Børneopsparing vs. aktie(r)

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Mikey 68Forfatter
    Indlæg
  • #93545
    Mikey 68Forfatter

    Er i den lykkelige situation at jeg snart bliver morbror og i den forbindelse vil jeg gerne glæde min kommende niece på længere sigt end blot give hende endnu en bamse eller forsølvet dims til samlingen…

    Jeg vakler lidt mellem at oprette en børneopsparing hos Basisbank eller at lave et depot hos Nordnet og vælge et par “fornuftige" papirer – og derefter lade dem stå og forhåbentligt yngle de næste 18 år; men da jeg aldrig tidligere har tænkt i de baner, ville jeg da lige høre om nogen havde et par input, for/imod en af delene?

    Jeg er med på aktierne potentielt kan blive værdiløse; men med så lang en tidshorisont er det næppe sandsynligt – og renten kan vi jo ikke spå om heller, så det er de mere bløde overvejelser jeg fisker efter 🙂

    #195236
    AnonymForfatter

    Børn kan jvf lovgivning kun have en børneopsparing (Den oprrettes typisk af forældrene).
    Du kan oprrette et depot med tilhørende konto. Det vigtigste er at holde omkostningerne nede når det skal være en passiv investering over mange år. Evt Nordnet der pratisk talt ingen gebyere har såsom (beholdnings ændring, meddelese om udbytte ect)

    #195252
    Mikey 68Forfatter

    Vil det sige det ikke er muligt at oprette et depot hos fx Nordnet i min nieces navn?

    Hvis depotet oprettes i mit navn (med henblik på at give det til nieces når hun fylder 18), så vil depotet jo være mit i forhold til skat,m kreditorer o. lign. ulyksaligheder – og det vil kræve at jeg indberettet udbytte årligt osv osv…

    Er der nogen måde man rent juridisk kan “skrive sig ud af det", så ingen andre kan gøre krav på det uanset hvad der skulle ske mig indtil da?

    Kan se i flere banker at det kun er forældre og bedsteforældre der kan oprette børneopsparingen, så det kan også blive et problem desværre 🙁

    Er sgu ikke let at være gavmild i dagens Danmark…

    #195262
    HalliHalloForfatter

    Det er da meget let at være gavmild i dagens Danmark, så jeg forstår slet ikke dit udsagn.

    I øvrigt kan du oprette en konto i alle banker i din nieces navn, men det kræver selvfølgelig at du selv er kunde i banken.

    Du skal blot have en fuldmagt fra forædrene samt have en kopi af barnets sygesikringskort.

    Så det kan faktisk ikke være nemmere……….

    Spørgsmålet har endvidere været belyst før herinde, så du kunne blot have søgt i gamle indlæg, så have du svaret.

    #195268
    HalliHalloForfatter

    Oskar skrev: Evt Nordnet der pratisk talt ingen gebyere har såsom (beholdnings ændring, meddelese om udbytte ect)

    Meddelelser om udbytte betales altid af virksomheden og meddelelse om beholdningsændringer kan man fravælge.

    Så et aktiedepot behøver ikke koste noget overhovedet uanset bank.

    Bare til din orientering Morten/73.

    #195386
    Ole LaursenForfatter

    Her står lidt om Nordnet og “mindreårige":

    https://www.nordnet.dk/mux/web/nordnet/nordnetskolan/anmalan.html?kurskod=DK48&tillfalle=1608

    Så det er vel bare at skrive til dem, eller måske bare prøve at gå gennem deres oprettelsesprocedure og se hvad der sker.

    Jeg synes afgjort papirer er fornuftigere end en lav fast rente i en bank, ville nok personligt vælge en eller flere investeringsforeninger af hensyn til risikospredning (du kan tjekke historiske afkast/risici på ifr.dk).

    #195400
    Mikey 68Forfatter

    Ah tak for tippet, det lyder som en glimrende mulighed 🙂

    Fandt lidt mere her (under kontakt os/åbne depot):

    “Vil du åbne et depot til en mindreårig, skal du blot udfylde en almindelig Depot-/kontoaftale med den mindreåriges personoplysninger.

    Nederst på aftalen skal samtlige indehavere af forældremyndigheden over barnet/værger skrive under. Når du sender aftalen ind, skal du også vedlægge et personbevis for den mindreårige hvor det fremgår hvem som har forældremyndigheden. Samtlige forældre/værger skal vedlægge en kopi af gyldig legitimation.

    Frem til den dag hvor depotindehaveren fylder 18, er det forældre/værger som disponerer over kontoen. Når den mindreårige har fyldt 18, overgår dispositionsretten til hende eller ham."

    Som jeg ser det er eneste problem her at forældre/værger disponerer over kontoen indtil hun fylder 18; men det er vel ikke anderledes end en børneopsparing.

    #195406
    HalliHalloForfatter

    Det var da rigtig godt at høre at du er blevet hjulpet rigtig godt herinde.

    Hvad skulle problemet være med at forældrene disponerer over kontoen indtil hun fylder 18 år? Hvad du så end mener med det.

    Er din søster da så fattig, at du kunne tro at hun hurtigt ville forsøge at sælge aktierne, men det tror jeg ikke hun kan, når kontoen er oprettet i barnets navn.

    #195418
    Mikey 68Forfatter

    Ja det er rart at der tages godt imod – også selvom jeg må indrømme jeg ikke havde søgt gamle tråde igennem først… ups 😉

    Jeg tror heldigvis ikke det vil blive et problem i mit tilfælde; men ja det var tanken om at forældrene kunne formøble opsparingen hvis krisen kradsede der fik mig til at skrive det…

    Tak for svarene til alle 🙂

    #195420
    testForfatter

    Og det er også det de kan,

    #195516
    Loke G.Forfatter

    Vil bare lige sparke ind i debatten, at jeg har været i samme situation for nyligt.
    Flere banker har en anden type konto til børn end kun Børneopsparing (Danske Bank kalder den “Danske Gave", Sydbank kalder den “Børnebørnskonto").
    Den kan oprettes af andre folk end barnets forældre (i Sydbanks tilfælde dog kun af enten forældre eller bedsteforældre).

    Fordelene (nogle vil sige ulempen) ved disse konti frem for foreslaget om et depot er netop at kontoen er spærret indtil barnet fylder et vist antal år (f.eks. 18). Desuden bliver du ikke beskattet, da den er oprettet i barnets navn. Du kan i visse tilfælde også bestemme at pengene på kontoen skal investeres i f.eks. investeringsforeninger.

    For nærmere information herom, vil jeg dog anbefale dig at finde de pågældende regler på de forskellige bankers hjemmeside.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.