Selvangivelsens ABC – vil gerne have nogle gode råd.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93579
    AnonymForfatter

    Kære Alle sammen

    Jeg er ung og ikke dygtig til at navigere frem og tilbage i de forskellige paragraffer og regler på skats hjemmeside, men jeg vil gerne lære det.
    I 2011 blev jeg færdiguddannet og har været på arbejdsmarkedet siden. I 2011 tjente jeg 360.000, og i 2012 420.000 omtrent.
    Jeg vil jo gerne dygtiggøre mig og være god til at styre min egen økonomi og helst kun betale den skat, jeg skal, naturligvis ikke mere. Derfor skal jeg nu bruge nogle råd omkring selvangivelsen 2012.

    Selvangivelsen 2012 – den kan jeg stadig indberette ikke? (se det er DET niveau, vi er på :D)
    Jeg har ajourført mine:
    Renter 2012
    Befordringsfradrag 2012
    Håndværkerfradrag 2012
    Og samlede indtægter ind 2012 løbende.
    Men jeg er havnet i et problem.
    I september 2012 var jeg i Norge, hvor jeg tjente en god portion penge, som jeg ikke ved, hvordan jeg fører ind. Nogle der kan hjælpe mig her?
    – Der ER betalt norsk skat af dem, men ikke den danske (tror jeg da ikke…)
    Så mangler jeg fagforening – den fører jeg også ind.

    Sidst. I 2012 købte vi hus. Er der noget, jeg skal foretage mig udover at ændre i renteudgifterne?

    Mange hilsner
    Jeppe

    #196000
    AnonymForfatter

    Gå ind SKAT.dk -> borger ->blanketter står v.kolonne 3.nederst
    Selvangivelse for udenlandsk indkomst (Blanket for 2012 ikke lagt endnu)
    Dokument type Blanket
    Blanketnummer 04.012
    Lønindkomst og multimedier fra dansk arbejdsgiver før fradrag af AM-bidrag rubrik 411
    Lønindkomst og multimedier fra udenlandsk arbejdsgiver eller fra en dansk
    virksomhed med fast driftssted i udlandet rubrik 412

    Betalt udenlandsk indkomstskat af personlig indkomst. Hvis den oplyste skat vedrører
    flere indkomster beder vi dig vedlægge en specifikation rubrik 495P

    Banken/kreditforening oplyser selv dine renteudgifter, men tjek alligevel tallene når
    selvangivelsen bliver frigivet primo marts 2013

    OBS! skriv ikke hvad du selv har løst, men kun hvad du ønsker hjælp til 🙂

    #196022
    HJLForfatter

    Der er også en rubrik til køb af bolig. Det er vigtigt så du får betalt grundskyld.

    #196200
    AnonymForfatter

    Jeg takker for jeres hjælp. Det er dejligt.

    Der er vist lukket for indberetning til årsopgørelsen, så jeg skal vel vente til 4. marts?

    Mange hilsner og taksigelser
    Jeppe

    #196204
    MichaelForfatter

    Det er ikke korrekt hvad HJL skriver vedr. grundskylden. Den opkræves separat af kommunen og har intet med selvangivelse/forskudsopgørelse at gøre. Derimod er ejendomsværdiskatten vigtig at få anført korrekt og derfor skal man vælge “køb bolig" i sin forskudsopgørelse således at skatten opkræves med det samme i stedet for det efterfølgende år.

    #196206
    AnonymForfatter

    OK, fint. Og jeg har faktisk lige fået ny egendomsvurdering d.d. Den er fornuftig.
    Den kontrollerer jeg om er ajour så.

    Mvh
    Jeppe

    #196224
    HalliHalloForfatter

    Du kan altid ringe til Skat på 72 22 18 18, hvis du har spørgsmål til din selvangivelse.

    Det plejer jeg altid at gøre, hvis jeg da ikke blot skriver en lille mail.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.