Dokumentation ved forlængelse af blanko kassekredit?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93509
    AnonymForfatter

    Er der nogen, der kender “lov om finansiel virksomhed", mere præcist om banker kan kræve ny dokumentation ved simpel forlængelse af en kassekredit uden sikkerhed på kr. 30.000? I så fald, hvor står dette henne / hvor kan jeg finde den information? Banken kræver ny årsopgørelse samt lønseddel for at forlænge selvom jeg kan har indlånsengagement og aldrig har brugt kassekreditten (den er rar at have og ønsker ikke at slette den).

    Håber nogen kan/gider svare på dette.

    #194222
    HJLForfatter

    Banken kan til enhver tid bede dig om at indlevere de informationer. Finanstilsynet kræver at banken løbende opdatere kundeoplysninger på de kunder som har lån eller kredit i banken, for at vurdere størrelsen af det enkelte instituts solvenskrav.

    Læs nærmere her;
    http://www.finanstilsynet.dk/da/Temaer/Solvens/Kreditinstitut-og-fondsmaegleromradet/Regler.aspx

    Hvorfor banken i første omgang har bedt om økonomisk indsigt;
    Se god skik § 8. “Før en finansiel virksomhed rådgiver, skal virksomheden anmode kunden om at oplyse om sin økonomiske situation, sin erfaring med de relevante finansielle ydelser, sit formål med at få ydelsen leveret samt om sin risikovillighed…" Når din kredit tages op til revurdering, står rådgiven vel reelt i en ny rådgivningssituation og skal derfor påny indhente indsigt.

    Dvs. jeg kan komme på midst to forslag som jeg syntes er gode… hvad syntes du?

    Hvad har du imod at indlevere de dokumenter?

    Syntes du ikke, at det er i orden at banken ønsker at kende din økonomi når nu de har stillet 30.000 kr. af deres penge til din fri disposition?

    #194226
    AnonymForfatter

    Tak for fyldigt svar. Jeg har som sådan ikke noget imod at indlevere de oplysninger, og ville bare gerne vide om de har krav på det. Og det lader til at de har det 🙂

    Det giver selvfølgelig mening. Blot underligt der er forskellige krav fra bank til bank. Nogle har deres kreditter automatisk løbende i 10 år, andre i 5 år. Men det er vel intern kreditpolitik.

    #194258
    HJLForfatter

    Som ingenør har du jo lært på skolen, at man altid skal læse det med småt 😉

    Ja du har fuldstændigt ret det er et kreditmæssigt spørgsmål. I de systemer jeg har lavet kreditter i, har jeg altid skulle vælge om den skulle bevilges med eller uden revurdering. Bevilges krditten med opfølgning, kommer dit navn ud på en liste den dato der vælges og kreditten skal revurderes. Sker oftest for unge eller studerende eller kreditmæssigt svagere kunder. Ja og selvfølgelig i de situationer hvor kunden selv beder rådgiveren om at følge op. En revurdering kan ofte laves uden at tage kontakt til kunden og jeg vil gætte på, at de fleste rådgivere på få minutter ville konstatere i dit tilfælde at du A. Ikke bruger kreditten og b. Har en ok løn og derfor blot lave en note om at kreditten kan fortsætte….

    Kodes kreditten uden opfølgning kan du i princippet have den til du dør uden at blive bedt om at indlevere dokumenter, måske du alligevel bliver bedt om det i fbm. Banken får besked på det af Finanstilsynet via en rutinemæssig kontrol (måske dette er sket i dit tilfælde).

    #194262
    AnonymForfatter

    Ja det er muligt at det er sket i mit tilfælde, men mener blot at bankens kreditter løber i 5 år som udgangspunkt og der skal den op til genforhandling.

    Du nævnte et vigtigt punkt under revurderingen foroven. Et eller andet sted synes jeg det er lidt groft at skulle spilde fælles tid på at bede om årsopgørelse og lønseddel, når min udmærkede løn går ind i banken. Kreditten er trods alt kun på kr. 30.000, jeg har kun et pænt indlånsengagement og altid overholdt mine forpligtelser 🙂

    #194264
    HalliHalloForfatter

    Det undrer mig vitterlig meget at en ingeniør har behov for at spørge om noget så simpelt, undskyd at jeg må skrive dette,men svaret er jo indlysende.

    Hvis jeg havde lån ville jeg hvert år uopfordret sende en kopi at min årsopgørelse til banken, og jeg tror ikke at det tager mere end højest 5 minuttet at gøre dette.

    Der kan jo være en grund til at banken lige vil se om du evt. har optaget andre lån andre steder, jeg ved det ikke. Kan også være at det bare er rutine.

    #194268
    AnonymForfatter

    Jeg synes, at du skulle droppe kassekreditten – og finde en ny bank.
    Det er en pjattet bank – du har p.t.

    #194270
    HalliHalloForfatter

    At foreslå at flytte bank for sådan en bagatel er helt hen i hampen.

    #194274
    AnonymForfatter

    Det ER netop bare rutine! Det er det der er mit problem. Spilde folk tid på den slags “småtteri."

    Nå, jeg må videre, skal have “afleveret" de dokumenter 🙂

    #194280
    HalliHalloForfatter

    Jeg kan faktisk ikke forstå at du er sur over det. For hvis økonomien er i en så fantatisk god stand, som du beretter om, så må det jo være en fornøjelse at sende en kopi af lønsedler og årsopgøelse og hvad du mener de bør have en kopi af.

    Husk så også at banken skal have orden i sagerne, når finanstilsynet møder op og kikker kreditterne igennem.

    #194282
    AnonymForfatter

    Har jeg sagt jeg er sur over det? Jeg har stillet mig undrende op og spurgt om de havde et krav herpå. Det var alt.

    Om økonomien er i god stand har intet med sagen at gøre – det har jeg vidst tydeliggjort.

    Som du kan høre på HJL foroven, så bør det være en formsag for denne str kredit og øvrige nævnte forhold taget i betragtning blot at “revurdere" og forlænge.

    Eller vælge en kreditpolitik, der lader denne slags kreditter løbe i mere end 5 år. Det er jo ikke her Finanstilsynets stikprøver efterprøves.

    #194288
    AnonymForfatter

    Der er overhovedet ikke format over denne bank – og den dag du får brug et større lån – så drukner du i papirer og gebyrer. Banker skal sikkert også have et gebyr for at forlænge lånet denne gang.

    #194342
    HalliHalloForfatter

    Svend:

    Jeg syntes ikke det er rimeligt at udtale sig sådant på det foreliggende grundlag.

    Er bare min mening.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.