Udvælge ETF’ere til pensionsinvestering

Viser 15 indlæg - 91 til 105 (af 154 i alt)
  • Indlæg
  • #203856
    Den interesseredeForfatter

    Til inspiration:
    http://www.etfguide.com/
    Mvh
    Den Håbefulde

    #203940
    Den interesseredeForfatter

    Kære Leocat,
    Hvad siger du til indlægget af 5.1.2014?
    Mvh
    Den Håbefulde

    #203948
    LeocatForfatter

    Den håbefulde,

    Jeg skifter over til de samme iShares World ETF som du har hvis jeg bliver tvunget til at sælges Vanguard ETFerne. So far so good. Det gode ved den du har er at den er akkumulerende så du ikke har problemer med withholding tax. Og kun en omkostningsprocent på 0,40%

    Har lidt svært ved at gennemskue den nævnte high yield corp bond ETF men der står løbetiden for virk.obligationer i ETFen er minimum 1,5 og maximum 15 år. Så det er gennemsnit 7,5 år ca, altså mellemlang løbetid. Pt. Holder jeg mig væk fra alle obligationer da jeg ikke er nær pensionsalderen og renten er lav.
    http://uk.ishares.com/en/rc/stream/pdf/false/publish/repository/documents/kiid/kiid-ir-ish-ishares-global-high-yield-corp-bond-ucits-etf-gb-ie00b74dq490-en.pdf

    Jeg tror ikke der er noget som hedder en optimal portefølje, det hele afhænger af ens temperament og tidshorisont. Vigtigst at man holder fast I det man har for at undgå unødvendige gebyrer og handler minimalt. Rebalaceringen kan herefter foregå ved at købe flere af bestemte aktivklasser for at komme tilbage til ens oprindelige fordeling efterhånden som man indskyder midler i pensionsdepotet.

    USA vil trække verdensøkonomien frem og der hvor der sker mest innovation især indenfor IT og elektronik. Har selv en eksponering der på 30% mod USA via ETFer og enkeltaktier. Emerging markets er presset men befolkningstilvæksten er højest her, og stigningen i velfærden lige så. Kan måske godt tage et årti, men EM er prissat lavt og på kort sigt stor pessimisme.

    Hvis vi kan skrabe mindst 10 millioner dkk sammen kan vi sagtens i Danmark etablere en investeringsforening tilsvarende Vanguard som er selvejet, og dermed have bundlave omkostninger. Tror det noget der vil virkelig vil true bankernes dominans. Man kan altid drømme….

    #203980
    Den interesseredeForfatter

    Kære Leocat og andre interesserede,
    Tak for dit venlige svar. Det er altid rart at høre hvad andre mener.
    Jeg har læst at også DB og Nykredit ser venligt til High Yield B.erne, men det er selvfølgelig en smagssag! Helt skeløjet håber jeg ikke mine ETFpapirer som tiligere er oplistet nedenfor, viser sig at være.

    Men hvad mener andre?

    Så derfor (igen):
    Er der nogen der konkret ved hvilke papirer uvildige rådgivere eller andre fornuftige ”pengemennesker” anbefaler en at købe for pensionsmidler for tiden?
    Jeg er selvfølgelig helt klar over, at det afhænger af ens alder, om det er frie midler eller pensionsmidler, tidshorisont osv, men kom alligevel med noget KONKRET input, tak.

    Mvh
    Den Håbefulde

    #204004
    HalliHalloForfatter

    Ti den håbløse, undskyld håbefulde

    Må man ikke mere, som jeg, investere i gode selektive danske aktier mere?

    Du og Leocatten virker helt forblændede i de der indexbaserede ETFere, men kan da være at det er helt rigtigt for jer 2, så håber at I kan finde ud af det. Ellers tilmeld jer et kursus i Nordnet, som jeg syntes en nævnte noget om tidligere i tråden.

    #204014
    Den interesseredeForfatter

    Kære HalliHallo (og andre),
    Jeg synes du skal holde en ordentlig tone, hvilket jeg vil bede dig om. Det skal vi alle, naturligvis.
    Hvis trådens emne ”Udvælge ETF’ere til pensionsinvestering” ikke interesserer dig, så kan du jo bare undlade at kommentere indlæggene. Det er da det mest naturlige og korrekte.
    Med håbet om at modtage serøse svar og konkret input gentager jeg derfor:

    Er der nogen der konkret ved hvilke papirer uvildige rådgivere eller andre fornuftige ”pengemennesker” anbefaler en at købe for pensionsmidler for tiden? Helst forslag vedr. trådens emne.
    Jeg er selvfølgelig helt klar over, at det afhænger af ens alder, om det er frie midler eller pensionsmidler, tidshorisont, risikovillighed osv., men kom alligevel med noget KONKRET input, tak.

    Mvh
    Den Håbefulde

    #204016
    LeocatForfatter

    HalliHallo,

    En blind abe kan udvælge aktier lige så godt eller bedre end de mest skarpe, hårdarbejdende anlalytikere med de bedste værktøjer i hele verden set som en bred gruppe.

    #204046
    Den interesseredeForfatter

    Til konkret inspiration hvis du vil købe pensionsETFere.

    Nedenstående Ishares ETF-ere anvender SAXOBank pr.12.1.2014 i passende blandinger (der afhænger af ens risikovillighed og tidhorisont m.m.) i deres forslag til optimale pensionsporteføljer.

    OBLIGATIONER TICKER

    Euro statsobligation 1-3 år IBCA
    Euro statsobligation 7-10 år IBCM
    Euro inflationsindekseret stat IBCI
    Euro Investment Grade IBCS
    Euro High Yield EUNW
    Emerging Markets stat (lokalvaluta) IUSP

    AKTIER TICKER

    MSCI World IQQW
    MSCI Minimum Volatility IQQ0
    Emerging Markets IQQE

    Hvis du har andre KONKRETE ETF-forslag, så skriv endelig.
    Som bekendt kan ETF-ere være en glimrende investeringsmulighed hvis man vil have et højere udbytte, end bankers puljeløsninger tilbyder.

    #204052
    MR/AForfatter

    Leocat
    Du har ret. en blind høne kan også finde et korn. Er det så i virkeligheden ikke ligegyldigt, hvad man skal vælge? Alle anbefaler en god spredning i ens formusammensætning. Når man spørger dem om årsagen, så er svaret, fordi vi ikke kan vide, analyserne holder stik. mao, de siger, det er umuligt at se i fremtiden. Hvad er så konklusionen, når alle kloge hoveder fraråder en investere i noget man ikke forstår. At forstå har noget at gøre med en tilgængelig viden. Ja, noget har alle adgang til. TA’erne bruger det som deres udgangspunkt. “Kurven" afspejler “alt". Om det er en enkelt aktie eller en hel indeks er det underordnet. Man vil kunne se “alt" i “kurven"; fra følelser til nøgletal.
    vh

    #204054
    MR/AForfatter

    Har I forresten lån, som I afdrager på? Jeg er klar over, tråden handler om ETF’er.

    #204058
    Den interesseredeForfatter

    Kære alle,
    Det er rigtigt, at ingen rammer plet hver gang.Personligt tror jeg dog på, at man har større chance for at ramme rimeligt fornuftige papirer hvis man ved lidt, end ved slet ikke ved noget om papirerne. Og ja, investeringsrådgivning ikke er en eksakt videnskab, men derfor kan man jo godt prøve at gætte ”kvalificeret”. Og det sker bl.a. ved at inspirere hinanden ved gode, KONKRETE ETFinput.

    Jeg forøger derfor gerne igen:
    Hvis du har andre KONKRETE ETF-forslag end dem jeg listede op nedenfor, så skriv endelig. Også gerne hvis du har andre konkrete ETF-investeringsbemærkninger/forslag.

    Som bekendt kan ETF-ere være en glimrende investeringsmulighed, hvis man vil have et højere udbytte, end bankernes puljeløsninger tilbyder, så lad os endelig berige hinanden.
    Mvh
    Den Håbefulde

    #204096
    Den interesseredeForfatter

    Kære HalliHallo
    Jeg synes atter du skal holde en ordentlig tone, hvilket jeg igen vil bede dig om. Det skal vi alle, naturligvis.
    Hvis trådens emne ”Udvælge ETF’ere til pensionsinvestering” ikke interesserer dig, så kan du jo bare undlade at kommentere indlæggene. Det er da det mest naturlige og korrekte.
    Med håbet om at modtage serøse svar og konkret input.

    Jeg har netop bemærket, at Millionærklubben på radiokanalen 24/7 flere gange har haft interessante indlæg om ETF-ere. Så også der kan man af og til finde (rettere høre) interessante ting om trådens emne.

    Mvh
    Den Håbefulde

    #204104
    Den interesseredeForfatter

    Kære alle,
    Hvorfor passive ETF-investeringer?
    Læs
    http://finanswatch.dk/Finansnyt/article5428599.ece#ixzz2qEFFbXFm

    Derfor!

    #204110
    Mikey 68Forfatter

    Der er en del Vanguard ETF’ere på Forbes liste her:

    http://www.forbes.com/sites/baldwin/2014/01/01/best-commission-free-etfs/

    Jeg har kigget på fx VXF og VWO.

    Min depotstørrelse og antal år til pension, gør at jeg nok ender på totalt 3-5 forskellige “brede" aktiebaserede ETF’er… og indtil videre ser Vanguard ud til at være blandt de billigste udbydere, så skal jeg “bare" beslutte fordelingen mellem markederne.
    Regner med en del eksponering over for emerging markets og så måske en helt bred en som VTI (total stock makret)… Hvordan deler i andre?

    Til Nordnet folk: Er det korrekt opfattet at det koster et årligt gebyr at have amerikanske beviser i porteføljen? Det ADR-gebyr de nævner i prislisten… Kan ikke helt gennemskue hvad det reelt løber op i?

    #204124
    Den interesseredeForfatter

    Kære Morten,
    Jeg er lidt forsigtig, så jeg har samlet ca. 50 % i brede aktieETFfonde fra Ishares og ca 50% i brede oblg.fonde /IG, HYB og EM-markeder og lidt i danske realer. Jeg anvender også Optimal Invest der er relativ billig (i.e. har lav ÅOP) og god!
    Du spørger også:
    Til Nordnet folk: Er det korrekt opfattet at det koster et årligt gebyr at have amerikanske beviser i porteføljen? MIT SVAR: Det har jeg ikke selv observeret. Bliver jeg klogere skal jeg nok oplyse om det snarest muligt.
    Jeg er spændt på at læse hvilke ETFfonde du præcist ender op med. Hvis du vil, vil jeg spørge om du så til sin tid også vil oplyse papirets ticker eller lignende. Så er det nemmere for interesserede, at tjekke relevante hjemmesider. På forhånd tak og held og lykke.
    Mvh
    Den Håbefulde

Viser 15 indlæg - 91 til 105 (af 154 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.