køb af investeringsbeviser ex. udbytte

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93496
    AnonymForfatter

    Nogle eksperter hævder, at det kan betale sig at købe investeringsbeviser ex. udbytte, da man så ikke kommer til at betale skat af udbyttet, mens kursen ellers vil blive reduceret med med hele det deklarede udbytte.
    Jeg har idag kigget på Jyske Invest nye obligationsmarkeder:
    Kurs incl. udbytte 155, og kurs excl. udbytte 137. Der forventes et udbytte på 19,5%.
    Følgende regnestykke kan foretages:
    Køb nu af 100 stk til kurs 155 = 15500 + udbytte 1950 reduktion efter udbetaling med kr. 1950, betalt kapitalskat 33% kr. 650, restbeløb 14.850. Ved køb af samme beviser excl udbytte til kurs 137 eller ialt kr. 13.700 som erslutresultatet.. Altså jeg vinder differencen eller kr. 1.150.

    Eller er der noget, jeg har misforstået.

    #194040
    PrasmusForfatter

    Det ser umiddelbart rigtigt ud, hvis du betaler 67% i skat af denne eventuelle indkomst.
    En lille mente er, at kursforskellen mellem ex. udbytte og de udbytte betalende papir kan ændre sig fra den dag ex. udbytte udbydes og til de to fondskoder igen sammenlægges. Dvs. man bør regne med dagens aktuelle kurser for at se om det kan betale sig. Normalt er det dog minimalt hvor meget dette kurs spænd ændre sig, men hvis der f.eks. på generalforsamlingen ikke vedtages den forventede udbytte betaling, kan der ske store ting…. Det har jeg dog aldrig oplevet (hos Nordea, jeg har ingen erfaring med Jyske Banks papir).
    Der er dog absolut ingen garanti for, at kursen på de grundlæggende papir (dem med udbytte) efter udbytte betaling er den samme som ex. udbytte kursen, da kursen på grundlæggende papir kan være ændret op til udbytte dagen. Den teoretiske kurs dagen efter er dagens grundlæggende kurs minus den værdi udbyttet forringer papirerne med.

    Håber det gav mening.

    #194044
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar, jeg er stort set enig i dine bemærkninger, men hvordan kommer du til 67% i skat. Jeg har benyttet 33% i skat af kapitalindkomst.

    Jeg har iøvrigt også tænkt over, at man måske kan anskue et køb nu således:
    køb af 100 stk. til 15500 kr. incl. udbytte svarer (teoretisk) til værdi excl. udbytte 13.550 kr. (15500 – 1950). Skat af 1950 kr. er 650 kr. D.v.s. at jeg ialt betaler 14.200 for de grundlæggende beviser. Jeg kan idag købe beviserne (excl. udbytte) for kurs 137 eller 13.700. Her tjener jeg så 500 kr. på at købe ex-udbytte beviser i stedet.
    – og det er jo en hel anden situation, jeg er lidt forvirret. Hvordan ser dette regnestykke ud, er det mere rigtigt, alt andet lige?

    #194046
    grgForfatter

    19,5% er ikke af kursen i dag men af stykstørrelsen (100) så ingen fidus her.

    Med udbytte 155 – 19,5 = 136,5
    Uden udbytte 137

    #194048
    AnonymForfatter

    Om igen -grg- 155 – 19,5 = 135,5, og hvem siger at de 19,5% er af kursen idag? så prøv at læse min tekst en gang til. Glemmer du ikke udgiften til skatten ved de grundlæggende beviser?

    #194052
    PrasmusForfatter

    De 67% kom jeg frem til, fordi du i første eksempel tilsyneladende trak 33% af udbyttet fra købsprisen, hvilket jeg tolkede at det var de 33% du havde i hånden efter skat (det er jo det som du har tilbage efter skat, som skal trækkes fra købsprisen). Dette måtte betyde at du betalte 67% i skat.

    Hvis din skat på kapitalindkomst virkelig kun er 33%, så er din anden udregning korrekt bortset fra afrundingerne.

    Køb med udbytte:
    100 stk til kurs 155 = 15500kr
    Udbytte = 1950kr (Jeg går ud fra, at udbyttet er 19,5 x beholdning)
    Skat 33% = 643,50kr
    Udbytte efter skat = 1306,50kr
    Reel købspris efter udbytte/skat = 14193,50kr

    Dertil kommer formentlig lidt udgifter til selve købet, depot beholdningsændring etc. men det gør der også ved køb af dem ex. udbytte.

    Køb ex. udbytte er
    100 stk til kurs 137 = 13700kr
    Besparelse 493,50kr.

    Banken ville slet ikke tilbyde ex. udbytte andele, hvis de ikke kunne betale sig for både dem og kunderne.

    #194054
    AnonymForfatter

    Mange tak for din orientering Prasmus.

    #194056
    AnonymForfatter

    Jeg har 100.000 kr. hvor jeg godt vil løbe en risiko. Jeg havde tænkt mig at indskyde dem i en investeringsforening. Er det klogt?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.