Beskatning af aktier som ikke er handlet?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93607
    AnonymForfatter

    Jeg fik mig lidt af et chok da jeg så min årsopgørelse, jeg skulle af med en del penge hvilket jeg ikke helt kunne forstå.

    Efter lidt gennemgang fandt jeg ud af at der er indberettet nogle beløb i rubrik 61 og 66.

    Så vidt jeg kan se er rubrik 61 aktie udbytte hvilket jeg har betalt skat af en gang da jeg fik pengene.

    I rubrik 66 er der indberettet aktie indkomst for nogle aktier som banken styre for mig, de er rigtig nok steget i værdi siden års skiftet, men jeg har ikke solgt dem?

    Skal man ikke først beskattes af dem ved en evt handel der giver overskud? I teorien kan de jo falde næste år?

    Det skal nævnes at det er nogle investerings fonde som banken har investeret i.

    #196500
    Ole LaursenForfatter

    Investeringsforeninger er ikke helt det samme som aktier. Der er nogle investeringsforeninger der er lagerbeskattede, dvs. at du bliver beskattet af overskud og får fradrag for tab hvert år, ligegyldigt om du har handlet papirerne eller ej, se f.eks. forklaring her:

    http://www.ifr.dk/composite-1385.htm

    Du kan evt. kigge på på statistikkerne inde på ifr.dk og finde dine fonde der – der er foreningerne tydeligt opdelt i realisationsbeskattede og lagerbeskattede.

    For de realisationsbeskattede er der nogle regler om minimumsudlodning der gør at du er nogenlunde sidestillet med hvis du selv havde investeret i de papirer foreningen har investeret i. Selv hvis foreningen automatisk geninvesterer udbyttet for dig, kan der altså være en gevinst som du skal beskattes af.

    #196504
    AnonymForfatter

    Hmm må lige kontakte min bank imorgen, for forstår intet af hvilke der er lagerbeskattede og hvilke der ikke er.

    Jeg kan godt finde dem jeg har derinde, det er handelsinvest europa, danmaek osv.

    Syns bare det virker ekstremt uretfærdigt at jeg skal betale skat af noget jeg reelt ikke har fået.

    Jeg tjener lidt under 300.000 om året på mit arbejde, så det kan ikke rigtigt løbe rundt for mig at skulle betale så meget i skat for penge som jeg ikke får i hånden og som jeg måske aldrig gør hvis aktierne falder?

    Hvis vi nu siger at jeg har 100.000 investeret. de stiger det første år med 20.000 kr, jeg skal så betale skat af overskudet.

    Nu har jeg så omkring 111.600 efter skat af overskudet.

    Næste år taber jeg 20.000 kr og kan trække det fra i skat.

    Nu har jeg så omkring 98.300 kr efter jeg har inberegnet mit fradrag, altså næsten 2000 kr mindre end da jeg startede selvom aktierne er steget/faldet det samme de to år?.

    Jeg har regnet med at jeg betaler 42% i skat for aktie indtægter.

    Så lad os sige det fortsætter sådan i 30 år med at aktierne stiger 20.000 det ene og falder 20.000 det næste, så er de 100.000 kr ved at være ædt op af skat, selvom jeg reelt ikke har tjent en krone?

    #196508
    HalliHalloForfatter

    Nej, det kan ikke betale sig op i lortelandet Danmark, som “tjep" lige har skrevet hvad angår Skat. Det er ren kommunisme vil skribenten “Test" kalde det.

    Mon dog du skal betale 42% i skat af så lille en aktieindkomst, du kan nok nøjes med 27%+evt. kirkeskat. Det vil jeg tro.

    Men hvis du investerer, hvorfor sætter du dig så ikke lidt ind i tingene på forhånd?

    Du har jo endelig mulighed for at sælge et bevis, hvis du lige står og mangler til restskatten, længere er den vist ikke………..

    #196516
    AnonymForfatter

    de 27% op til 48.000 er brugt på aktie udbytte så det er 42% jeg skal betale.

    de 100.000 er bare et regne eksembel, jeg har en del mere end det investeret. Jeg har ladet min bank styre investeringerne da jeg ikke har tålmodighed/viden til selv at sætte mig ind i tingene.

    Vi kan hurtigt blive enig om at der er mange ting som ikke er specielt fair i dk.

    Jeg har blandt “købt" et hus som jeg ikke skylder en krone på, aligevel betaler jeg mellem 25-30.000 kr om året i ejendoms skat og ejendoms værdiskat hvert eneste år for noget jeg har høbt og betalt.

    Hvis jeg skal sælge et bevis for at betale, så skal jeg også betale kurtager og gebyrer.

    Den ekstra regning jeg har fået fra skat, hvis man dividere den ud på 12 måneder svare det til at jeg skal betale 3000 kr ekstra i måneden i skat, hvilket jeg overhoevdet ikke har råd til med en løn på under 300.000 om året før skat og et fradrag på sølle 1400 kr om måneden.

    Men det kan åbenbart ikke svare sig at eje noget som helst i dagens danmark :-/

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.