Banker der er villige til faktisk at hjælpe kunder med for stor blanko gæld??

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93669
    AnonymForfatter

    Hej Alle

    Jeg har pådraget mig et projekt, at hjælpe en ven med at kunne overskue sin økonomi og komme væk fra banker der ikke hjælper men sætter renten op, selv i svære tider. Min ven har Danske Bank i dag, hvor han har en blanko gæld på ca. 250.000 til en rente på 15%, som han afvikler 5000 kr på hver måned.
    Banken har i sin tid givet han lov til at låne 400.000 kr til en andelslejlighed, men det projekt er de ikke åbne for mere, trods han har været kunde i mange år og de kender hans økonomi. (Også den dårlige del selvfølgelig). De har tværtimod haft travlt med konstant at sætte renten op.
    I medarbejder aktier, som ikke pr kan sælges, så har min ven ca. 100.000 kr. Han har udgifter for 13.000 kr, og en indtægt på 24.000 kr efter skat.

    Den lejlighed han har fået lovning på at købe, koster de her 400.000 kr, men efter han snart har gennemrenoveret alt i den, så har den en værdi på 650.000kr. (Hans stedfar har købt denne “til ham" i sin tid, med lovning på han så skulle overtage den via banken – som nu har trukket i land).

    Min ven har en årsindtægt på brutto: 492.000 kr, og er uddannet kemi ingenør. Udover overstående, har han også en gæld på 340.000 kr til SU-lån.

    Så som I nok kan se, så er der en del gæld, men det der er værst, er den blanko gæld, hvor han betaler 60.000 kr pr. år, men rent faktisk afdrager en meget lille procent del på den reelle gæld.

    Hvis han ku overtage lejligheden til 400.000 kr, og kunne sælge den – så ku han komme fri af blanko gælden – men hans gældsgrad er – set ifht. hvad banken kræver, over de 1,7 %.

    Mit spørgsmål er så…. Hvem af banker kan man henvende sig til???
    Der er ingen tvivl om at min ven har klokket meget i det, men den blankogæld osv. Men hvem giver en en chance for at komme på fodede igen ??
    Han er ved at gå ned med flaget, og Danske bank er kolde, og ligeglade, trods de mange forslag de har fået på afvikling af blankogælden. Det skal lige tilføjes, at ud af de 250.000 kr som han skylder dem, så er 100.000 kr af dem gået til omlægning og påløbende renter….

    Jeg håber SÅ meget at nogle af Jer eksperter kan give mig et råd om hvor jeg skal starte. Gælden har overtaget min vens liv, og det er så trist og se på……

    Venlig hilsen
    J

    #197624
    AnonymForfatter

    Først og fremmest Jacqueline er både du, din ven og Danske Bank nødt til at være realistiske om hvad I har med at gøre.

    1. Din ven har en negativ formue på i alt 590.000 kr., hvilket betyder, at alle banker i Danmark vil afvise at yde et andelsboliglån.

    2. Danske Bank – og mange andre banker – tager i dag rask væk 8-12% på almindelige boliglån i belåningsintervallet mellem 80-100%. Et usikret forbrugslån har i sagens natur en højere rente, og 15% er desværre ikke unormalt i dagens danmark. I skal ikke forvente, at andre banker vil tilbyde det billigere.

    3. Så længe han kan betale ydelse, så er situationen ikke fuldkommen uoverskuelig fordi indkomsten trods alt er okay. Og med den nuværende ydelse på 5.000 kr./md vil gælden være afviklet om ca. 6,5 år. Danske Bank vil derfor ikke være tilbøjlig til at give ham lempeligere vilkår.

    Hvad skal I så gøre?

    Ja I skal gøre det eneste realistiske – nemlig erkende at der ikke er mulighed for at skifte bank, og forhandle med Danske Bank.

    I kan fx foreslå banken at de sætter renten ned til 10-11% mod at den månedlige ydelse på lånet øges fra 5.000 kr. til 7.500 kr. Hvis ydelsen øges med 2.500 kr./md er din ven gældfri om 4 år. Og om bare 2-2,5 år vil bankgælden være nede i et niveau, hvor der der er basis for at forhandle renten endnu længere ned – eventuelt ved et bankskift til den tid.

    Med en indkomst efter skat på 24.000 kr. burde der være råd til at øge afdraget. Så vidt jeg kan regne ud, kan ydelsen på SU-lånet ikke mere end ca. 2.500 – 2.700 kr./måned med den nuværende lave rente.

    Så stram ballerne og få betalt gælden ned!

    Det er selvfølgelig surt at have en forholdsvis god indkomst, og alligevel skulle leve på en sten på grund af fortidens fejl Men situationen er ikke håbløs og der er mange andre, der er i en langt alvorligere økonomisk situation end din ven er.

    #197626
    AnonymForfatter

    Hej, Tak for svar !!!
    Ja – jeg kan godt se hvad du mener. Jeg har også tænkt på det samme med at forhøje ydelsen. Men når banken blankt afviser alle former for initiativ, så mener du stadig der er en mulighed ved at sige; “Øget afdrag og forhandle lavere rente"?..

    #197628
    AnonymForfatter

    Der er ingen garantier i det her spil, men grunden til at banken beregner sig en høj rente er jo, at banken har en høj risiko i det pågældende engagement. Dette belaster bankens risikovægtede poster.

    Men uanset om Danske Bank er med på den, eller ikke, så kan et afdrag på 7.500 kr. pr måned bringe gælden ud af verden på 4 år. Og om bare 2,5 år vil gælden være lav nok til at han troværdigt kan true Danske Bank med at skifte bank, hvis de ikke reducerer renten (og efterfølgende gøre alvor af det).

    En anden mulighed i kunne overveje var at sige til Danske Bank. Vil I reducere renten med til 10% hvis jeg låner 100.000 kr. af mine forældre og nedbringer gælden til 150.000 kr.

    #197630
    AnonymForfatter

    Hej Igen

    Ja sidstnævnte har han prøvet… Med præcis 100.000 kr. De var meget ligeglade med dette, og var slet ikke lydhør overfor tilbuddet 🙁

    #197638
    AnonymForfatter

    Danske Bank virker til at være ret argumentresisteten i tiden, hvilket da også var årsagen til vi sidste år skiftede væk fra rentestigningsbanken til Arbejdernes Landsbank.

    Danske Bank har ubalance mellem indlån og udlån, og min fornemmelse er, at banken har en klar mission om at øge indlånet og skære den mest risikable del af udlånet væk. Og det betyder desværre, at kunder som din ven opleves som meget uattraktive af Danske Bank.

    De kunder Danske Bank p.t. vil låne ud til er de solvente og sikre kunder, mens man malker de teknisk insolvente kunder maksimalt.

    Så der er nok i virkeligheden kun to muligheder. Lån hele beløbet af familien og indfri banklånet eller sæt afdraget op, så restgælden hurtigere kommer ned.

    En kombination kunne eventuelt være en mulighed.

    Få et rente og afdragsfrit familielån på 100.000 kr.

    Afdrag de 150.000 kr. over 2 år (kræver en ydelse på ca. 7.300 kr./md).

    Afdrag derefter familielånet.

    #197644
    AnonymForfatter

    Det er en relativt lille gæld i forhold til indtægten, derfor bør det være et mindre problem som ikke skal ødelægge tilværelsen.

    Måske det er svært at omlægge lån og øge afdrag, men så opret en opsparingskonto i en ny bank, indsæt alt hvad der kan undværes og indfri lånet så hurtigt som muligt. Flyt derefter til den ny bank.

    Danske Bank gør stadig det de er bedst til, de tager rø… på deres kunder.

    #197684
    AnonymForfatter

    Ida har et samarbejde med Lån&Spar bank – https://www.lsb.dk/ida/

    Så hvis han er medlem af Ida, var det et sted at starte. Har din ven mulighed for at udskyde købet af andelslejligheden fra hans stedfar? I så fald er den bedste løsning nok, at vente med at købe den indtil han har afdraget tilstrækkeligt på gælden til Danske Bank.

    Hvis han er startet med at afdrage på SU-gælden, så er det også en mulighed at stoppe de afdrag. Det betyder at SU-gælden vil vokse, men i forhold til at få afdraget bankgælden hurtigere, så vil det nok kunne betale sig.

    #197686
    AnonymForfatter

    Ved du noget om hvordan gælden er opstået? Ofte er det meget relevant for en potentiel ny bank, at vide om dette stammer fra rent forbrug eller om du fx. stammer fra tab på en lejlighed.

    Når du skriver at 100.000 kr. stammer fra omlægning og påløbende renter, er det så fordi der ikke har været afviklet på lånet i en periode?

    #197690
    testForfatter

    Lån spar har aftaler med næsten alle

    #197700
    AnonymForfatter

    Tja, meget af det er omlægning og påløbne renter…. Det er næsten 100.000kr af det …

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.