Alm. billån eller lån i friværdi til køb af bil?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93480
    AnonymForfatter

    Vi står muligvis over for at skulle købe bil nr. 2, og i den forbindelse ville vi få bruge et billån.

    Vi har boet i huset i nogen år, som vi købt med en rimelig udbetaling og siden har afdraget pænt på. Med andre ord, burde der være lidt friværdi.

    Men kan det betale sig for os at gå igennem processen med en kreditvurdering, og lån den vej igennem, når mange bilmærker som f.eks. Toyota og Kia tilbyder fast forrentet lån på 4-5% ved 20% udbetaling?

    Sagt med andre ord – kan det betale at låne til en bil i husets friværdi?

    #193830
    testForfatter

    Afhænger jo af omkostningerne og renten ved de to senarier og hvor meget den ekstra løbetid e.g. Laverer ydelse nu er værd for dig, jer.

    Ta tilbudne hjem og sammenligne.

    Ud fra de spar somme informationer du giver kan man kun gætte. Jeg nar selv proritetslån så du kunne argumentere for at mine biler er købt på huslånet.

    Omkostningen ved at låne i din friværdi kan være alt fra 75o kr til 20.000 r. Rente kan være fra ca 1% til ?7? Afhængigt af hvilket lån du vælger.

    Skal du låne 200.000 eller 10.000 kr ? Har du et stempel du kan bruge?

    #193834
    AnonymForfatter

    Vi skulle nok låne ~150.000,-, som vi kunne tænke os at afdrage over 5 år.

    Er der krav om f.eks. 20% i udbetaling ved lån i friværdi?

    #193836
    testForfatter

    Hvis du kan få et lån i din friværdi er der intet krav om udbetaling på bilen. Dit lån har pant i huset ikke i bilen.

    #193838
    AnonymForfatter

    Så vidt muligt bør man undgå lån til bil. Hvis man ikke har opsparing til at købe en vogn bør man lade være. Det er overmodigt at låne penge til at øge sit forbrug yderligere. Undtagelsen er vel hvis man har et arbejde hvor man er afhængig af sin bil.

    Man skal være opmærksom på at en bils værdi falder eksponentielt med alderen. Der er mange penge at spare hvis man køber en bil der ikke er helt ny.

    #193840
    thsvForfatter

    tjep, sikket noget sludder!
    Selvfølgelig kan man optage et lån i sin bil, og afdrage det på 6-7-8 år, bilen har jo ogsp en værdi som brugt.
    Og for mange mennesker er det lettere at overskue en mdl. udgift på 1.500-2.000 kr til bilen, fremfor at udrede 120-150.000 kr i kontanter.

    #193844
    testForfatter

    Faktisk kan det at låne til en nye minibil i forhold til at købe en ældre benzon sluger kontakt være en udmærket investering.

    Men det er nok et udmærket forsigtigheds princip at afdrage lånet hurtigere ind bilens leve alder.

    #193848
    AnonymForfatter

    Jeg vil foreslå jer at kigge i retningen af koreanske biler a`la “Hyundai" og “Kia".

    Kia har en 7 års garanti med 150K km. maks – mens Hyundai har 5 års garanti med fri km.

    Begge biler er solidt bygget og med få fejl jf. statistikker og Hyundai I30 har f.eks. været kåret til årets bil.

    Hyundai tilbyder ligeledes finansiering med en ÅOP på omkring de 6 % hvilket må siges at ligge i den lave ende!

    #193850
    AnonymForfatter

    thsv:
    Hvorfor er det sludder ?
    Brugte biler falder kraftigt i værdi. Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre at låne, jeg siger det er dumt, medmindre bilen er med til generere en indtægt så lånet bliver betalt af bilen.

    Man optager et lån på en forventning om at ens økonomi kommer til at gå bedre i fremtiden, så derfor øger man sit forbrug nu til at købe forbrugsgoder, og betaler dem senere.

    Det er da vejen til gældsfængsel. Hvad nu hvis det ikke kommer til at gå så meget bedre i fremtiden. Hvorfor skulle det egentlig det, det ser da mere ud som om at vi allesammen bliver fattigere.

    Jeg foreslår i stedet at man betaler kontant eller køber en billigere brugt bil, hvor andre har betalt for den største afskrivning. Man skal dog være opmærksom på brændstoføkonomi, hvor de ny biler har en fordel.

    #193852
    AnonymForfatter

    Jeg har i øvrigt selv lige udskiftet min bil. Jeg solgte en 15 år gammel benzinbil og købte en 15 år gammel dieselbil. Det halverer mine udgifter til brændstof. Jeg vil dog tro at hvis man har råd til det er det mere optimalt at købe en 3-5 år gammel bil.

    #193854
    HalliHalloForfatter

    Hvor mange gange skal I diskutere det samme ævl?

    Jeg tror jeg har læst de samme meninger mindt 50 gange i forskellige tråde herinde.

    Hvis ikke der var nogen, der købte sig en ny bil i ny og næ, hvad ville I så gøre?

    God fornøjelse med at diskutere emnet videre.

    #193866
    AnonymForfatter

    HalliHallo:
    Det er da ikke ævl. Biler og penge er altid sjovt at diskutere og det kan ikke gentages for ofte.

    Selvfølgelig er der nogle som skal købe nye biler, men man behøver jo ikke falde i og blive den solderist og ødeland som gør det.

    #193870
    HalliHalloForfatter

    Ja,ja, hvis man gider at gentage sig selv igen og igen, så værsgo……

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.