Aktier og investeringsfonde

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93644
    AnonymForfatter

    Hej,

    Er der forskel på hvordan et evt. afkast afregnes ved aktier?

    Jeg overvejer lidt at kaste penge efter nogle investeringerfonde. Men jeg synes at have læst et sted, at man skal eje aktien en bestemt dato, for at få del i et evt. udbytte….?

    Når der kan kaste lidt lys over dette?

    #197106
    Ole LaursenForfatter

    Den måde det i hovedtræk fungerer på, er at du køber beviser i investeringsforeningen til f.eks. kurs 110 (så du betaler 110 kr./bevis). Et år efter er de måske i kurs 120. Så hvis du sælger dem på det tidspunkt, har du tjent 10 kr./bevis (minus handelsomkostninger). Det er måden man tjener penge på foreningen på.

    Angående udbytte: Nogle aktier udbetaler udbytte hvis det går godt som bliver opsamlet i foreningen og udloddet f.eks. en gang om året, ofte om foråret. Det foregår på den måde at kursen måske er 115 d. 31. marts og udbyttet er værd hvad der svarer til 3 kr./bevis. 1. april bliver udbyttet så udbetalt så du får 3 kr. i hånden/bevis og foreningsbeviserne falder med det samme til kurs 112.

    Hvis du går ind på børsen nasdaqomxnordic.com og kigger på priser på en forening f.eks. for et par år, kan du se at der er nogle lodrette fald fra disse udbytteudlodninger. Det er tydeligst ved obligationsinvesteringsforeninger som ikke har så mange udsving.

    Med andre ord er du egentlig lige vidt om du køber på det ene eller det andet tidspunkt, faktisk er det lidt besværligt at få udbyttet udbetalt hvis du egentlig hellere ville have dem investeret. Der er også nogle foreninger der beholder udbyttet internt i foreningen og geninvesterer det.

    Skattemæssigt er der forskel på hvordan de forskellige ting afregnes. Hvad der er skattemæssigt mest en fordel for dig afhænger af dine personlige indkomstforhold, men generelt vil de fleste nok have fordel af en forening der er realisationsbeskattet/udlodder udbytte. Du kan læse mere om det på investeringsforeningernes hjemmesider. Bare pas på du ikke går helt død i skatteregler, det er mere tuning end noget der har en kæmpe indflydelse på hvad du får ud af det, i forhold til f.eks. at sætte pengene i banken.

    #197108
    AnonymForfatter

    Tak Ole.

    Hvis nu jeg køber aktier i en forening den 1 Maj, men sælger dem igen den 1. december og aktierne i det tidsrum er steget en smule. For jeg så også det udbytte det måtte have givet i det tidsrum. Eller skal jeg eje dem den 31/3 marts.

    #197118
    Ole LaursenForfatter

    Ja, det gør du. Investeringsforeningerne beregner hver dag en indre værdi som er summen af alle de aktiver de har, kontanter, aktier osv. Du kan gå ind og finde den på børsen. Kursen på beviserne svinger lidt omkring denne indre værdi. Udbytter fra aktierne tæller selvfølgelig med i den indre værdi.

    #197124
    HalliHalloForfatter

    Hvilke/n forening/er kan I anbefale herinde?

    Een med god service og markedets laveste omkostninger.

    Hvem kan hjælpe?

    #197140
    AnonymForfatter

    Når der står standardafvigelse ved en aktie, hvad er det så i forhold til?

    Jeg kender udtrykket standardafvigelse i forbindelse med kvalitetstyring. Men hvordan sættes det i relief i forbindelse med aktier?

    #197146
    testForfatter

    teorien er at man kan forudsige fremtiden ved at kende fortiden.

    http://skolen.skandia.dk/afkast_og_risiko/

    #197148
    Ole LaursenForfatter

    Hvis du går ind på ifr.dk -> Statistikker -> Risiko -> Stabilitetsmål, har de nogle lidt mere intuitive beregninger for de forskellige foreninger. Man kan klikke på en forening for at se flere detaljer.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.