Billån? Meget i tvivl om dette scenarie.. Håber på hjælp.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93763
    AnonymForfatter

    Jeg står pt. i en situation, hvor jeg har et billån med en restgæld på 130.000,- til 2 % i rente, hvor jeg afdrager med 2.500 om måneden.. Bilen er 1 år gammel.. Men fordi jeg stopper på mit arbejde og begynder at læse, vil jeg ikke længere være i stand til at beholde min nuværende rentesats..
    Jeg har samtidig en opsparing på 70.000,-…

    Så jeg har 2 muligheder, hvor jeg håber på hjælp fra jer..

    1–> Jeg sælger min 1 år gamle bil (muligvis med et tab på 10.000 som jeg selv skal inddække fra opsparingen, og hvis jeg er heldig kan salgsprisen og billånet gå lige op)… Dette scenarie vil betyde, at jeg vil have cirka 6.000,- i rådighedsbeløb hver måned med min nye økonomi..

    2–> Jeg beholder mit billån til en ny rente på 6,9 %… Dette billån inkluderer en indlånskonto, hvor jeg også får 6,9 % i rente, hvor jeg så placerer mine 70.000,-… Det betyder, at jeg reelt set kun betaler renter af forskellen, som er de 60.000,-…
    Dette scenarie, betyder, at jeg så vil have cirka 2.000,- til mig selv om måneden med min nye indtægt (SU + deltid).. Det er selvfølgelig ikke nok, så min tanke er, at jeg i halvandet år (som min uddannelse tager) lader min opsparing betale de månedlige afdrag på 2.500,-.. Sådan at de månedlige afdrag hver måned bliver trukket fra de 70.000,-, for de næste halvandet år, indtil jeg er færdig med at læse..
    Dette vil give mig et månedligt rådighedsbeløb på 4.500,-

    Til dette scenarie kan jeg også vælge at tage SU-lån 2.800,- hver måned til 4 % i rente og smide ind på billånet eller ind på indlånskontoen og få dem forrentet til 6,9 %… Dette kan selvfølgelig også kun ske i det halvandet år, hvor jeg læser..

    Håber meget på hjælp fra nogen af jer, så jeg kan få klarlagt fordele og ulemper ved begge situationer..

    #199472
    AnonymForfatter

    Det skal lige tilføjes, at min tredje mulighed er at vente et år mere med at læse.. Til den tid er jeg 26 år gammel..
    Denne mulighed betyder ikke så meget nu, kun at min økonomi vil se anderledes ud næste sommer hvis jeg vælger at læse der frem for nu.. Det vil betyde, at jeg næste sommer vil have en restgæld på 100.000,- og en opsparing på cirka 100.000,- (fordi jeg har betalt af og sparet op i et år ekstra).
    Frem for som den ser ud nu, billån på 130.000 og opsparing på 70.000,-..

    Rent økonomisk kan jeg måske se mest fornuft i denne mulighed, problemet er bare, at jeg er ret træt af mit arbejde og heller ikke vil være alt for gammel inden jeg er færdig med at læse..

    #199474
    MichaelForfatter

    Jeg synes ikke at du skal vente med at uddanne dig blot fordi du ejer en bunke jern der står og ruster på gaden. Hvis du kan undvære bilen så er det helt klart at foretrække så du er gældfri.

    En ny bil kan du altid få når du igen har et arbejde så jeg går med løsning #1.

    #199476
    AnonymForfatter

    Okay, mange tak for svar.. Er glad for input fra alle sider, da jeg synes den er lidt svær..

    Det mest irriterende er selvfølgelig at jeg købte en helt ny bil for 1 år siden, og jeg (helt uventet) har valgt at læse videre.. Så jeg skal opleve det her værditab..
    Men så ved man det til en anden gang..

    Men ja, jeg skal læse i en by, der ligger 20 km fra min by.. Så jeg kan bare tage bussen/toget, selvom det selvfølgelig ikke er ligeså praktisk med offentlig transport, som hvis jeg havde bil.

    #199480
    AnonymForfatter

    Jeg vil også som Michael foreslår gå efter option 1
    Dog med den tvist at hvis du umuligt kan undvære bil så kunne du evt. downsize
    til noget der er ny synet og til 10-15.000 kr.

    Måske har du endda bedre mulighed for at minimere dit tab(afskrivning på din nye bil) ved at
    indgå en byttehandel

    så har du ingen afdrag og kun omkostninger til brændstof ,ansvarsforsikring og vægtafgift.
    regn evt. på om det så ikke næsten kan matche udgiften til offentlig transport(som jo efterhånden slet ikke er billigt mere)

    #199486
    AnonymForfatter

    Tak for svar..

    Det har jeg faktisk ik lige tænkt over.. Jeg har en Suzuki swift fra februar 2012..
    Mon man kan bytte med en forhandler til en af de billige biler i 70.000-80.000 kroners klassen og få penge oveni så det kan betale sig?
    Sådan at jeg, som du siger, ikk har nogen afdrag..
    For ja, de nye økonomiske biler koster kun 1.500 måske med afgift, benzin og forsikring.. Jeg tror et månedskort i den strækning koster omkring 1.000 månedligt..

    #199494
    AnonymForfatter

    Små bils segmentet rasler ned i pris for tiden (stort værditab på forholdsvis kort tid)
    Ford er feks. lige kommet på gaden med deres nye prispresser en KA til 68.995 kr. + levering.

    Hvis du vil læse er rådet herfra at du ikke bør parkere din likviditet i et stort værditab

    min(2 cent opinion) er at du tager noget i bytte som ingen andre rigtigt vil have
    altså de udkørte (nogle er dog stadigvæk velholdte og har mange km i sig endnu)og dermed
    gør dit værditab så lille som muligt.

    Alt kan lade sige gøre – spørgsmålet er mere hvor meget du vil sætte til

    #199496
    AnonymForfatter

    Igen tak for svar, sætter pris på det..
    Jeg forstår godt hvad du mener med 1. del..
    Men forstår ikk hva du mener med de gamle udkørte biler? Altså ved godt hvilke slags biler du mener, men hvordan skal det minimere mit værditab?
    Hvis jeg sælger min bil privat vil jeg kunne få 125.000-135.000 tror jeg, og den kostede mig 165.000 i alt..
    Hvad ville jeg få ud af det hvis jeg tager en gammel bil i bytte?

    #199498
    AnonymForfatter

    Ved en forhandler vil muligheden for at opnå den bedst mulige byttepris nok være, hvis du tager
    noget som han har svært ved at sælge (dermed opnår du måske en lidt bedre pris for din nuværende)

    Alternativt som du selv er inde på – sælge din nuværende privat og så derefter købe noget billigere privat (nok den mest den favorable løsning for dig – men prøv dig frem)

    well det handler jo om hvilken præference man har
    Igen – så længe du læser er det set ud fra en økonomisk vinkel (i min optik) bedre at have
    størst mulige + på kontoen.

    SU (cafe penge) rækker jo dårligt nok til huslejen , alt afhængig af hvilken by du skal læse i
    og så er det jo godt ikke at skulle ud og låne (dyrt)

    Ny bil får du jo formodentligt hurtigt nok når du er færdig og har fået fast indtægt igen
    (og ingen gæld har)

    <>

    Så har du ingen penge på kontoen når din likviditet er parkeret i ovenstående citat.

    #199500
    AnonymForfatter

    Ja okay, jeg kan godt se hva du mener med mit citat, det vil være dumt set ud fra en økonomisk vinkel, da jeg dermed ikke vil have nogen frihed rent økonomisk..

    Jeg tror måske første skridt er at få solgt min bil privat på bilbasen, og så tage den derfra..

    Ved du noget om estimeret værditab? Altså ved du om jeg har ret i mine forventninger til salgsprisen på min bil?
    Jeg købte den februar 2012 for 165.000 i alt. Passer det ik nogenlunde med at jeg kan få 125.000-135.000? Eller kan jeg forvente/forlange mere?

    #199502
    AnonymForfatter

    prøv http://www.bilpriser.dk/

    så får du en indikation på hvor du er henne rent prismæssigt

    #199506
    AnonymForfatter

    Og sælger du privat kan du lægge lidt til i salgsprisen / skim også bilbasen og lig dig
    så en lille smule under gennemsnittet (så er du hurtigere af med den)

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.