Billån, hos forhandler eller i banken – billigere boliglån… forvirret.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93750
    AnonymForfatter

    Er ved at kigge på en brugt vogn til 192.000 kr.

    Stiller selv med udbetaling på de 20% – altså 38400 kr. Dertil kommer der så stiftelse, så hovedstol kommer på omkring 166.800 kr.

    Jeg får et fint tilbud fra forhandleren der lyder:
    årlig pålydende rente: 3,95 % (Variabel)
    årlige nominel rente: 4,02%
    ÅOP: 7,3 %
    Månedlig ydelse: 2636 kr.
    Løbetid: 72 måneder

    Jeg ringer så til min Bank, Danke Bank, og hører om de kan gøre det tilsvarende, eller billigere….. han mumler i skægget og er ikke meget for det.

    Han vil lige regne på det, og ringe tilbage.

    Det ender så med
    årlig pålydende rente: 6,25 % (Variabel)
    ÅOP: 7,9 % (De ville halvere stiftelse, ved ikke helt hvor meget det er)
    Månedlig ydelse: 2775 kr.
    Løbetid: ca 72 måneder

    Umiddelbart lyder det jo som en dårlig handel, MEN!!….. de vil så hive 0,7%(fesent) af vores banklån på 300.000kr, som lige nu er på 8,5%, så den falder til 7,8%.

    Men jeg kan bare slet ikke gennemskue om det på nogen måde er billigere i det lange løb eller hvordan. Som jeg ser det, så bliver det jo sådan set lidt dyere lige nu, da det jo kun er løbetiden på noliglånet der, måske, kan blive lidt kortere.

    Tak.

    #199226
    HalliHalloForfatter

    Kan du ikke lave en lille beregning med lommeregneren?

    Ellers kan thvs nok regne lidt på tallene for dig, men vil nok sige at du skulle nøjes med at købe en Koreaner/KIA til 69.000 kr., og så er bilen splinterny.

    Men kan forstå at du vil have en ordentlig bil at køre i….

    #199238
    Mr.M.Forfatter

    Efter skat, vil det vel ca. være samme pris, da renten er lidt højere, men den giver jo fradrag.

    Derudover vil du jo også have en besparelse på et par tusinde på boliglånet. Måske der kan handles lidt mere med banken?

    #199240
    AnonymForfatter

    Tak, Mikkelsen1980.

    Tjaehm ihvertfald ikke umiddelabrt så overskueligt hvad der er win her…..

    Tror næppe der var meget mere at handle med. Måske nærmere en anden bank jeg skal kigge efter.

    Har en kammerat som har et boliglån omkring de 6%, så er da lidt nede over at betale 8,5% på faktisk samme beløb.

    #199258
    testForfatter

    Umiddelbart ville jeg samle der i banken.

    #199262
    AnonymForfatter

    Har du forhandlet med bilforhandleren og fået ham ned i pris på stiftelsesprovisionen?

    Af de 2 muligheder ville jeg, fnde en anden bank mht. til boliglån og billån samlet og dermed en bedre pris eller vælge forhandlerens tilbud.

    #199282
    AnonymForfatter

    Bilforhandler: 2636 * 72 = 189.792 kr.
    Danske fupbank: 2775 * 72 = 199.800 kr.
    Danske fup og svindel koster 10.008 kr mere på billånet

    Det ville hjælpe gevaldigt hvis du oplyste hvor meget du betaler på banklånet, da du ikke har oplyst dette har jeg antaget en tilbagebetalings periode på 15 år, samt et skyldigt beløb på præcis 300.000 kr.
    Det betyder i dette eksempel:
    Gæld 300.000 kr, rentesats 8,5%
    Mdl. ydelse 2.954 kr.
    Renter betalt samlet over 15 år = 231.759 kr.

    Gæld 300.000 kr., rentesats 7,8%
    Mdl. ydelse 2.832 kr.
    Renter betalt samlet over 15 år = 209.836 kr.

    har benyttet http://www.bankinfo.dk/Amortisation.asp til beregning af lån

    Tilbagebetales dit banklån på 15 år, vil du kunne spare ca. 22.000 kr. samlet set på banklånet

    Det betyder så en samlet besparelse på ca. 12.000 kr. ved at vælge banken frem for bilforhandleren, MEN MEN MEN husk nu at din bank hedder Danske Fup og Fidus, og du har ingen garanti for at de ikke hæver til 8,5% kort tid efter du har skrevet under på lånet. Hvorefter din besparelse forsvinder som dug for solen

    #199294
    testForfatter

    Nej en variable rente er som ordret siger variable.

    #199310
    AnonymForfatter

    Som jeg ser det, har du kun råd til at købe en bil til 38.400 kr. Man skal ikke låne penge til et korvarigt forbrugsgode som en bil.

    #199312
    AnonymForfatter

    @disarmonia mundi – tak for svaret, og linket. Som det er nu betaler jeg 5600kr af på boliglånet i måneden.

    @tjep – Tak, men kan ikke se dit svar bidrager til mit spørgsmål.

    #199314
    AnonymForfatter

    Velbekomme. Hvis du følger mit råd vil du opdage at det er den billigste løsning.

    #199316
    AnonymForfatter

    Tjae, ved skam godt det billigste er at forsætte i min gamle Golf, nu var det ikke det spørgsmålet gik på.

    #199318
    AnonymForfatter

    Under forudsætning af at du fastholder den mdl. ydelse på 5600 kr. så vil du betale dit lån ud på mindre end 6 år, dvs. din samlede besparelse ved at gå fra rentesats 8,5 til 7,8 vil være på ca. 8.000 kr.
    Danske fup og fidus har regnet den godt ud, Banken er tilsyneladende 4.000 kr dyrere, men en lille detalje falder dog ud til bankens fordel, bilforhandleren sylter sit (set på renten) billige lån ind i tåbelige gebyrer som forvandler en attraktiv rente på 3,95% til ÅOP på 7,3%.
    Da du ikke kan trække gebyrer fra i skat, vil bilforhandleren i sidste ende være en smule dyrere end banken.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.