Udvælge ETF’ere til pensionsinvestering

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 154 i alt)
  • Indlæg
  • #201356
    Den interesseredeForfatter

    Tak for linket.

    Har andre alternative forslag? De vil blive studeret med stor interesse, da vi nu har fået en fin oversigt over de muligheder der bl.a. er at vælge imellem. Er der nogle med personlige erfaringer/porteføljer, så skriv endelig, tak.

    #201360
    gebyrjagtenForfatter

    Et supplemement.

    Det er vigtigt at du selv administrerer din portefølje, eksempelvis med årlig pleje med et mix af alle aktivklasser som du kan finde i saxo-porteføljer, men derfor kan det godt være at det skal indkøbes over Nordnet eller noget andet billigt.

    En passiv portefølje af ETF’ere kan rebalanceres årligt således at det, der er steget mest, sælges og det, der er faldet suppleres der op i , således at aktivklasserne har samme procenter.

    Leocat har foreslået noget VANGUARD og der er også efter min opfattelse det sted eller de ETF’ere, hvor omkostningerne er i bund. Modsat NORDEA INVEST BALANCERET og lign, hvor de også balancerer ad hoc, således at de gør arbejdet men omkostningerne for balancerede inv.foreninger er ofte 3/4 % – 1½ % og dette kan spares ved at køre passive porteføljer. 1 % sparet om året er mere end 10% over 10 år på grund af den akkumullerende effekt. Derudover har NORDNET ingen årlige depotomkostninger men man kan også vælge INTERACTIVEBROKERS, der er en af verdens største platforme for aktiehandel, der har mikroskopiske gebyrer. Små sparede gebyrer er en kæmpe gevinst på lang sigt.

    SAXOBANK har dog flere foreslag til portefølje og overraskende fortalte og ‘beviste’ FORMUEPLEJE at en portefølje med 75% obligationer og 25% aktier har lavere risiko end 100% obligationer. Det håndterer FORMUEPLEJE SAFE – afdelingen, men hvad er LEOCATS og andres vurdering af SAFE ?

    #201362
    KaptajnForfatter

    Personligt (godt 40 år) kører jeg med 2/3 i aktier og 1/3 i obligationer (mest kredit) og kontant.

    Under alle omstændigheder er det godt at have en rimelig fast regel.

    Om 10 ligger jeg nok 50/50 forestiller jeg mig

    Kapt.

    #201364
    Den interesseredeForfatter

    Kære Leocat,
    Du har tidligere skrevet, at ca. halvdelen af dine investeringer er i indeksfonde. Var det muligt at du ville afsløre hvilke? Og hvad afkastet ca. er i år?

    #201366
    Den interesseredeForfatter

    Ingen ETFere?? Er der sådanne, hvilke har du så valgt?
    På forhånd tak.

    #201368
    Den interesseredeForfatter

    Blot for den gode ordens skyld: Næst seneste indlæg refererer til kaptajns seneste indspark.
    På forhånd tak og god weekend.

    #201370
    KaptajnForfatter

    Hej Håbefulde

    Hvis det er mig du spørger har jeg 2,5% i Vanguard Emerging Markets (ETF). Resten er enkeltaktier gennem Nordnet.

    En del af dem er ADR så jeg kan købe selskaber som Petrobas, Posco, Toyota, Canon, Koycera. Resten er enten danske, amerikanske eller europæiske

    Men jeg overvejer en smule i Vanguard Pacific (ETF)

    Kaptajnen

    #201372
    LeocatForfatter

    Gebyrjagten – Jeg fik tildelt 2 SAFE aktier for nogle måneder siden i forbindelse med et tilbud på Penge og Privatøkonomi. I den forbindelse så jeg nærmere på FORMUEPLEJE SAFE. I modsætning til navnet har de gearet deres investering 3 x egenkapitalen og dermed en forøget risiko. Jeg er bestemt ikke tilhænger af at låne penge til køb af værdipapirer. Kan godt være det giver mening nu hvor renten er lav men det er princippet og derfor efterfølgende har solgt SAFE.

    FORMUEPLEJE har fået kritik for deres ekstra risiko som følge af gearing:

    http://epn.dk/investor/investering/ECE4181805/formuepleje-oeger-risikoen-efter-milliardtab/
    http://www.business.dk/finans/kunder-laenset-af-milliardtab-i-formuepleje

    Jeg har ikke lyst til at gå ind i noget hvor man hele tiden skal følge med i om de gør det godt nok.

    Gebyrjagten skrev korrekt at når man rebalancerer, så sælger du dine investeringer på toppen og køber på bunden. F.eks. i 2011 hvor realkreditobligationer havde en rente på 6% og kurs 100. I dag er kursen 111 for de samme obligationer…

    #201374
    LeocatForfatter

    Den håbefulde – gid jeg havde en længere historik men det er først indenfor det seneste år at jeg er blevet bevidst om indeks-fondes fordele. Efter en kamp med PFA om overførsel af pensionen til Nordnet, lykkedes det efter 6 mdr endelig. Tidligere købte jeg selv enkelt aktier og inv.foreninger. Skattereglerne giver mig ikke mulighed for at investere i udenlandske indeks-fonde for frie midler.

    Mit afkast er 3,2% fra januar 2013 (70%) og juli 2013 (30%) som følge af PFA overførte over to omgange. Det lave afkast skyldes en faldende dollar og emerging markets har skuffet indenfor den korte periode.

    Fordelingen er:

    17% (skal på sigt være 20%) – VTI (Vanguard Total Stock Market ETF)
    17% (do) – VEU (Vanguard FTSE All-World ex-US ETF)
    17%(do) – VWO (Vanguard FTSE Emerging Markets ETF)
    49% (40% på sigt) – Enkelt aktier.

    #201376
    LeocatForfatter

    Gebyrjagten – Endnu et sørgeligt bevis på “No man can serve two masters"

    http://www.business.dk/finans/ledelse-taber-milliarder-og-scorer-millioner

    Man skal bestemt sætte sig ind i hvad det er man investerer i.

    #201378
    gebyrjagtenForfatter

    FORMUEPLEJE er lidt kontroversiel. Og jeg er selv ophørt med at ligge LONG i SAFE og andre produkter bl.a. på grund af deres fejl. Men jeg kan ikke se at der er noget i vejen med princippet at andre tjener på én, mod at man selv tjener penge, Sådan er det også med ejendomsmæglere, advokater, revisorer og som ansat i privat virksomhed.

    Vi kan blive enige om (gætter jeg på) at inv.foreningers formål er at tjene penge selv, betalt af kunderne. Men derfor kan kunderne også tjene penge. Ligger man LONG i globale inv.foreninger tjener man nok 6-7 % pa set over 20-30 år, selvom banken også tjener penge på én.

    Men god artikel til efterretning.

    #201380
    gebyrjagtenForfatter

    https://dk.saxobank.com/etf/portfolios#tab-1

    Her er 4 af deres porteføljer, der kan styres via ETF’ere måske via VANGUARD.

    Pointen er så at etablere dem og balancere den årligt. Det kan ikke gå helt galt idet man følger verdensøkonomien. Det er et foreslag til pensionen. Modsat er at købe nogen til at forvalte den, men så skal man over i balancerede inv.foreninger og de koster fx 1% årligt og det er dyrt hvis man tager et regneark og lægger det hele sammen over mange år. På den anden side er det bedre end intet at gøre fordi det er let.

    #201382
    LeocatForfatter

    Gebyrjagten – Enig. Man skal bare sikre sig at det er nogen man stoler 100% på og holder fast i dem selvom de klarer sig dårligt i en periode. Den gennemsnitlige person vil helt sikkert klare sig bedre når de overlader investeringen til en forvalter end at de selv køber ind.

    Her er lidt inspiration:

    http://www.youtube.com/watch?v=zqa-jSuXmYw

    #201386
    Den interesseredeForfatter

    Tak for diverse gode svar.
    God weekend til alle.

    #202664
    Den interesseredeForfatter

    Spørgsmål til alle interesserede,

    Jeg har forstået, at ETFen, Vanguard’s Total Stock Market Index fond , IKKE må ligge i en pensionskonto/portefølje. Men hvorfor egentlig ikke? Fordi den handles i dollars? eller fordi den ikke er UCICTS godkendt? Eller hvad?

    Jeg er netop interesseret i en bred, billig worldwide aktiebaseret ETFer, så hvad vil I så anbefale mig at købe? ETFen skal altså være velegnet til pensionsopsparing! Hvad er den præcise fondskode? Kan man købe ETFen gennem Nordnet eller Saxobank, som er de billigste købs- og opbevaringsbanker,

    Mange venlige hilsener
    Den håbefulde

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 154 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.