Statsbank til Nemkonto og VISA-dankort, server til mailkonti

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 42 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93512
    AnonymForfatter

    Der bør oprettes en statsbank hvor alle borgere tilbydes en gratis Nemkonto med tilhørende VISA-dankort, en slags borgerkonto.
    Tilsvarende må der oprettes en statslig server til email-håndtering.
    Eller bedre. opgaven udliciteres til banker, TDC-mail, hotmail, gmail, one.com

    Hvis man vil digitalisere og have fordelen af det i forvaltningen må man sikre borgerne en gratis konto og mulighed for at bruge den og en gratis mailadresse til at kommunikere med.

    Finansieringen? Nemt nok. De banker der tager betaling for Nemkonto betaler 500,- i afgift om året pr konto, samt 500,- om året pr VISA-dankort.
    Med venlig hilsen
    per.eggertsen@mail.dk

    #194378
    testForfatter

    nej tak staten skal ikke drive bank ud over nationalbanken for mine skatte penge.

    skal de også til at lave rødetomater?

    #194390
    HalliHalloForfatter

    Enhver ved med sin sunde fornuft, at der aldrig blive oprettet en statsbank, så indlægget er komplet tåbeligt.

    Hvad skal vi bruge din mailadresse til Eggertsen? Vil du måske selv prøve at oprette en bank,
    hvor man kan blive kunde uden gebyrer?

    #194394
    AnonymForfatter

    Jeg er ikke bange for en statsbank, men jeg vil gerne se prospektet inden jeg giver den " tommelfingeren op".
    Test, jeg tro altså din angst er lidt ubegrundet. Jeg har været offentligt ansat i mange år, og jeg tro ikke jeg har mødt en kommunist de sidste 10-15 år.
    Jeg har selv været kunde i Girobank da jag var ung, og jeg syntes at de havde et godt produkt. Desuden gav de altså stort overskud til staten.
    Jeg synes godt at man kan overveje en statslig bank hvis pensionister og kontanthjælpsmodtagere føler sig ekskluderet af de etablerede banker.
    I øvrigt vil det måske blive lettere at kontrollere sort arbejde blandt de to grupper 😉

    #194402
    JydenForfatter

    Girobank var fantastisk og de levede af rentemarginalen mellem 0 % og obligationsrenten, og det på indskud på anfordring og altså den pengemængede der hele tiden er i rotation, så ikke noget med lange indskud osv. og ingen risikable udlån.
    Selvom det var en “statsbank" mener jeg den var meget effektiv og udviklede i 80 serne nye tiltag der var helt i top, og “vanesømmet" var blevet trukket ud af nogle dygtige folk de havde ansat på det tidspunkt – så det virkede ikke som noget statsligt. Jeg var meget tilfreds kunde gennem mange år på deres betalingsformidling.

    #194422
    HalliHalloForfatter

    Til Jyden:
    Jo, Girobank virkede nemlig meget statsligt og bureaukratisk, da den efter hver eneste betaling sendte et nyt kontoudtog ud til kunden. Var helt overflødigt, og blev aldrig lavet om.

    Man vedlagde en check på beløbet, der skulle betales regninger for, efter et par dage fik man et kontoudtog på at pengene var krediteret ens konto, og dagen efter igen fik man et kontoudtog om at regninger nu var betalt.

    #194424
    Mr RForfatter

    Ja hvad kostede det egentlig at være kunde i Giro Banken jeg har forsøgt at lede efter det på nettet ?

    #194432
    JydenForfatter

    Mr R.

    Alt var gratis ved overførsler mellem konti og hævning på posthusene landet over. Hvis der skulle bringes penge ud med posten til en modtager var der et gebyr for dette, hvis jeg husker rigtigt.
    Man produktudviklede ligeledes postcheque til brug i udlandet, og de husker jeg heller ikke koster noget.
    Jeg har mens jeg boede i København engang besøgt Girokontoret der lå inde i Bernstorffsgade, og været på rundvisning , hvor hundredevis af især damer sag og tastede alt det kunderne havde sendt ind, og jeg har aldrig siden set nogen taste så hurtigt. Det var meget personalekrævende, men gav altså et pænt overskud til trods for at man kun havde pengene til rådighed kort tid, men beløbet var tilsyneladende så stort at man kunne have et kæmpebeløb investeret hele tiden, som gav til driften osv. Men det er klart at idag er tiderne og databehandlingen helt anderledes. Danske Bank må dog efter købet af Giro Bank/BG Bank havde kæmpemæssige beløb af den type i systemet.

    Halli Hallo,

    Nu var det jo en anden tid og før man kunne gå online og se saldoer osv. så derfor var kontoudtog efter hver bevægelse da en fentastisk service på den tid – idag hvor mulighederne er andre ville det selvfølgelig være irriterende.

    #194440
    AnonymForfatter

    Girobank
    ——–
    Det var gratis. Man fik en stak lilla kuverter, udfyldte rød-lilla girokort, vedlagde en check til at dække betalingerne og så af sted til nærmeste postkasse.
    Så kom kvittering kontoudtog med posten efter et par dage.
    Der var en stor fin bog med alle gironumre på dem der ville stå der. Efterhånden havde næsten alle private en girokonto, eller skal vi sige det segment som i dag har tablets og smartphones 🙂

    Men så satte de pludselig gebyr på, vistnok 10,- om måneden og vupti, rigtig mange, også mig ville ikke betale gebyr.
    Så blev det hele nærmest afviklet inklusiv den store fine girobog.
    Vistnok overført til BG-bank som senere blev overtaget af Danske Bank.

    Ærgerligt, et landsdækkende betalingssystem fuldt på højde med nutidens betalingsservice men på datidens præmisser (sen 60’er, 1970-er)

    Borgerkonto
    ———–
    Mit forslag går ikke ud på at staten nødvendigvis skal drive banken. Den kan jo udliciteres ligesom statens IT i Datacentralen af 1959 i 1996 blev overtaget af CSC.

    Banker der ikke opkræver gebyr for Nemkonto og VISA-dankort betaler ingen afgift. De andre, som man populært kunne kalde “Grådige Gebyr Gribbe" (giver 3G en helt ny betydning) betaler 500,- for hver kende de opkærver gebyr fra. Ikke en procent, men et fast beløb. de kan så frit opkræve hvad de vil, f.eks. 1000,- om måneden hvis de har lyst. Så flytter folk deres konto og 3G-bankerne slipper for at betale. Det hedder markedsmekanisme 🙂
    Tinglysning og pasudstedelse giver vist også overskud.

    Min email: den opgav jeg for at folk kan invitere mig på LinkedIn hvis de har lyst.

    #194442
    testForfatter

    Tja jeg var også girokunde systemet blev lukket fordi det netop ikke gav noget overskud og ikke var en hverken fremtidssikret sikker eller rentable løsning. Jeg husk faktisk stadig mit konto nr.

    Nej vi skal ikke ha mere kommunisme i dk ind vi allerede har.

    #194456
    AnonymForfatter

    Giro som sådan er ikke lukket ned. De blev købt af Danske Bank. Jeg var med til at konvertere Giro’s systemer i sin tid. Kontonumrene findes stadigvæk, men de har skiftet registreringsnummer. Girokortene er afløst af Bankindbetalingskort, men principielt er det det samme.
    Med hensyn til at de kunne gøre det gratis : de stod jo i sin tid for alle Statens betalinger, herunder løn til tjenestemænd m/k etc.
    I 90’erne solgte jeg mediekonverteringssystemer til dem, til hver omkring 6-700.000 kroner. Det kunne læse alle medier, dog gik 1 type medier direkte. Ham der stod for driften af det, sagde at hvis mine systemer skulle være ude af drift 1 dag, ville rentetabet på de forsinkede postering være så stor at de kunne købe et nyt system. Hvis jeg husker rigtigt, havde de pengene liggende 1 dag længere end bankerne. Så hvis de kunne få 6-700.000 i renter om dagen, må der være tale om grusomt mange penge der flød igennem Giro.

    #194458
    Mr RForfatter

    Ja det er jo bare en anden form for gebyr. Den er bare ikke så tydelig.

    #194466
    JydenForfatter

    Hej test,
    Nej vi skal ikke have mere kommunisme ind – og dybest set er jeg heller ikke den store tilhænger af en statsbank – hvis blot dn øvrige bankverden kunne opføre sig almindelig anstændig.
    Jeg husker det ikke som Girobank skulle være en dårlig forretning, men der skete meget i de år og PBS og andre ting kon til som de ikke fulgte med i udviklingen på i på dette tidspunkt. Så vidt jeg kan se i et leksikon fik staten ca 750 mill.kr. for ca 10 % af aktiekapitalen ved fusionen med Bikuben.

    Mr. R.

    Så har du jo løsningen for Danske Bank som du vel vil skynde dig at forelægge for dem. Der laves en særlig gratis kontoform hvor banken får valør 1 dag ekstra for midler der indsættes, og så er problemet jo løst.
    Så kan man på andre former for konti selv forhandle sig frem til vilkår m.v. og så håbe på at man kan få afskaffet de selvbestaltede fridage, lukkedage mv. hvor bankerne idag snyder med valør.

    Held og lykke med din løsning for Danske Bank, den må de da sætte pris på, og de trænger da virkelig til at få noget hjælp.

    #194470
    testForfatter

    det eneste der kan regulere et marked er konkurance. Så løsningen er simple, så vel som at danske bank optimere sin forretning optimere du din. For mig betyder det så nok at jeg bliver i danske bank for dig betyder det så måske at du forlader danske bank. Helt lige som jeg tidligere har forladt danske bank, lån og spar banken, Eik bank, sydbank, andels kassen og vist en eller to som jeg har glemt. nå ja og girobanken eller hvad det nu var den hed.

    De tjente jo i øvrigt deres penge på de dage da kun de fik renter af pengende, en mulighed som bankerne ikke har i dag.

    Du kunne lige så vel forlange den løsning på benzin eller brødprisen. Den her vej er kun vejen til at indføre mere tåbelig kontrol og supoptimering.

    #194480
    AnonymForfatter

    Hej Test

    Jeg synes at du mangler en vigtigt pointe.
    Bankerne har fået bankpakker, og de største ved at de ikke får lov at gå konkurs.
    Det stiller de store banker bedre konkurrencemæssigt i forhold til små banker.

    Jeg tror at Danske Bank, når nu “krise røgen" har lagt sig om 5 -10 år, vil kaste sig ud i nye store spekulationer – og vil give tvivlsomme privat og hversvslån ( som ikke har indlejret at konjukturer vender). Jeg tro at bankpakkerne har gjort Danske Bank til et sikkert papir, hvor man kan spekulere i at de måske ryger helt ned men aldrig går konkurs.

    Hvis jeg fx. havde Danske Bank aktier på toppen ( var det ikke ca. 200?) solgte dem på vej ved… ventede og købte igen omkring bunden. Så stod jeg reelt set med flere aktier end da jeg startede – og for de samme penge.
    Det er spekulation ( og under normale almindelig forretning).
    – men hvis jeg kan spekulere i at lige præcis Danske Bank ikke får lov at gå konkurs, så skaber du en syg kultur omkring banken, hvor aktionærer vil presse banken til at spekulere, fordi de kan tjene penge uanset hvad:
    – går det godt stiger aktien ( godt for aktionærer – lige meget for alm. kunde)
    – går det skidt, så sælges atien, og købes tilbage til en billigere penge ( godt for aktionæren – skidt for den almindelige kunde, som kommer til at betale for bankens selvgearede økonomi – som det sker lige nu)

    Jeg tro ikke at vi kan sige at fx. Danske Bank eksister på normale markedsvilkår. Dermed ikke sagt at de er de eneste. Der er også flere at de andre banker som ejet at fagforeninger oa. som end imellem har trukket på at de havde andre muligheder end det som markedet normalt tilbyder: “do or die"

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 42 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.