Aldersopsparing

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93627
    AnonymForfatter

    Jeg er født Januar 1956 så efter de nye regler om efterløn kan jeg gå på efterløn om 5 år ( hvis det ikke bliver lavet om inden ) er der nogen som har et bud på om det kan betale sig at indsætte 27000 om året i de 5 år på en aldersopsparing fremfor at opspare i frie midler.
    Skat af renter er mindre på aldersopsparingen men der bliver modregnet 4% af hele beløbet i efterlønnen så jeg kan overskue hvad der er bedst.

    Med venlig hilsen
    Bjarne

    #196864
    testForfatter

    hvad er afkast minus omkostninger på en alderespension?

    hvad er afkat minus omkostinger på en fri opsparing?

    har du gæld? hvad betaler du r for den?

    #196866
    testForfatter

    ps hvad har du iøvrigt der modregnes i efterlønne?

    kan det i heletaget betale sig at du forsat indbbetaler til efterlønne?

    #196874
    AnonymForfatter

    tak for svar
    jeg har ingen gæld og jeg har regnet mig frem til at med det pension jeg har vil jeg blive modregnet med ca. 25-30 tusind så jeg vil få ca. 160 tusind om året i efterløn så det satser jeg på jeg vil have.
    Hvad afkast det vil give ved jeg ikke de 27000 i år kunne jeg sætte ind til 3 % og betale almindelig skat af, ikke nogen god forretning men de vil ikke blive modregnet.
    Jeg har ikke styr på hvor meget afkast aldersopsparing giver

    #196890
    Ole LaursenForfatter

    Afkastet afhænger af hvad du sætter aldersopsparingen i. Der er nogenlunde frit valg på alle hylder, fra garanterede renter til aktiegevinster.

    Hvis jeg var dig, ville jeg taste tallene ind i et regneark og se hvad der sker, der er alt for mange ting at have i hovedet på en gang og slutresultatet afhænger jo også af hvad du i praksis har tænkt dig at gøre – vil du f.eks. have alderspensionen udbetalt med det samme eller senere?

    Jeg prøvede lige hurtigt at putte dine tal i et regneark, og hvis du sætter dem i noget med 3% forrentning, får jeg det til at du med fri opsparing har 140158 kr. om fem år mod 142037 kr. på aldersopsparingen, en forskel på 1879 kr. 4% af aldersopsparingen svarer til 5681 kr. Så under de forudsætninger er aldersopsparingen ikke en fordel.

    Hvis mit regneeksempel ellers er rigtigt, skal du op omkring 8% forrentning før der er 5-6000 kr. mere på aldersopsparingen end på den fri opsparing om fem år. Så snakker vi enten aktier (som beskattes mindre end kapitalindkomst hvilket gør fordelen for aldersopsparingen mindre) eller non-investment grade obligationer.

    #196900
    testForfatter

    min personlig “bekymring" med alders pensionere er stadig de omkostninger der kommer til at køre i ordninger. Det er jo ikke noget vidunderprodukt. Det er bare en investerings forening du kommer med i og hvis du ikke er med i en stor pulje er omkostningerne høje set i forhold til afkastet.

    Når du nu ikke har gæld at afdrag i som mange af os andre men er jeg nu nok alligevel du bør se på noget opsparing.

    Har du mulighed for at indbetale ekstra via din arbejdsgiver? Det kunne gi lavere omkostninger? Har du noget top skat du stadig kan få fradrag i ?

    Ellers er der nok ikke andet ind at du må ha gang i at samle oplysninger om de forskellige alderspension som de banker, forsikringsselskaber, faglige klupper osv. kan tilbyde dig.

    #196918
    AnonymForfatter

    Tak for svarene.
    Aldersopsparingen er vist ikke en hel masse værd for sådan en som mig det er jo hvert år i de 4,5 år jeg bliver modregnet med 4%.
    Jeg betaler ikke topskat så der er vist ikke så mange muligheder for at lave en ærlig krone 🙂
    Den pension jeg har i øjeblikket har jeg i pension Danmark de vil sende noget ud i løbet af året så kan jeg prøve at kikke lidt på det.
    Tak skal i ha’

    Mvh.
    Bjarne

    #197076
    HalliHalloForfatter

    Bjarne, kan du udskyde efterlønnen med et par år, for så bliver du jo ikke modregnet i efterlønnen. Eller har du ikke lyst til at arbejde mere?

    Men måske de nye efterlønsregler allerede rammer dig, så denne mulighed ikke længere gælder for årgang 1956, jeg ved det ikke, men det kan du spørge om i din A-kasse eller selv taste dine tal ind på beskæftigelsesministeriets hjemmeside og få svar prompte.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.