Lån af kærestes bil

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93733
    AnonymForfatter

    Min kæreste har en bil som han har lån i. Jeg låner ofte bilen og vil dermed gerne betale km penge for det. Hvordan skal vi regne ud hvad jeg skal betale ? Der er vel noget rentefradrag mv man skal tage i betragtning ? Tak for svar

    #198820
    AnonymForfatter

    Du kunne jo betale 3,82 kr. pr. kilometer som er den nuværende sats for kørselsgodtgørelse. Man kan jo også beregne de faktiske udgifter og dele udgiften efter brug. Der er dog næsten ikke noget værre end milimeterdemokrati, så anslå dog et rimeligt beløb som i begge synes er tlfredsstillende, og lad det blive ved det.

    #198822
    AnonymForfatter

    Det er væsentlig at tage højde for værdiforringelsen af bilen (afskrivningen på aktivet) og de vedligeholdelsesomkostninger du har.

    Et muligt og rimeligt bud på en fordelngsnøgle kunne være 2,10 kr. / km., svarende til den lave sats for kørselsgodtgørelse.

    #198826
    MichaelForfatter

    Jeg ville nok finde en pragmatisk løsning og foreslå et fast månedligt beløb. Du ved vel nogenlunde hvor meget du kører i bilen.

    At der er lån i bilen og herved et rentefradrag er irrelevant for dig.

    #198836
    AnonymForfatter

    Mange tak. Jeg går ud fra at denne takst er uden benzin så?

    #198850
    thsvForfatter

    Afhængigt af omfanget hvor ofte du låner bilen, kunne du jo starte med at tanke den op, hver gang du har lånt den.
    Taksten for skattegodtgørelse er inkl. alle udgifter til benzin, vedligeholdelse, afskrivning, forsikring osv.
    Du kan læse FDMs beregning af udgifterne ved at holde bil her:
    http://www.fdm.dk/sites/default/files/mediafiles//064-071_Motor01_20121226_12.pdf

    #198852
    AnonymForfatter

    Puhha- på nippet til at skifte fra min gamle ret store bank til en mindre fordi jeg får så lusede renter på min arv på ca. 3000.000 kr. Har ingen gæld- .Andelsbolig betalt. Bil betalt.

    Begge banker bralrer løs om investeringsforeninger etc men jeg er slet ikke gearet til alt det- som jo også giver et elendigt afkast. Så hvad gør jeg?

    Min nye bank tilbyder 5% af de første 50.000 kr. på min lønkonto- resten næsten ingen renter
    Jeg finder det svært at forstå Mybankers sammenligninger- for kræver de evt. nye banker at man flytter alt derover- og vigtigst af alt: Er der en forøget risiko jo højere afkast de opstillede banker tilbyder??

    #198864
    Ole LaursenForfatter

    Du ville nok få flere henvendelser i en ny tråd. Går ud fra du mener 300.000 og ikke 3 mio.

    Du har lidt forskellige muligheder:

    – skumle investeringstilbud: f.eks. at sætte pengene i en eller anden form for anparter – hvis jeg var dig, ville jeg holde mig væk fra alt andet end noget reguleret som alle kan deltage i

    – almindelige investeringsforeninger: ingen binding, du vælger selv risiko/afkast, kræver dog at du bruger tid på at forstå forskellene mellem de forskellige muligheder

    – opsparingskonto: så længe du er under ca. 750.000, er risikoen meget lille fordi bankerne deltager i en forsikringsordning; du er nok nødt til at vælge med binding for at få en fornuftig rente, alt under 2-2,5% vil nok udhule værdien af din formue pga. inflation

    Angående opsparingskontiene, så kræver de fleste af dem vist ikke at man flytter hele sit engagement. Så du kan godt oprette en konto, flytte pengene derover og så ellers blive i den gamle bank (evt. kunne du lige høre din gamle bank først om de vil matche tilbuddet).

    Personligt har jeg mine spareskillinger i investeringsforeninger. Man kan f.eks. sætte dem i en forening der opkøber obligationer der er ved at udløbe, så er risikoen minimal (1-2%) og det ser ud til at give lidt bedre end de bundne opsparingskontoer.

    #198866
    Ole LaursenForfatter

    Jeg er forresten uenig med dig i at investeringsforeninger giver et elendigt afkast. Sidste år, der ganske vist var exceptionelt, tjente jeg 14% i gennemsnit på mine spareskillinger. Jeg har en risikofyldt profil. Den sikre del gav ca. 4%.

    Du kan tjekke historiske afkast for forskellige investeringsforeninger på ifr.dk. Det kræver som nævnt at man bruger lidt tid på at sætte sig ind i tingene, men det er jo en investering. Personligt har jeg for lang tid siden gjort op med mig selv at jeg ikke gider oprette og nedlægge kontoer ved forskellige pengeinstitutter for at udnytte deres tilbud.

    #198868
    AnonymForfatter

    Bevar kapitalen intakt. Hvis du har arvet 3 mill. og du ikke har nogen gæld, er det med et beskedent forbrug muligt at leve af de penge resten af livet.

    Der er to ting du bør undgå.

    For det første skal de ikke investeres med for stor risiko. Stor risiko giver også et større afkast set over lang tid, men det vigtigste er at du bevarer de penge du har og ikke spiller dem væk.

    For det andet: Du skal forsøge at få en forrentning som overstiger inflationen efter skat. Det får man ikke på en almindelig lønkonto. I praksis vil det sige at dine penge skal forrentes med en 4- 5 %.

    Det afkast er til gengæld muligt i de fleste investeringsforeninger. Du skal sørge for ikke at lægge alle dine æg i den samme kurv. Spred investeringen, ikke kun i en investeringsforening, men sæt f.eks. nogen penge ind på en opsparingskonto med flere års løbetid til en høj rente, sæt nogle penge i en investeringsforening, køb f.eks. noget som følger de globale aktieindeks.

    Så er du ret sikker på at dit afkast nærmer sig et gennemsnitlig markedsafkast og et afkast søm er tilstrækkeligt højt til at dine penge bliver mere værd og ikke ædes væk af inflationen.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.