rykkergebyr på første advarsel ved overskridelse af kassekredit

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93600
    AnonymForfatter

    Kunne ikke finde et dækkende svar i tidligere tråde så må man til tasterne.

    Jeg har en lønkonto med en kassekredit på 10.000 kr. som jeg ganske få gange har overskredet med få hundrede kroner som senest er blevet tilbagebetalt en dag senere.
    Jeg skulle købe noget til ca. 6.000 kr. og min kassekredit var makset næsten helt ud. Jeg låner pengene af mine forældre som de sætter til overførsel samme dag som jeg bruger dem. De kommer til at overføre pengene til min konto hos min tidligere bank hvor jeg stadig har en aktiv konto (som jeg ikke bruger til dagligt længere), dette sker fredag. Mandag opdager jeg at pengene ikke er gået ind på min konto, jeg tænker det er fordi de overførte pengene sent fredag så banken skal bruge en ekstra dag. Tirsdag er pengene stadig ikke gået ind og jeg kontakter mine forældre for at her hvordan og hvorledes, her finder jeg ud af at pengene er overført til min gamle konto. Jeg overfører dem til den rigtige konto så de står der onsdag. på dette tidspunkt er min saldo -16.000 ca.

    I dag har jeg modtaget e rykkerskrivelse fra min bank der i en meget truende tone siger at jeg har ti dage til at tilbagebetale pengene. De har i samme omgang spærret for ALLE mine kort og har sagt at det er op til banken om jeg kan få kort hos dem igen. samtidigt truer de med at opsige både mine og min kærestes aftaler hos dem hvis ikke pengene er indbetalt i tide. Min kæreste har lige som mig brugt 1-200 kr. mere på kassekreditten og har overført penge med det samme eller næste dag så det bliver dækket ind. Samtidigt med det brev har de trukket 100 kr. i gebyr som de i brevet omtaler “administrationsgebyr for at sende brevet".

    mit spørgsmål i denne kontekst er om det er normal praksis? venner og familie har oplyst at hvis/når det sker for dem tager deres rådgiver kontakt til dem for at høre hvordan og hvorledes og om det er lovligt at trække de 100 kr. uden at have kontaktet os eller sendt en advarsel? Pengene manglede kun i et par dage og er gået ind på kontoen nu.

    udover min lønkonto har vi fælles en budget og opsparingskonto der begge har rigeligt med penge og som aldrig er gået i minus. derudover har vi et realkreditlån som vi også betaler til tiden så jeg vil ikke se os som dårlige betalere.

    #196290
    testForfatter

    Spørgsmålet om et er normal praksis? Du har tilsyneladende et farligt forhold til penge. Du låner og tikker dig frem i din jagt efter finasieringen af dit overforbrug. Banken ser dig som en foretningsrisiko.

    Få styr på din økonomi.

    #196292
    AnonymForfatter

    Om det var et overforbrug eller en uforudset udgift er sådan set ikke noget du kan udtale dig om.

    Hvis du endelig har behov for at få det at vide så var det vores oliebrænder på vores fyr der stod af og den skulle udskiftes her og nu. Det er billigere at låne penge af familie mht. familierente end det er af banken så det var udelukkende derfor lånet blev optaget på den måde. Det er ikke noget vi normalt gør.

    Hvis du har noget konstruktivt at komme med så ser jeg meget frem til dit svar, ellers så find et andet sted at opholde dig.

    #196294
    MichaelForfatter

    Overforbrug er defineret ved at man bruger flere penge end man har. Hvad man bruger pengene på er totalt ligegyldigt.

    Egentlig lidt morsomt, at du spørger om det er lovligt at du bliver pålagt et rykkergebyr på 100 kr. når du selv har “lånt" penge af banken uden at spørge.

    Så lyder det heller ikke særlig plausibelt, at du har en kassekredit samtidigt med frie midler på en opsparingskonto?! Det udsagn hænger slet ikke sammen og er formentlig et falsum.

    Men svaret på dit spørgsmål er: Banken er i deres gode ret til at gøre som de gør og dermed også at pålægge dig et rykkergebyr.

    #196296
    testForfatter

    Om det så var en hjerte operation brugte du penge som du ikke havde og du tiggede dem ved dine forældre. Udskiftningen af en olie brænder er almindelig vedligeholdelse som bør være i jeres budget.

    I har du har tydeligvis både en dårlig økonomi og i farligt forhold til penge.

    Ja et gebyr når man uden at ha fået lov gang på gang låner af banken penge uden at ha fået lov er helt normalt at dømme efter de tonsvis af indtæg der er skrevet om det her i forummet.

    #196302
    HalliHalloForfatter

    Hej Ander P

    Du er blevet behandlet meget dårligt i din bank, så jeg vil anbefale dig at søge efter en ny.

    Men hvorfor stiller du egentlig dine spørgsmål her? Hvorfor går du ikke direkte til banken?

    Du skriver jo selv at dine venner, i sådanne situationer, har andre aftaler med deres banker, så det af dig beskrevne hændelsesforløb ikke ville opstå for dem.

    Man undrer sig, men måske du kan uddybe din sag lidt mere udførligt.

    Enhver ved vist at hvis man ikke betaler en regning til tiden, så kan man normalt ikke undgå et rykkergebyr nogen steder, med mindre man er en særdeles god kunde, hvor der aldrig har været problemer.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.