FORDELE/PENSIONIST/DANSKE BANK

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • HalliHalloForfatter
    Indlæg
  • #93533
    HalliHalloForfatter

    Min nabo, som er pensionist og “Dankske Bank kunde", var forleden nede i banken for at høre om hun også skulle betale for sine konti i banken.

    Det skulle hun, 40 kr. om måneden fik hun oplyst, men til gengæld var der så mange andre fordele ved at betale det gebyr, så det kunne ikke betale sig at gå flytte til

    andre banker, for de var uden tvivl endnu dyrere.

    Hun spurgte mig om det kunne have sin rigtighed, men jeg kunne ikke svare hverken ja eller nej, da jeg ikke helt kender de nye regler.

    Når jeg går ind på Danske Banks hjemmeside står der priser for standard, Danske hverdag, Danske hverdag+ og og jeg ved ikke hvor mange kundegrupper.

    Helt ærligt jeg kan ikke selv rigtig finde ud af det og håber på at nogen herinde kan hjælpe? På mig virker det meget, meget uoverskueligt.

    F.eks. hvem kan få Danske hverdag og hverdag+ ???????????????? og hvor står det beskrevet?

    Men hvilke fordele er det banken mener hun nu får ved at betale næsten 500 kr. om året i abonnement og som hun ikke tidligere har haft? Hun kunne ikke rigtig klart gøre rede for hvad det var nogle fordele.

    Nævn venligst et par eksempler, da hverken hun eller jeg kan gennemskue de nye kundergrupper?

    På fjernsynet siger bankens repræsentanter også at alle har fordele af de nye gebyrer, og det skriver de da også på hjemmesiden og nævner at de har rigtig “gode priser".

    Undskyld indlægget blev lidt langt og måske uklart, men, som nævnt, jeg har selv svært ved at gennemskue vilkårene for kundegrupperne og Danske hverdag og Danske hverdag+?

    Jeg håber på lidt hjælp til at læse vilkårne og priserne rigtigt, så jeg kan give hende et ordentligt svar.

    #194954
    OBSForfatter

    Alle kan abonnere på de nye kundepakker (Hverdag og Hverdag+), men om og i givet fald hvor meget du skal betale for det, afhænger af det samlede engagement i banken og dermed hvilken kundegruppe du bliver placeret i.

    Er engagementet under 750.000 kr. tilhører du en kundegruppe som betaler et kvartalsvis gebyr for kundepakkerne, ellers er det gratis. I engagementsopgørelsen lægges indlån, udlån, realkreditlån, værdien af private pensionsdepoter m.m. sammen til et samlet tal, der så bestemmer hvilken kundegruppe du bliver placeret i. Har du f.eks. et realkreditlån i RD på 600.000 kr., en opsparing på 50.000 kr. og et billån på 100.000 kr. har du et samlet engagement på 750.000 kr.

    Om man får nye fordele, afhænger nok af hvordan du tidligere har brugt banken og hvilken kontoform du tidligere har. Har du f.eks. 24/7 konto, er det lidt småt med nye fordele da mange af ydelserne under den kontoform netop var gebyrfri fordi du mestendels betjener dig selv via netbank osv.

    Så måske kan det svare sig at skifte bank, måske kan det ikke. Det afhænger af hvilke af bankens ydelser din nabo indtil nu har brugt.

    #194992
    HalliHalloForfatter

    Tak for svaret OBS, som jeg blev klogere af.

    Jeg syntes godt at banken kunne have gjort det mere overskueligt med disse nye kundegrupper og Danske hverdag og hverdag+, men ofte bliver det måske netop gjort vanskeligt for at så få som muligt kan finde prisen for et produkt. Den tanke kan man ofte få, når man læser prislister.

    Skal jeg forslå min nabo at flytte til Nordea? Har Nordea ikke sagt offentligt at den ikke kommer med kontogebyrer? Eller har jeg hørt forkert?

    Som Nordea har det i dag er der vel ingen gebyrer? Min nabo har vist godt 50.000 kr. i indlån i Danske Bank, så vidt jeg kunne forstå på hende. Er der nogen der ved om det berettiger til nogen særstatus i Nordea? Det eneste hun har er PBS og et Dankort, så det er ikke de store forretninger hun gør med banken.

    Kan nogen anbefale at jeg går ned i Nordea for at ansøge om en overflytning? Eller vil det blive dyrere i Nordea?

    Tak for råd på forhånd!

    #195012
    BertelsenForfatter

    Danske Banks prisliste beskriver da ganske fint hvad du betaler og hvad du får:

    http://www.danskebank.dk/PDF/PRISER-VILKAAR-FAKTAARK/Konti/Prisliste_for_kundepakker_produkter_services.pdf

    Svaret til dig HalliHallo om hvorvidt din nabo eller du skal vælge Nordea må være(som du ofte svarer andre i dette forum):

    Kontakt dog Nordea direkte!

    #195022
    HalliHalloForfatter

    Jo Bertelsen, det er da rigtigt nok, men ved så store ændringer er det vel godt at høre andres meninger om fordele og ulemper. Måske er jeg helt forkert på den, jeg troede at et debatforum var til for at høre anders meninger?

    Det jeg mener er, at nogen ofte stiller nogle meget vage spørgsmål om ting, hvor de er bedre tjent med at kontakte deres pengeinstitut fremfor at skrive en lang historie, som man ikke kan bruge til meget.

    Jeg prøver derfor igen:

    Har Nordea planer om at indføre gebyrer på lønkonti? Nogen der ved det? Hvis jeg husker ret har de meddelt, at de ikke agter at indføre gebyrer, men jeg er som sagt ikke sikker.

    Hvis de ikke gør, vil det så være en fordel for min nabo at vælge Nordea?

    Og har Nordea overhovedet et gebyr for en “normalkunde" på daglige transaktioner, hvis du er tilmeldt “gebyrfri hverdag"? Forudsat at du ikke hæver i fremmede automater osv.

    Er der nogen seriøse der kan hjælpe? Ellers ringer jeg da bare til banken, men mener at det måske kunne være af intersse for andre. Værre er det da ikke Bertelsen!

    #195034
    testForfatter

    Nordea har på helt samme måde som Danske Bank her det gebyr for mindre attraktive kunde grupper der ikke har enten store indståender eller stor gæld.

    Var det det svar du anglede efter Halihalo?

    #195052
    HalliHalloForfatter

    Nå, jeg vidste ikke at Nordea er blevet ligeså dyre som Danske Bank, jeg syntes bare altid thsv har fortalt hvor billige og gode Nordea er.

    Hvilke muligheder findes så for min nabo for at undgå et højt gebyr på 480 kr. i Danske Bank?

    Er der f.eks gebyrer i den bank generalen har fået, Arbejdernes Landsbank? (Den mand virker nemlig på mig meget prisbevidst). Hvis ja, hvor mange gebyrer?

    Eller forslag til en helt anden god og billig bank?

    #195146
    PrasmusForfatter

    Jeg tror ikke det kommer op på 480kr/året hos Nordea, jeg har kikket lidt i deres priser og fordelings program og har svært ved at se at det løber op i det niveau.

    Umiddelbart virker det som om det kan gøres gratis, hvis man vælger “gratis hverdag" og dermed accepterer at modtage alle konto udskrifter, betalings service meddelelser og lignende i netbank og ikke på papir, noget som alle næppe synes er en god ting…. Nogen vil hellere give 50kr eller 100kr (for netbank) for at få tilsendt eks. betalings service udskrifter hver måned.

    Ting som dog er lidt usikre (svære at læse sig til) er om “gratis hverdag" kan vælges af alle eller kun af visse fordelsprograms kunder. Desuden fandt jeg ikke umiddelbart noget om pris for Dankort eller Visa/Dankort, men jeg tror at Dankort er gratis (hvis man dømmes til at være kreditværdig) medens Visa/Dankort muligvis koster noget – sådan var det engang.

    I forhold til hvad “test" skriver, så er jeg enig så langt, at Nordea har samme opdeling af kunderne som nu DB indfører, men i stedte for et fast gebyr for “det meste" så er det hos Nordea delt ud over visse ydelser og produkter, så den samlede pris afhænger af hvad man ønsker at benytte. Nogen vi synes det er mere uoverskueligt end DB, andre vil være glad for at kunne se hvad det er de betaler for.

    Når det så er sagt, så ved man jo ikke om Nordea om en måned følger trop med DB eller indfører nye gebyr for diverse ydelser som er gratis i dag.

    Det bedste I kan gøre er, at aftale et møde og der bede om at få oplyse hvilke gebyr der vil være gældende for hendes arrangement.

    PS: Skrevet af en Nordea kunde, der hverken vil anbefale eller ikke anbefale Nordea – der er så mange andre banker som sikkert kan gøre det lige så godt/dårligt!

    #195282
    HalliHalloForfatter

    Til orientering skal blot oplyses, at jeg nu har været nede i vores Nordea-filial, der oplyste, at min nabo kan blive flyttet over til dem straks uden at skulle betale gebyr for noget som helst, blot hun er tilmeldt “gratis hverdag". Et Visa/Dankort, som hun hidtil har betalt 150 kr. for i Danske Bank, får hun nu helt uden gebyr, så det er jo ikke nogen dårlig forretning for hende.

    Så hvad “test" har skrevet ovenover er direkte usandt, og sikkert skrevet mod bedre vidende, så jeg vil endnu engang advare alle potentielle spørgsmålsstillere: Lad være med at følge de råd der gives herinde, da de ofte er mangelfulde eller endog direkte forkerte, som det ses her. Denne mand tænker tilsyneladende kun på Danske Banks ve og vel, og er oven i købet villig til at fordreje virkligheden for at fornægte at banken er bl
    evet alt for dyr for den almindelig lønmodtagerkunde, der ikke har store store lån eller indlån.

    Men mon ikke Danske Bank skyder sig selv i foden ved at køre så drastisk frem, da rigtig mange kunder nu kan se at deres bank hele tiden er i et dårligt lys i medierne med kæmpestore tab på udlån, ventetid på kassebetjening på over 1 time for kunderne i f.eks Århus, indførelse af 131 kasseløse filialer, hvis ikke kundens filial da ikke helt lukkes, og nu sidst men ikke mindst indførelse af høje abonnementsgebyrer.

    Personlig har jeg dog stadig Danske Bank som min sekundære forbindelse, men skal også selv til at finde en en ny snarest muligt eller senest i løbet af sommeren. Nej, gode gamle Danske Bank, den går ikke med mig, det var den sidste dråbe, der……………..

    Så det er meget nemt at tjene 4-500 kr. ved at skifte væk fra Danske Bank, hvilket endvidere svarer til næsten 800 kr. før skat for en normal kunde, og det syntes jeg da er værd at tage med, især når jeg ikke kan se hvad det er for store fordele man får ved at blive i banken. Kun at man kun kan hæve i andre bankers automater uden gebyr, hvilket jeg alligevel aldrig kunne drømme om.

    #195288
    AnonymForfatter

    … så må vi da ikke håbe at naboen kan klare sig med selvbetjeningsløsningerne i “Gebyrfri hverdag pakken" og at naboen derudover ikke får brug for lån eksemeplvis en kassekredit, som med basiskundestatus koster 16,75%.

    #195292
    AnonymForfatter

    Nogen gange vil du ved valg af en helt gratis bank skulle være selv-kørende på netbank/internet da alle meddelelser, udskrifter, pbs-oversigter sendes ellektronisk (dette gælder mig bekendt Nordea’s ‘gratis hverdag’ og det synes jeg Nordea gør godt på den måde).

    #195310
    HalliHalloForfatter

    Fair debat skrev:

    “Nogen gange vil du ved valg af en helt gratis bank skulle være selv-kørende på netbank/internet da alle meddelelser, udskrifter, pbs-oversigter sendes ellektronisk (dette gælder mig bekendt Nordea’s ‘gratis hverdag’ og det synes jeg Nordea gør godt på den måde).".

    Det er direkte forkert hvad du skriver, da du naturligvis kan bruge banken på nøjagtig samme måde, som hvis du ikke er “gratis hverdag", dog skal du have dine PBS-udskrifter og kontoudtog via netbanken, hvilket vel også er en stor fordel for langt de fleste.

    Til GP:

    Min nabo er altså blevet fordelskunde, da hun har indskud over 50.000 kr. I øvrigt har en pensionist i øvrigt sjældent brug for en kassekredit, men hvis hun havde, så var den nok endnu dyrere i hendes nuværende institut (Danske Bank).

    Så lad venligst være mere at komme usande oplysninger i en uendelighed, og det gælder jer begge to tillige med skribenten “test" samt mange andre Danske Bank-fans.

    #195382
    PrasmusForfatter

    “HalliHallo": Efter min mening er din konklusion omkring det “test" skrev direkte forkert, da Nordeas gebyr meget afhænger af hvordan man benytter banken.

    Hvis man i dit beskrevne tilfælde ønskede BS-oversigten tilsendt med posten (ikke gratis hverdag), havde et par giro kort som man ønskede betalt i kassen i stedet for selv at indtaste dem i netbank, samt ønskede et mastercard, så ville Nordea formentlig være dyrere end danske bank (jeg ved ikke hvad danske tager for giro kort i kassen)….

    Langt de fleste svar jeg har set fra “test" har været meget givende, når man læser dem ud fra de præmisser de er give under.

    #195384
    AnonymForfatter

    Ifølge Danske Banks hhv. Nordeas hjemmeside koster det kr. 40 i Danske Bank (30 kr. indtil 1. september 2013) og kr. 30 i Nordea at betale et Indbetalingskort ved kassen.

    #195398
    AnonymForfatter

    Hvis man er “selvkørende" og kan finde ud at bruge sin netbank og ikke har lån men kun indtægter i form af løn/pension og en opsparing, kan det slet ikke betale sig at fortsætte hos Danske Bank. Vi er 24/7 kunder og skulle nu betale for at bruge de samme ting som før var “gratis" – det var de jo ikke, da vi betalte i form af 0% på indestående på lønkonti. DBs “tilbud" om forsikringer kan fåes bedre andre steder – husk at tjekke hvad din fagforening kan tilbyde. Vi kunne samle vores opsparinger hos DB, og derved slippe for gebyrer/abonnementet. Men så dumme er vi ikke – det kan slet ikke betale sig at flytte en opsparing til DB, da renterne er latterlige lave. Så hvilken bank er bedst afhænger først og fremmest af ens økonomiske situation. Og husk endelig at det som regel IKKE kan betale sig at “samle sine engagemeneter" – jp for banken, men ikke for dig!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.