fællesøkonomi

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93538
    AnonymForfatter

    Hej.

    Min kæreste og jeg står og overvejer at købe hus, og i den forbindelse overvejer vi selvfølgelig også at slå vores økonomi sammen.
    Dog har jeg lidt betænkeligheder ved det. Men fordi min kæreste kommer med et banklån på 80.000. Vi skylder alt i alt det samme…. altså jeg har et studielån på 110.000 og et forbrugslån på 20.000. og han et studielån på kun 40.000, men så altså det føromtalte forbugslån på 80.000.
    Da mit SU lån er til en tiendedel i rente af hvad hans forbugslån er, er jeg i tvivl om at det er en optimal løsning at lægge ALT sammen, da jeg jo så også “hænger" på hans forbrugslån. Og hvis vi så lægger det hele sammen, hvordan sikrer vi så hinanden, hvis der sker noget med en af os. Altså han hænger jo ikke på mit SU-lån men jeg står vel med hans lån hvis der sker ham noget??
    Hvordan stykker vi en økonomi sammen i forbindelse med lån til hus der er holdbar for os begge med de forskellige lån vi har i bagagen?

    På forhånd tak.

    #194988
    HalliHalloForfatter

    Julie, lad dog være med at slå noget sammen foreløbigt, og jeg kan ikke se nogen fordele ved at gøre dette, men ulemper er der nok af.

    Spørgsmålet har været stillet flere gange før, prøv at søge i gamle besvarelser eller på google.

    Jeg ved der er mange herinde, der gerne vil hjælpe dig, så jeg håber du får en råd du kan bruge.

    #195008
    Ole LaursenForfatter

    Som jeg forstår det du siger, så vil du gerne slå økonomien sammen, bare det ikke er til ulempe for dig? 🙂

    Efter min mening er fællesøkonomi et spørgsmål om at yde efter evne og nyde efter behov. Mange fællesøkonomier er vel meget ulige (den ene part får en kæmpe fordel) gennem årene på grund af forskellige indkomster. Hvis man ikke er klar til det, er det måske bedst at lade være. Det er jo ikke et mål i sig selv at have fælles økonomi.

    Personligt ville jeg nok få nedbragt en forbrugsgæld før jeg købte et hus – og i forhold til problemerne som husejer hvis den ene part går bort er 80k ingenting.

    #195040
    AnonymForfatter

    Tak for jeres svar.

    Ole du har måske ret.
    Ville hellere end gerne smide ekstra i kasse hver måned, på den måde er jeg slet ikke nærig, men det er jo nok mere fordi det er penge der er brugt, men jo ikke fælles på nogen måde.

    Tager lige et kig på de andre der har stået i samme situation.

    #195070
    AnonymForfatter

    Nej nej nej
    Find dog en der har penge i stedet for gæld. Kærlighed kan ikke betale regninger.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.