Banker under tilsyn

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Karsten (19)Forfatter
    Indlæg
  • #93610
    Karsten (19)Forfatter

    Jeg har et indestående på 700kkr i FIH. Nogen der ved om alle indlåns konti er dækket af indskyder garanti? Og skal man iøvrigt være nervøs for sit indestående.
    Hvad sker der hvis banken krakker?
    http://epn.dk/brancher/finans/bank/article5231962.ece

    #196596
    HalliHalloForfatter

    Det var mange penge du har stående der? Aktier ville nok havde givet dig en lidt bedre forrenting, men nu har du valgt at have pengene stående i FIH.

    Hvordan kan du insætte et så stort beløb uden at vide om de er sikret? Især når emnet bliver taget op i pressen i tide og utide.

    Prøv at ring til FIH for at få nærmere oplysninger om dit spørgsmål, men jeg kan allerede nu oplyse, at du ikke behøver at være nervøs.

    #196666
    Karsten (19)Forfatter

    Hej
    Ja, det er en del penge. Grundet til de står der, er den høje indlænsrente som FIH tilbød for tid siden. Efterhånden er det jo umuligt at få en ordentlig rente, men jeg har aldrig haft modet på, eller viden til, at spekulere i aktier.
    Jeg er klar over indskydergarantien og at den dækker op til 100k Euro, så kunderne er sikret på den måde. Var bare i tvivl om det galdt enhver form for indestående. Så jeg ringede til banken der beroligede mig med at det gjorde det, og at deres regnskab faktisk var rigtig fint. Det skærpede tilsyne påstod fyren var baseret på regnskabet for 2010.
    Har du, eller andre, gode råd til at gøre med pengene. Jeg vil ikke have den store risiko, det er arvepenge efter forældre, og jeg er slet ikke typen der tør gamble?

    #196670
    Ole LaursenForfatter

    Jeg har selv droppet bankerne til opsparing og i stedet købt investeringsforeningsandele.

    Hvis du ikke gider bruge en masse tid på at sætte dig ind i det, så gå ind på ifr.dk, kig under “Statistikker" -> “Afkast" (kort eller langt sigt), vælg “Obligationer Korte danske" i kategorien og find en fornuftig forening (så højt afkast og så lille risiko som muligt). Der er lidt yderligere risikostatistik under “Statistikker" -> “Risiko" -> “Stabilitetsmål".

    Når du har fundet en forening, så skal du bare have oprettet et depot i banken og have købt andelene på børsen, det kan gøres gennem netbanken. Du kan starte med at købe for små beløb indtil du lige har styr på hvordan det fungerer.

    “Obligationer Korte danske" er foreninger der investerer i obligationer der er lige ved at løbe ud. Det giver et meget stabilt udbytte. Almindelige langtidsvarende obligationer giver gennemsnitligt lidt mere, men udbyttet fra foreningerne kan godt svinge noget undervejs fordi renteændringer påvirker værdien af obligationerne (hvem gider at have lavtforrentede obligationer hvis man kan få nogle med højere rente).

    Det var svaret på dit spørgsmål. 🙂 Men hvis jeg var dig og ikke skulle bruge pengene lige nu, ville jeg nu vælge en global obligations- eller aktieforening med lidt risiko i til hovedparten af beløbet. Det kan sagtens give 2-3 gange større afkast mod du til gengæld skal finde dig i nogle udsving undervejs. Personligt spekulerer jeg ikke så meget på udsvingene – har en pæn sjat stående i en aktieforening med meget store udsving, jeg kan se at den mistede over 50% under finanskrisen, men allerede efter et år var den oppe på niveau igen. Det eneste udsvingene reelt betyder for mig er jeg evt. kan komme til at vente lidt når jeg engang skal have pengene ud igen fordi kursen måske er nede i en dal.

    Måske er du slet ikke til så store udsving. Men investeringsforeningerne i Danmark dækker hele udsvingspaletten og med ifr.dk’s statistik hen over krisen kan du få en idé om hvad der sker når det går helt galt. Hvis det er aktier, så sørg for at holde dig fra foreninger med et smalt marked, f.eks. det danske aktiemarked, eller amerikanske, eller enkeltbrancher – den slags er efter min mening mere egnet til folk der bruger lang tid på at sætte sig ind i hvordan de forskellige sektorer klarer sig mod hinanden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.