Hjælp sag om privat tilbagebetaling

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93752
    AnonymForfatter

    Hej i forummet

    Jeg poster her fordi jeg ikke ved hvor jeg ellers skal søge hjælpe til denne problemstilling. Det haster en lille smule, sagen er den:

    For ca. 4 år siden, da mine forældre stadig var sammen og vi var en familie, mistede jeg mit job. Min kæreste og jeg var på det tidspunkt igang med at bygge nyt hus. Som en gestus, fordi jeg mistede arbejdet, tilbød min far at låne os 15.000 kroner, rentefrit som vi kunne betale tilbage når vi havde overskud. Vi manglede egentlig ikke pengene som sådan, men vi to imod pengene som min far overførte til min konto. Han følte naturligvis at have hjulpet os, så alt var godt.

    Årene er gået og mine forældre står overfor en skilsmisse. De er endnu ikke separeret, men deres hus er til salg osv. Samtidig er der splid i familien. Far og mor er flyttet fra hinanden.

    Nu vil min far gerne have pengene tilbage. Det kan jeg godt forstå, der er omkostninger ved at sælge hus, være arbejdsløs og så videre. Jeg har pengene og vil og kan overføre dem. Vi har lånt dem og de skal også betales tilbage. Men mit spørgsmål er:

    Mine forældre står over for at skulle dele alt. Hvad de for år tilbage har lånt mig, er det også fælles? Jeg mener skylder jeg min far halvdelen og min mor halvdelen, selvom de blev overført fra hans konto?

    Hvis min mor har ret til halvdelen så vil jeg helst dele min gæld 50/50.

    Hvis ikke dette er forummet at søge sva,r håber jeg at nogle kan henvise til et sted hvor de kan hjælpe. På forhånd tak.

    Med venlig hilsen.

    #199256
    testForfatter

    Er der et gældsbrev ? Er der en aftale?

    Der er sær råde og sær hæftelse også selv om man er gift så hvis du har lånt ved a kan du ikke med frigørende virkning betale til b selv om a og b er gift.

    Altså hvad står der i låne aftalen.

    #199264
    AnonymForfatter

    Jeg formoder der ikke er en låne aftale, så mit bud er at høre begge dine forælde, hvis de er enige så gør du det de er enige om, eller betaler du din far det lånte beløbet tilbage på samme konto som du fik dem fra og overlader kampen til dine forældre – hold dig for alt i verden ude af den konflikt.

    #199270
    AnonymForfatter

    Nej, der er ingen låneaftale som sådan. Kun mundtligt. Jeg overfører beløbet til ham, så må de selv finde ud af hvad de vil gøre.

    Tak for hjælpen.

    #199280
    testForfatter

    som molan siger hvis pengende er kommet fra hans konto er det også ham de skal retur til. Så sådan har du slet ikke valgte med kun at betale halvdelen retur og den andne halvdel til din mor. Den juridiske term at at betaling så ikke er sket med frigørende virkning

    men det er sku da noget rod, håber det løser sig.

    #199286
    AnonymForfatter

    Yea.. det er noget rod. Men tak for rådene, penge er overført. Den her “lille" sag er nok det mindst bekymrende i det store hele.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.