Hvad må banken?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93631
    AnonymForfatter

    Lang historie kort, skilsmisse, midlertidig arbejdsløshed, bolig salg mm.

    Vi har gennem nordea både realkredit og banklån/prioritetslån.
    Prioritetslånet er over ti år, og er en konto man selv har ansvaret for at få betalt op inden de 10 år er gået, men man kan sagtens hæve på den og gøre ved.

    Nu står vi i en situation hvor jeg ikke har råd til at betale den sædvanlige kvote som vi plejer i et par måneder. Det stejler banken over. Ok, de skal have deres penge, men de har aldrig blandet sig i hvor meget hvor tit og i hvilke rater vi har betalt ind på den før. Man kan ikke pille håret af en skaldet og der kommer til at gå et par måneder inden min virksomhed kører for fuld damp igen.

    Lad os nu sige at der går et beskedent beløb ind på min konto til d.1 .. Jeg ved at banken i princippet kan og må tage af de penge selv .. Men hvor meget? Er det lige som de lyster eller hvordan? Skal de retfærdiggøre / dokumentere noget som helst?

    Overvejer at åbne en konto i anden bank alene til dette formål. Kan det anbefales ?

    (Har været kunde, god kunde, hos nordea siden de åbnede i landet, virksomhedskonto med massere af ‘aktivitet’ og sund privat økonomi.. og første gang den halter bare en smule (der står massere penge på prioriteten til renter og regninger), så stejler de? Jeg forstår det simpelthen ikke, det kan ikke være vindende virksomheds strategi, for jeg skifter jo bank lige så snart tandhjulene kører igen.)

    ps. bonus spørgsmål, min ex. har de her betalings-service aftaler som automatisk flytter penge fra hendes private til vores fælles priotets .. dem nægter banken at slette. Er det også ok ? Må de det ? .. det kan kun tolkes som at man står juridisk ringere med en BS aftale end hvis man overførte manuelt hver måned.

    #196928
    testForfatter

    Proritets lånet er vel heller ikke misligehokdt inu?

    #196930
    AnonymForfatter

    Overhovedet ikke.

    #196932
    Mr RForfatter

    Måske har du høj belånningsgrad hvis din ejendom er faldet i værdi ?

    #196936
    HJLForfatter

    Lyder crazy, svært at svare på når man kun hører det fra din side og ikke har alle informationer.

    Ps. Det er ikke en BS aftale der flytter penge internt i en bank det gør en fast kontooverførelse og den bestemmer banken over hvis det er i forbindelse med et lån ellers nix du bestemmer 100% over hvad der må trækkes på din egen konto og din x ligeledes.

    #196998
    AnonymForfatter

    Banken skal tillade dig et rådighedsbeløb til alm. leveomkostninger.

    Søg på trangsbeneficium og se retsplejelovens §509.

    Banker skal efterleve samme paragraf. Der er en afgørelse i PI-ankenævnet som angiver det.

    Skriv igen, hvis der er flere spørgsmål.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.