Hvis Totalbanken går konkurs – hvad sker der med mine indlån og lån? Bliver lånet automatisk indfriet med de “frie midler” jeg har stående?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AndreasKVForfatter
    Indlæg
  • #93613
    AndreasKVForfatter

    Hej

    Jeg er kunde hos Totalbanken, der vist ligger lige på vippen til at krakke. Derfor har jeg et enkelt spørgsmål:

    Jeg er en meget simpel kunde, der kun har et billån, og derudover forskellige konti med opsparing på:
    – Jeg har et billån i banken på ca. 150.000kr som jeg afdrager på.
    – Derudover har ca. 90.000kr stående på forskellige konti, bl.a. en opsparingskonto og penge jeg har arvet.

    Jeg har ingen interesse i at fyre de “frie" penge jeg har stående af på lånet, selvom det måske ville være mest fornuftigt at nedbringe denne. Det der passer mig og min økonomi bedst, er at have pengene stående til uforudsete udgifter, rejser og jeg har desuden en ok favorabel rente. Men det var egentlig ikke det jeg ville spørge om:

    Mit spørgsmål går på hvis Totalbanken drejer nøglen om:
    Bliver mit indestående beløb på 90.000 så automatisk fratrukket mit lån, således at jeg efter krakket kommer til at stå uden “frie" midler og så blot med det resterende billån på 150.000 – 90.000 = ca. 60.000?
    Eller kører det hele bare videre som altid, uden at man mærker noget særligt til det, blot under et nyt banknavn (Finansiel Stabilitet, eller en bank, der evt. overtager Totalbanken)?

    Min frygt er jo, at hvis de krakker, så bliver der automatisk indfriet på lånet sv.t. det som jeg har stående på mine konti – men ved ikke om det er sådan det foregår?

    Mvh Andreas

    #196662
    MichaelForfatter

    Nej, dit lån bliver ikke “indfriet" med dine frie midler hvis FS overtager. Til gengæld vil din rente stige voldsomt fordi FS ikke må være en konkurrent til de øvrige banker hvorfor du bør finde en anden bank der vil tage dit lån.

    Hvis en anden bank overtager Totalbanken vil dit lån automatisk blive overført hertil. Dog ikke hvis den nye bank deler kunderne op i en rød og grøn gruppe som tilfældet var med Roskilde Bank. Her røg de grønne kunder uden problemer ind i den nye bank (kan ikke lige huske navnet) mens de røde blev tilbage i FS på væsentligt dårligere vilkår.

    #196668
    erik jensen (11)Forfatter

    Vi har fået et rimeligt tilbud fra Alm. Brand Bank. Det drejer sig om ca. 500.000,- i prioritetslån (STÅR i en anden bank), ca 50.000,- i opsparing.
    Er det risikabelt at gå i den bank nu?

    #196672
    pppedeForfatter

    Erik: Alm. Brand koncernen kaster millioner og atter millioner efter Alm. Brand Bank, så trods utallige elendige regnskab, så skal den nok overleve. Skulle det alligevel gå galt, så vil FS også overtage den del.

    Af nysgerrighed – hvad er renten på dit prioritetslån?

    #196674
    AnonymForfatter

    Hvis Totalbanken krakker kan der ske to ting:

    1) De overtages af en anden bank og kommer ikke i Finansiel Stabilitet. Dette er det mest sandsynlige.

    2) De kovertages af Finansiel Stabilit, hvor kunderne de første par måneder har uændrede vilkår. Efter et par måneder sælges samtlige privatkunder og hovedparten af erhvervskunderne fra til en anden bank, mens de dårligste erhvervsengagementer forbliver i Finansiel Stabilitet, hvor de afvikles. Hvilken rente du kan opnå i den nye bank er usikkert.

    Dit private lån vil dog fortsæte og der vil ikke ske modregning af dit indestående uanset hvad der sker.

    #196676
    erik jensen (11)Forfatter

    Jeg giver i dag i en stor jysk bank 2,154 % medens alm brand bank kan lave det til 1,08 %. Begge er variabel rente.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.