Hæve kapitalpension og indskyde på ratepension?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93683
    AnonymForfatter

    Med de lempelige ordninger i 2013 og 2014 mhp at konvertere sin kapitalpension til aldersopsparing, samt muligheden for at hæve samme med godt 10% rabat, overvejer jeg om jeg skal hæve min kapital pension og indskyde den på min ratepension istedet?

    Jeg må indrømme at jeg har svært ved at overskue konsekvenserne, men til orientering så har jeg på min ene rate pension et garanteret afkast hvorimod både min kapitalpension og den anden ratepension er til markedsrente.

    Hvad vil være en god idé? Jegtror ikke at jeg vil konvertere til aldersopsparing, da jeg har forstået at denne ikke kan hæves før tid under nogen omstændigheder – og det er nu meget rart at have denne mulighed HVIS man en dag skulle komme i uføre.

    Mvh
    Henrik

    #197896
    AnonymForfatter

    Er du i det hele taget sikker på at du skal spare op i pensionsordninger ?
    Når du engang når til datoen hvor dit otium skal til at begynde – ja så starter statens malke maskine op

    http://www.business.dk/skat/saadan-bliver-skatten-over-60-pct.-paa-pension

    og mon ikke at ordningerne står overfor yderligere forringelse ?

    <>

    Du deltager formodentligt allerede i verdens højeste skattetryk , så hvorfor lade
    Staten tage rø…. på dig en gang til?

    Har du gæld ? overvej om det ikke er en bedre forrentning af dine midler og bedre for din økonomi
    end at finansiere de groteske kapitalforvaltningsomkostninger i cirkus Danmarks pension og forsikrings selskaber

    Min personlige præference er at holde min kapital i frie likvider eller opsparing/mindre gæld

    #197904
    AnonymForfatter

    Jeg mener, at man kan hæve en alderspension i utide mod en afgift på 20%.
    Hvad med at lade din kapitalpension blive stående (40%) – du har jo altid mulighed for at konvertere til rate eller livrente.

    Personligt tror jeg, at regeringen har en skjult dagsorden med denne rabat på 2,7% ved konvertering til alderspension – hvornår har man sidst set en ændring af pensionsordninger til fordel for de mennesker – der sparer op ???

    #197910
    AnonymForfatter

    Jeg tænker blot – er der en fidus i at hæve pengene på kapitalpensionen (pga rabatten i strafafgiften) og så sætte dem ind på ratepensionen og få fradraget i topskatten?

    #197916
    AnonymForfatter

    Ja – du har ret, men du må jo kun indbetale 50.000 kr. årligt på ratepension.

    #197918
    AnonymForfatter

    Ja men jeg betaler også topskat

    Regeringens fidus er så at livrente og ratepension lige præcis er dem der tæller med når du skal modregnes.

    Så jeg ser det bestemt ikke som en fordel at blive plyndret den dag raterne skal til at udbetales
    skatte % mæssigt eller modregning i de rabatter (ejendomsværdiskat , tillæg ,etc)

    Personligt har jeg her i februar hævet alt og øget min friværdi konto i boligen
    hvilket hæver rådighedsbeløbet i pr. i dag (til yderligere afvikling pga. den lave rente)

    Find noget andet der kan give dig fradrag i topskatten – der er ingen grund til at udsætte sig selv
    for dobbelt beskatning

    #197952
    HalliHalloForfatter

    Sprøgeren skrev: “Jeg tænker blot – er der en fidus i at hæve pengene på kapitalpensionen (pga rabatten i strafafgiften) og så sætte dem ind på ratepensionen og få fradraget i topskatten?"

    Det kan være en god ide, hvis du er sikker på at du ikke skal betale topskat som pensionist.

    Jeg ville i øvrigt ikke turde lade være med at spare op til pension i tillid til at pensionstillæget beregnes på samme måde som i dag om 10-20 år. For det gør det sandsynligvis ikke.
    Men der vil selvfølgelig altid være et minimunsbeløb sikkert svarende nogenlunde til bistandshjælpen til personer, der har en meget lille arbejsmarkedspension og ATP.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.