Bedste udbetaling til min søn

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • hmbForfatter
    Indlæg
  • #93531
    hmbForfatter

    Hvorledes kan jeg bedst muligt sørge for, at min søn, når han engang skal arve efter mig, får mest muligt?

    Her tænker jeg på mindst mulig arveafgift til staten og hvad der eller måtte være af udgifter ved at arve.

    Jeg ved, at jeg kan give ham en gave på omkring 56000 kr om året uden der skal betales gaveafgift, men alle de frie midler jeg har, står i det hus jeg bor i, så jeg har ikke kontanter at kunne give ham.

    Umiddelbart hverken kan eller vil jeg tage lån i huset for at give ham, men kan man f.eks forære ham “andele" i huset som svarer til det skattefri gavebeløb hvert år?

    Forslag, også helt alternative til, hvad jeg har tænkt på, modtages gerne.

    Det skal tages med i beregningerne, at min søn pt. er 7 år, jeg er 50 år og jeg har ingen planer om at flytte fra huset eller dø foreløbigt 😉

    Glæder mig til at høre jeres input.

    #194912
    MichaelForfatter

    Man kan sagtens forære en del af huset svarende til det skattefri beløb hvert år, men nu er din søn så kun 7 år og derfor skal hans arv jo nok forvaltes på én eller anden måde indtil han bliver myndig.

    Kontakt en advokat som kan hjælpe dig med at gøre det korrekt. Der bliver så nok også nogle detaljer vedr. skat som du bliver nødt til at tage i betragtning også.

    #194922
    AnonymForfatter

    Vent en 25 år med at tænke på det. Hvis det så alligevel går galt inden da må knægten betale arveafgift. Det går jo nok også. Han kan alligevel ikke bo alene i dit hus foreløbig.

    #194934
    HalliHalloForfatter

    Magen til useriøse spørgsmål skal man vist lede længe efter……….

    #195082
    hmbForfatter

    Hvorfor mener du at spørgsmålet er useriøst?

    Jeg prøver bare på at sikre min søn bedst muligt, når jeg ikke engang ikke er her mere.

    Tror st det er bedre, at tænke langsigtet. end at vente til sidste øjeblik-

    #195088
    AnonymForfatter

    Hvis du ikke har planer om at dø foreløbig, kunne det vel tænkes, at du gerne vil leve et godt liv indtil det er forbi. Det kunne medføre ting, som du slet ikke tænker på lige nu: en ny kæreste/ægtefælle, flere børn/papbørn som skal tilgodeses, et andet hjem, rejser og fornøjelser.
    Jeg synes også, du skal vente 20 år med at tænke på, hvordan du sikrer din søn bedst muligt. For hvem ved: måske vil din søn sætte en ære i at klare sig selv i stedet for at arve dine penge.

    #195094
    HalliHalloForfatter

    hmb, det forekommer mig at dit spørgsmål er på samme niveau som dem der ofte sprøger:

    Min mor eller far er pensionist, hvordan kan jeg få fat i hendes penge, så hun kan få sociale ydelser m.v. eller skal jeg købe min mors hus, så hun kan få boligsikring?

    Hvortil test og generalen hver gang oplyser at det både er usmageligt at “vi skatteborger" ikke skal være med til at betale for sådan noget.

    Jeg er da helt sikker på at sådanne indlæg er fakeindlæg for hvis nogen havde de hensigter, så gjorde de da bare fremfor at skive en længere historie om dit og dat, der ikke kan bruges til noget som helt. Udover at vække misundelse hos generalen og test.

    Og jeg mener at dit spørgsmål tangerer sådan et, jeg beklager.

    #195136
    hmbForfatter

    Tak for svar.

    Jeg kan så kun konstatere, at vi opfatter tingene forskelligt.

    Jeg ønsker ikke at tiltuske mig noget som andre skatteydere skal betale for, men på den anden side, så synes jeg da også at det er ærgeligt, at jeg/min søn skal betale ekstra til andre skatteborgere, da jeg selv er blevet fuldt beskattet af beløbet, da jeg tjente pengene.

    Og om 20-30 år, hvis jeg stiller spørgsmålet igen til den tid, ville jeg blive ked af at høre et svar der lød, at “du kunne da bare have givet ham pengene over en årrække, på den og den måde, det er desværre bare for sent nu, du skulle være startet for 20 år siden".

    Men jeg må nok hellere kontakte en advokat, som Michael foreslog.

    #195150
    testForfatter

    så længe dit barn ikke er myndigt er manøvre ekstrem besværlig. Det man før kalde overformynderiet skal ind over. Bo afgiften for din søn eller datter er 15% af beløbet over 264.100. Og ja jeg synes også det er meget og er enig af midlerne allerede er beskatte da man tjente dem, når man bruger dem, når man investere dem, når man dø og når arvingen bruger dem osv.

    Den eneste lovlige er at du forære ham eller hende pengene. Der skal være tale om en reel transaktion så du kan ikke bare forære et gældsbrev væk. Du skal låne i huset og holde dig under den skattefri grænse.

    Min mangle på forargelse skyldes at det er lovligt at gi sine børn gaver og at gaver som man gi naturligvis reducere ens formue. Var det en fiktivt transaktion vil den ikke være lovlig og så videre. Love er faktisk rimeligt indrettet men man kan diskuter om boafgift i det heletaget er rimelig.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.