Danske banker er blandt de billigste i EU

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93722
    AnonymForfatter

    … stik mod hvad mange påstår, har danske banker faktisk billigere priser i forhold til andre EU-lande.

    Det er forholdsvis billigt at have en indlånskonto i en danske bank.

    Ifølge Finansrådet viser en prisundersøgelse fra EU-Kommissionen, at gebyrerne for en basal indlånskonto er væsentligt lavere i Danmark end i andre EU-lande.

    Mens det koster rundt regnet 250 euro at have en indlånskonto i Italien – så kan du få en i Danmark for 50 euro – svarende til 375 kroner – om året.

    Det er kun banker i Holland, Luxembourg og Belgien, der opkræver et lavere gennemsnitligt gebyr end det danske.

    Det vil sige, at de 50 euro også er mindre, end man skal betale for at have en almindelig bankkonto i eksempelvis Sverige og Tyskland.

    Men det er EU-borgerne i de sydeuropæiske lande, der må betale mest for en konto. De sydeuropæiske gebyrer på almindelige betalingskonti ligger blandt de højeste med Italien i top efterfulgt af Estland, Letland og Rumænien.

    Det er også nemt for danskerne at få en bankkonto. I april 2012 stod mindre end en procent af den danske befolkning således uden en konto.

    Til sammenligning er godt og vel halvdelen af borgerne i Rumænien og Bulgarien uden en helt basal betalingskonto, oplyser Finansrådet.

    /ritzau/

    … Så måske det er på tide for VBturbo og alle de andre der brokker sig over et gebyr på et par hundrede kroner om året for kunder med et lille engagement, at tage en tudekiks og dæmpe kritikken!

    #198656
    OBSForfatter

    Det er i hvert fald uomtvisteligt at det er ikke helt billigt at drive en bank. Husleje (omend nogle af bankerne kunne skaffe sig af med de dyreste adresser), personale, IT (herunder også udgifter til drift af Betalingsservice, håndtering af betalinger, forhindring af kreditkortsnyd, m.m.), håndtering af kontanter, sikkerhedsforanstaltninger, og nu sidst også den forhøjede lønsumsafgift som regeringen har pålagt bankerne m.fl.

    Enig, nogle af bankerne har båret sig mildt sagt uheldigt ad med investeringer i alle mulige projekter, og det har nogle af dem også fået stryg for. Men det er ikke alle banker der har opført sig sådan, så man skal i hvert fald ikke skære dem alle over en kam.

    Der er ikke andet at sige end at man skal vælge den bank som har det bedste og billigste tilbud som passer til ens behov. Der er trods alt stadig en hel del banker tilbage på markedet, selvom de er blevet færre.

    #198660
    AnonymForfatter

    Nu er problemet bare det, at den danske stat forlanger at borgene har en nemkonto, hvilket ikke er tilfælde i de andre omtalte lande.

    Derfor bør vi i DK også have adgang til en gratis nemkonto, evt. i en stats bank til formålet.
    Men det nemmeste er altså at pålægge de eksisterende bankerne i danmark den opgave via en skat.

    Det er selvfølgelig en politisk vurdering, idet man i dag stille kraver og dermed pålægger borgende den udgift som en slag skat.

    Dog er der stadig mange banker i dk hvor det er gratis og de 375 kroner er ikke for en basal lønkonto, det er med vise/dankort osv. tilknyttet. Selv ikke DB tager 375 kr. kun for at have en basal lønkonto du kan hæver alt fra ved automaten 1 gang om måneden.

    #198674
    HalliHalloForfatter

    Er det ikke kun Danske Bank, der skal til tage et fast beløb (abonnementsgebyr) på ca. 50 Euro i Danmark?

    Normalt tager andre banker i Danmark kun betaling for et VisaDankort eller MasterCard, som vel koster 20 Euro. Meget få banker tager betaling for brug af deres netbank.

    Italien har altid været dyre med lønkonti, det er ikke noget nyt. I både Sverige og Sverige er masser af tilbud med gratis lønkonti med kort.

    I et hvilket som helst land vil man altid kunne finde en bank, der tilbyder en lønkonto med diverse kort osv. gratis, og sådan vil formentlig altid være.

    Hvor kan man i øvrigt læse om ovennævnte undersøgelse?

    #198678
    AnonymForfatter

    Det er da et dårligt argument, at blot fordi staten kræver man har en nemkonto, så skal private virksomheder levere en sådan gratis til kunderne!

    Mener du så også forsikringsselskaberne skal leverere gratis bilforsikringer til kunderne fordi staten kræver at alle bilejere har en ansvarsforsikring?

    Det holder jo ikke!

    Der er masser af ting staten i større eller mindre omfang tvinger os til at købe, og som vi betaler for.

    #198682
    HalliHalloForfatter

    Det forekommer mig meget underligt at vores gode general pludselig er blevet så stor tilhænger af at Danske Bank begynder at opkræve abonnementsgebyrer fra deres fattigere kunder.

    Det er ikke mange måneder siden at tonen havde en helt anden lyd, da han berettede om at renten på hans boliglån var sat en lille smule i vejret, og da var Danske Bank kun ude på at tjene penge, som de egentlig slet ikke havde behov for og så videre i den dur…….

    Jeg ved ikke hvor mange hadeindlæg om Danske Bank han skrev om denne lille renteforhøjelse, og skribenten “vrturbo" har nu, i meget fin stil, nøjagtigt overtaget denne opgave.

    Det endte tilsyneladende med at han flyttede sit engagement til Arbejdernes Bank og fik indfriet sit lån i Danske Bank ved at låne af sin far, ja, der er tilsyneladende mange der har rige fædre/forældre herinde.

    Med andre ord drejer det sig om dobbeltmoral af værste skuffe, når man har den opfattelse, at gebyrer er helt fint, bare det er de andre og fattigere, der skal betale.

    #198686
    Mr RForfatter

    Halli Hallo han taler ikke om Danske Bank, men danske banker.

    Banker placeret i Danmark.

    #198700
    AnonymForfatter

    Så, så så, Halli Hallo.

    Bankerne er ikke et socialkontor, og min primære kritik af Danske Bank gik (foruden bankens katastrofale kommunikationsstrategi) på, at Danske Bank svigter sunde erhvervsvirksomheder midt i krisen og løber fra aftalerne med privatkunderne.

    Når en bank indgår en aftale med mig om en rente på et niveau, og derefter eklatant løber fra aftalen, jammen så må det have konsekvenser. Det gælder uanset hvilken bank jeg er kunde i.

    Men tilbage til det sølle årlige kontogebyr på 300-400 kr., så kan vi jo vende den om om spørge: Hvorfor skal jeg som boligejer (og højprofitabelkunde) i Danske Bank koncernen betale for den 1/3 af kunderne som er en ren underskudforretning?

    Hvorfor skal jeg betale et højere rente på mit boliglån og højere realkreditlån for at Danske Bank kan levere gratis netbankfacilitet, betalingskort og/eller hævekort, PBS-faciliteter, transaktions- og clearingservice mv. til de “nulkunder", som er en ren tabsforretning.

    Hvorfor skal jeg betale for den kapitalbinding Danske Bank skal lave på de operationelle risici, der knytter sig til den løbende transaktionsafviling i “gratistgruppen"?

    Sandheden er jo, at bankernes transaktionsservice koster penge at levere og at et årligt gebyr på 300-400 kr. formentlig ikke engang er nok til at dække udgiften.

    Nej jeg synes det er helt rimeligt at bankerne over en bred kam indfører dette gebyr, som formentlig også kommer på et tidspunkt i Arbejdernes Landsbank.

    #198742
    AnonymForfatter

    “Det er da et dårligt argument, at blot fordi staten kræver man har en nemkonto, så skal private virksomheder levere en sådan gratis til kunderne!

    Jeg taler ikke for at det nødvendigvis skal være private virksomheder der levere, en statsbank er også ok. Men når det nu er banker og i vi forvejen beskatter dem, så vil en ekstra skat på den finansielle sektoren kunne financier gratis nemkonti og det ville være ok med mig.

    Det er bare vigtigt at det er en skat og ikke en udgift som påføre den enkelte bank ud fra kundernes forgodtbefindende.

    En bil er ikke er krav fra staten og derfor frivillige, dermed holder det argument ikke. En nemkonto er et krav for den som modtager offentlig ydelser og til dem som skal have skat tilbage grunde for meget indbetalt skat.

    Dermed stille staten er særlig krav, idet staten ikke vil udbetaler kontanter, alternativt man man betragte nemkonto udgifterne som en skat, men så skal de være ens for alle borgeren i landet.

    #198748
    HalliHalloForfatter

    Om et gebyr på 3-500 kr., som generalen anfører, er “sølle" for en på overførselsindkomst, f.eks. en folkepension eller kontanthjælp skal jeg lade mig være usagt, men tror det dog næppe.

    Så siger tilhængerne af gebyrerne, der selvfølgelig ikke selv skal betale disse gebyrer, at det skal reguleres over sociallovgivningen til trods for at man altid fra selvsamme tilhængere hører, at skatterne er alt for høje og burde sættes ned.

    Selvfølgelig kan lovgiverne, herunder EU da bestemme om det må koste noget at have en
    løn/nemkonto i banken. Afvent nu vækstministerens anbefaling, der skulle foreligge inden sommerferien.

    General Prier har endvidere samme holdning som ejerne bag Mybanker, idet flere af ejerene ustandselig står frem i pressen og fortæller om hvor billige de danske banker er, og at hele sektoren snart vil følge vil følge Danske Banks koncept, da de mange “fattige" kunder kun er en kæmpe belastning med store udgifter til følge for bankerne. Man får af og til den tanke at Mybanker er talerør for Finansrådet.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.