan betale-

    #200536
    Mr RForfatter

    Hej Maria

    Sikke en lorte situation du er i.

    Hvad med at tage et sabbat år og tjene kassen arbejder 60 timer om ugen og så spare op til resten af din uddannelse ?

    #200538
    AnonymForfatter

    Hvad med studielån ?
    Det har du vist ret til som studerende, endda på ret favorable vilkår. Hvis du nærmer dig en situation hvor du er færdig med uddannelsen og har udsigt til et fuldtidsjob, kan der ikke ske så meget ved at øge gælden midlertidigt.

    #200540
    AnonymForfatter

    Tør man spørge hvad renten er ?

    Husk hvis du er under 27 så slipper du allernådigst for deres nye kunde program med
    deres nye priser på at være kunde.

    Ja siden du er student og reelt kunne gå hen og blive en attraktiv kunde i fremtiden
    (men dem gider Danske Bank ikke) så hvad med at prøve et par andre banker istedetfor og
    se om de ikke vil tage dig ? der findes andre mere seriøse banker (Det bør du i hvert fald ikke lade stå uprøvet) som ser på dig som en potentiel god kunde i fremtiden ?

    og ikke kun en økonomisk malkeko som skal deltage i betale for dårlig bankdrift og en grotesk forretning af egenkapitalen (stimulere aktionærer)

    Ellers burde du måske overveje og aflevere nøglerne til andelen og slå en handel om en del år.
    Du bør i så fald få noget hjælp fra en uvildig rådgiver som kan forhandle på et helt andet
    niveau som Danske Bank grippen kan forstå

    En ringe trøst men du er i båd med hundrede tusinde andre i Danske Bank som er røget en tur
    i Åger og rente karusselen.

    #200542
    Mr RForfatter

    @vbturbo

    Vbturbo skriver:
    Ja siden du er student og reelt kunne gå hen og blive en attraktiv kunde i fremtiden
    (men dem gider Danske Bank ikke)
    ——————————————————
    Vbturbo hvad tror du egentlig at grunden er til at DB tilbyder studerende attraktive priser hvis det ikke er fordi de netop ser potentiale i studerende ? Det er jo ikke fordi de tjener penge på dem imens de er studerende.

    #200546
    HalliHalloForfatter

    Spørgeren skrev: “Hvad skal jeg gøre? Får jeg noget ud af at klage?"

    Hvem vil du da klage til mester? Måske du kunne skrive til direktør Eyvind Kolding, men du får nok ikke meget ud af det, men er da et forsøg værd.

    Har du meget dårlige tænder? Så kunne evt. bede test om et lift, når flere gange ugentlig kører derned. Der er det vist billigere ligesom i Sverige.

    Held og lykke med lejligheden, og jeg er sikker på at du godt ved hvordan du skal komme ud af din situation, hvis den da er sand. En lillebitte 1-vær. andelslejlighed til 500.000 kr. på SU lyder temmelig utopisk, især prisen og uden velsituerede forældre.

    #200550
    AnonymForfatter

    HalliHallo: jeg forstår ærlig talt ikke din kommentar?

    “Hvis den da er sand" ?? Hvad mener du? Tror du, at jeg opfinder situationen? Måske du skulle læse mit indlæg til fulde, inden du kommenterer?
    “Har du meget dårlige tænder?" ?

    Jeg skriver, fordi jeg har brug for råd til, hvordan jeg kommer ud af min situation.

    HVIS jeg skulle klage, kunne til evt være til klageansvarlige i banken eller til pengeinstitutankenævnet – da jeg forstår, at det er de muligheder jeg har. MEN som sagt, skriver jeg jo for at få råd.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.