privat økonomien falder drastisk ned

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • speedwayboy28Forfatter
    Indlæg
  • #93653
    speedwayboy28Forfatter

    hej jeg er helt ny herinde jeg håbede lidt at jeg kunne få nogle råd af jer kloge hoveder.

    jeg er en dreng/mand hvad man nu siger på 22 år.
    jeg er nyuddannet mekaniker hvor jeg har et gennemsnit på 11,6 og fik to 12-taller til min svende prøve.

    jeg har mit eget firma som jeg startede for et år siden os som mekaniker
    desværre er det mit bi erhverv og jeg har været arbejdsløs lige siden jeg blev uddannet 14/12-12
    så det vil sige jeg går på understøttelse fra a-kassen.
    og det er kun 8500 kr udbetalt i måneden.
    jeg skylder alt i alt 160.000 kr væk og jeg har en bil som er 50.000 værd.
    jeg bor i en lejet lejlighed. som jeg giver 4500 kr for i måneden.
    og så betalles der 2400 kr i måneden til banken så er der tlf-regning 450, internet og tv 500 kr og a-kassen koster 1100 kr
    og ja så er vi nede på minus 450 nu og så er der endnu ikke købt ind.

    og firmaet er i minus lige nu da jeg ikke har fået betalling fra tre kunder nu.
    så jeg er arbejdsløs og med et minus over hele linien.

    nu kommer så det dummeste af det hele.
    og ja det er meget dumt.
    jeg kørte på motorvejen i en 130 zone og jeg kørte stærkt alt for stærkt og så blev jeg jo hold ind 172 km/t i timen det var igår det skete dette her.
    det vil så sige jeg mister mit kørekort da det er over 160 km/t og nok også i minimum et halvt år.
    jeg ved udemærket godt det er rigtig dumt at køre så stærkt og jeg fortryder det virkelig også meget.

    så nu har jeg en uddannelse på 4½ år som er fuldstændig værdiløs
    og min største mulighed for at få et job forsvandt sammen med kortet.
    jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre jeg synes det hele er noget rigtig lort lige nu og jeg har ikke sovet ordentlig i de sidste 3 måneder.
    da jeg tænker på penge konstant.

    jeg magter det virkelig ikke mere.

    hvad skal jeg gøre hilsen den fortvivlede

    #197322
    AnonymForfatter

    Som mange af spm. herinde i din situation, kan jeg kun sige at det er “dyre lærepenge" måske du kan sidde bøden af – i fodlænke derhjemme ?

    #197324
    MichaelForfatter

    Man kan ikke sidde en fartbøde af. Der er reelt jo som sædvanlig kun 2 muligheder i disse tilfælde:

    1) Forøg indtægten – altså find noget arbejde uanset hvad, hvordan og hvornår. Vær ikke kræsen, men tag hvad du kan få
    2) Skær i udgifterne

    Under alle omstændigheder skal bilen sælges for der er ikke råd til den. Herved kan gælden også omgående blive nedskrevet med 50K. Telefon til 450 kr/md kan da let gøres billigere og behøver ikke koste mere end 100 kr. med et skrabet abonnement. Store TV-pakker og internet er der ikke råd til så luk dette. A-kasse koster ikke 1100 kr/md så hvis der er fagforening inkluderet også så meld dig ud af denne.

    #197342
    OBSForfatter

    Du kan eventuelt også prøve at forhandle med banken om en midlertidig reduktion i ydelsen på dit lån, sådan at du kan få den daglige økonomi til at hænge sammen.

    Opsig medlemsskab af fagforeningen, luk kabel-tv abonnementet, anskaf en billigere Internetforbindelse, og nedsæt forbruget på mobiltelefonen eller anskaf et billigere abonnement (det lyder også ret dyrt med 450 kr.

    #197344
    HalliHalloForfatter

    Det er virkelig synd for dig, spørger, at du hele tiden må tænke på penge og ikke magter noget mere, men jeg håber du snart kommer videre i livet.

    Du har fået mange gode råd, men du kendte sikkert dem alle sammen i forvejen, da det er de gængse, som alle mennesker, også rige mennesker, allerede følger, så hvorfor skulle du ikke gøre det?

    Hvis man ikke har ret mange penge, så kan man også købe alt brugt, f.eks. billigt tøj i genbrugsbutikker, måske et par gode bukser og skjorte til kun 25 kr. Når man er fattig er man nødt til at købe det tøj mange andre ikke vil gå i. Spørg evt. om du kan få billigt brød hos bageren fra dagen før, og jeg kunne give dig mange andre gode råd, men tror du kender de fleste.

    #197376
    speedwayboy28Forfatter

    mit tlf abonoment er sat ned idag til 120 i måneden. det er ihvertfald sat i kraft.
    jeg skal til at kigge på internettet og tv hvad jeg kan få her.
    hvad det angår det at spare på pengende når man køber tøj giver sig selv da jeg ikke har købt tøj i 16 måneder. jeg går altid i arbejdstøj stort set.

    jeg er så sjovt nok idag blevet tilbudt 2 jobs med øjeblikkelig tiltrædelse.
    hvad skal jeg så sige der det er begge værkføre job.
    men jeg ved jo ikke lige nu hvad det ender med med det kørekort.
    lige pt har jeg jo stadig et kort.
    men siger jeg at jeg muligvis mister den så er det helt sikkert at de jobs hurtigt forsvinder igen.
    hvad dælen skal man så sige der:/

    #197380
    testForfatter

    to har vel følgende muligheder:

    ikke at sige noget og ta skraldet når det kommer, Fordel du har vel en 14 dages løn. Du lyver sådan set ikke du undlader bare at sige andet ind at du har kørekort hvilket vel teknsik set er korekt. Fordel du har da chance for den første månedes løn før du skal ta skraldet.

    ikke at sige noget nogen siden. Mister du kortet køre du bare videre uden. potentiel store konsikvenser.

    Sige det som det er til de to potentielle arbejdsgivere og håbe at der kan findes en løsning. Du kan vel skubbe bilen ud af værkstedet.

    #197384
    AnonymForfatter

    Du har da i hvert fald sparet 330 kr på mobil. Tv kan du undvære og internet kan du få hos Oister o.lign. for 100 kr om måneden. Det er yderligere 400 kr sparet om måneden. A-kasse kan du undvære, indtil du får et job (nogle a-kasse er gratis, når du er ledig – tjek op på det).
    Bilen kan du sælge for 50.000 kr og købe en cykel til anslået 4.000 kr, så kan du da klare dig et godt stykke tid. Muligvis kan din fagforening hjælpe dig med at kræve penge ind fra kunderne. Du er 22 år og du begår fejl som alle andre, men sådan er det. Du har en lille gæld og den skal du nok få ud af verden med hårdt arbejde og lidt sort i weekenden 😉

    #197388
    HalliHalloForfatter

    Til lykke med de gode fremskridt du allerede har gjort, du er den type, der nok skal klare dig i denne verden.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.