Hvilken bank er bedst til udenlandsdanskere?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87407
    AnonymForfatter

    Hvilken bank i DK skal man vælge når man bor i udlandet?
    Leder efter en bank der giver nogle attraktive indlånsrenter og hvor man ikke skal betale for Netbank.

    #108284
    AnonymForfatter

    Det kunne du lige så godt have undersøgt selv. Men jeg har gjort det for dig (nemmere!).

    Af de fire der topper Mybankers liste med pæne indlåns-renter kan jeg i prioriteret rækkefølge resumere:

    Skandiabanken – ikke gebyr på ret meget
    Basisbank – 300 kr i kundegebyr, ikke gebyr på ret meget andet
    Nykredit bank – En del gebyrer, dog ikke direkte på at have homebanking, kun på at bruge den.
    Sparekassen Vestsalling – En del gebyrer, bl.a. 50 kr for abonnement på deres ‘Portalbank’

    Detaljerne skal du selv tjekke op ud fra et specifikt kendskab til dit behov. Bl.a.:
    o Vil de overhovedet have dig som kunde? Jeg ved positivt at Skandiabanken har betænkeligheder ved udlandsdanskere, men husker ikke, om det kun er med lån.
    o Har de de produkter du efterspørger? Skandiabanken har gebyrfri visa-hævning i udlandet, men har et svagt net af korrespondent-banker. Det er ikke sikkert de kan laver bank-overførsel til DIT land.
    o Hvordan passer gebyrer med dit mix af forbrug? Måske bruger du mange checks, og det er der meget stor prisforskel på i de forskellige banker.
    o Har de nogle fordelspakker der passer dig – fx for aktionærer?

    Så altså: Dit spørgsmål kan ikke besvares entydigt. Men her har du da en hjælp til at komme igang.

    #108288
    AnonymForfatter

    Tak for svaret.

    Iøvrigt er SkandiaBanken ikke til noget som helst når man er udenlandsdansker, man kan hverken få Visa eller Dankort hos dem. Samt er Netbank heller ingen mulighed når man bor i udlandet.

    Tror jeg satser på Nykredit.

    #182098
    AnonymForfatter

    Hvad er situationen i dag? Det lyder måske banalt men jeg vil gerne spille på klasselotteriet og de forlanger en dansk bank konto. Hvilke banker vil oprette en konto for en udenlandsdansker bare for det og lignende småting (uden det koster en herregård)?

    #182102
    AnonymForfatter

    Du skal vælge en valutabank, dem findes der kun 4 af i Danmark (Sydbank,JyskeBank,DanskeBank og Nordea)
    hvor gebyret er mindre end alle andre banker/sparekasser benytter én af de fire valutabanker som korrespondentbank til udlandsforretninger, hvor gebyret er større 🙂

    I øvrigt skal man ikke nøjes med én bank, selv bruger jeg 2 valutabanker og 3 andre banker, uden at reklamere.

    NemID nøglekortet til udlandsdanskere, afsendes fra Swiss Post i CH-8010 Zurich Mulligen

    Mange banker forlanger dokumentation fra det udenlandske skattekontor, fordi udlandsdanskere betaler ikke skat af renteindtægter i Danmark og at der er udleveringspligt mellem landene.

    #182104
    HalliHalloForfatter

    Jeg vil også meget gerne flytte til udlandet, da jeg øjensynlig nu skal til at betale skat af min kapitalpension.

    Hvordan får jeg sådan en konto i en valutabank? Jeg er p.t kunde i Skandiabanken, men en skriver at der kan jeg ikke være kunde, når man er i udlandet. Kan denne bank da ikke oprette disse valutakonti?

    #182138
    AnonymForfatter

    Det var netop den hedengangne Skandiabank nu Finansnetbanken, der gjorde mig opmærksom på at de brugte
    NORDEA som valutabank, derfor det høje gebyr og den længere tid.

    Idag bruger jeg en valutabank og dagen efter er pengene uden fradrag af gebyr på min udenlandske bankkonto.

    Betingelsen er bl.a. udmeldelse af dansk folkeregister og give afkald på stemmeret.

    #182150
    AnonymForfatter

    ok så (Sydbank,JyskeBank,DanskeBank og Nordea) vil gerne åbne en konto for udenlandsdanskere?

    #182152
    AnonymForfatter

    Jeg har 2 valutabanker og begge forlangte dokumentation for udlandsk adresse og TIN-skattenummer.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Taxpayer_Identification_Number

    #182154
    AnonymForfatter

    Ok … nu er et TIN jo et USA begreb. Bor du i USA, er det derfor du blev bedt om det? Jeg bor i Thailand på 10. år, og så vidt jeg ved findes sådan noget ikke her.

    #182164
    HalliHalloForfatter

    Mon Rene eller Jet45, som angivelig skulle bo i falliboet Grækenland, overhovedet bor i udlandet? Jeg tror det næppe.

    Et par almindelige spørgsmål til Rene: Hvorfor har du ikke allerede en danske konto, når du har dansk tastatur på computeren, så lidt kontakt må du da have med Danmark.

    Hvorfor ansøger du ikke bare om en konto i en af de 4 nævnte valutabanker? En mail afsendt d.d. og du har svar i løbet af 5 minutter. Telefonen kan du også bruge, og så går der kun 1 min. før du har svar på du kan få en konto.

    Hvorfor spiller du ikke bare med i et lotteri i udlandet? Jeg forstår det ikke…..

    #182166
    AnonymForfatter

    HalliHallo,

    Hvad har dansk tastatur med danske bank konti at gøre? Du må da være usædvanlig IT-handicappet hvis du tror det er et problem at skifte til dansk tastatur. ALT+CTRL+SHIFT og så har jeg Dansk/US/Thai keyboard. Tastaturet er selvfølgeligt stadig US/Thai, men jeg ved hvor æø og å sidder, også selvom tastaturet siger [; og ‘.

    Jeg kan heller ikke se at det er dit problem hvor jeg spiller, men for nu at hjælpe dig med din nysgerrighed, så er grunden den at spil her i Thailand er kontrolleret af den lokale mafia som beholder størstedelen af puljen og giver resten til deres venner.

    Ja jeg kunne ringe, men det er lidt langt herfra. Selvom jeg har VOIP og det kun koster lidt håndører er linien hele vejen om jordkloden ikke god, der er langt og irriterende delay og der er også en tidsforskel at regne med. Email til en bank med svar på 5 minutter? Jeg tror jeg må have noget at det du har røget. Jeg kender ikke til nogen bank som besvarer emails på mindre end 24 timer, og så skal man være heldig.

    Bottom line: None of this is any of your business. Hvis du ikke har noget positivt at tilføje kan du bare klikke NEXT.

    #182218
    HalliHalloForfatter

    Det eneste jeg faktisk ville med mit indlæg var blot at gøre opmærksom på, at jeg syntes dit spørgsmål var lige lige syret nok.

    Og det syntes jeg stadig, du oplyser:

    Du er udlandsdansker med fast bopæl i udlandet på 10 år
    Har ikke dansk bankkonto, som det noramle er
    Vil nu spille med i klasselotteriet
    Mangler en dansk bankkonto til formålet
    Ved ikke rigtig hvordan man opretter sådan en konto etc.
    Sender ikke en mail til en dansk bank/eller flere for at høre om mulighederne i din konkrete situation
    Endsige tager tlf. og ringer til en dansk bank for et hurtigt svar før du kontakter Mybanker.

    I øvrigt er det samme spørgsmål nok stillet 20-30 gange på dette website indenfor de sidste par år, eller rettere der er spurgt således: Kan jeg/hvordan opretter jeg en konto i udlandet?

    Ligesom f.eks lignende spørgmål:

    Kan jeg låne trods RKI-registrering?
    Kan jeg flytte mit lån (Danske Bank) til Money Bank?
    Mon jeg kan blive godkendt i banken på trods af en gæld på 2-400.000 kr.?
    Skal jeg omlægge mit lån?
    Hvor skal jeg placere 2-400.000 kr. uden risiko?

    bliver stillet i en uendelighed igen og igen.

    Summa summarum: Det undrer mig at jeg som kunde i Mybanker ser rigtig mange påfaldende ens og ret enkle og – efter min opfattelse – ikke særligt troværdige spørgsmål.

    #182234
    AnonymForfatter

    Hvem siger det er normalt at have en bankkonto i Danmark som udenlandsdansker? Er du den afgørende authoritet for det?

    Ved udmærket godt hvordan man opretter en bank konto men det er nemmere at spørge et forum hvor folk må forventes at vide den slags ting end at prøve at finde et fornuftigt menneske i en høstak som man kan sende en email til og spørge.

    Iøvrigt som jeg allerede sagde hvorfor kliker du ikke bare NEXT hvis du ikke gider svare?

    Nu kan man ikke attache et billede til de skod-software der er brugt til dette forum men prøv lige engang og kikke på denne her og se så om ikke det lige er dig: http://languagelog.ldc.upenn.edu/myl/llog/duty_calls.png

    #182294
    HalliHalloForfatter

    Rene, har du nu få afklaret om du kan oprette en konto i en af de af Jet45 nævnte danske valutabanker?

    Er der egentlig råd til at spille med i klasselotteriet, når man i Thailand kun tjener meget få Bath om måneden, vel svarende til omkring 800-1000 kr. mdl? Men der vel nok nogle der tjener lidt mere end dette beløb.

    De fleste der flytter til Thailand er vel normalt førtids- eller folkepensionister med pension fra Danmark, der går ind på en dansk bankkonto.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.