Første hus – nervøse mavefornemmelser

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • RunesmForfatter
    Indlæg
  • #93465
    RunesmForfatter

    Jeg er en “dreng" på 25 der skal ud og investere i mit første hus, alene.

    Jeg er dårlig til tal, og frygter derfor om jeg ville sætte mig for hårdt, hvis jeg skal bruge 1,1 på et hus som jeg har gået og kigget lidt på.

    Jeg har:
    +Ingen lån overhovedet
    +Opsparet 120.000kr
    +Solidt job på 8. år – hvor jeg pt får 180 i timen (Som jeg umiddelbart får det til, ca 280-290 om året)

    -(Fornuftig)Bil (Ikke de store udgifter udover benzin/forsikring/vægtafgift, da jeg selv er mekaniker) (Er dog gældfri på bilen også)

    Jeg har indtil nu boet hjemme – så jeg har ret mange tanker om det jeg har gang i her, og vil derfor gerne have råd og vejledning som hjælper mig til at forstå det 🙂

    Håber i har noget input, og hvis jeg har glemt noget brugbar info, så bare spørg 🙂

    #193542
    RunesmForfatter

    Ekstra info:
    Huset jeg har gået og kigget på har haft en tidligere varmepost på 15.600 om året (naturgas), men er ret dårligt isoleret.
    Det er selvfølgelig noget jeg med det samme vil få styr på, og jeg vil også byde på huset så jeg får til eventuelle forbedringer indenfor den ramme på 1,1 jeg har sat mig selv.

    Herunder:
    Nyt køkken, nyt badeværelse, nye vinduer.

    Huset er et flot indrettet 108kvm, fra start 70’erne, med en helt fornuftig tilstandsrapport.
    Jeg har også haft en tømrer med ude og gå huset igennem, som også har sagt at det ville være et virkeligt fornuftigt køb.

    Med de nye ting, mente min tømrer, meget forsigtigt, at huset ville stige til 1,3 – hvis ikke højere, da det ligger i et godt kvarter 10-15 minutters kørsel fra Aalborg.

    #193544
    testForfatter

    Gå i din bank og få hjælpe til at lave et budget. Hvis du har været ansat samme sted 8år kan du se din årsindtægt på dine årsopgørelse fra skat

    #193546
    AnonymForfatter

    Indkomst og opsparing taget i betragtning lyder det som et fornuftigt niveau. Men du bør ikke sætte dig hårdere end med en gæld på 1,1 mio. (inkl. renoveringsomkostningen).

    Det eneste, der måske kunne være værd at overveje er hvad risikoen eller muligheden er for, at din livssituation pludselig ændrer sig.

    Hvad nu hvis dømmepigen i dit liv dukker op næste år, og hun også sidder med et parcelhus? Så bliver tingene lidt mere komplicerede fordi I så skal til at sælge et af husene igen. Transaktionsomkostningen ved dette udgør vel ca. 100.000 kr., forudsat priserne ikke er faldet i mellemtiden.

    25 år er tidligt at købe eget hus, og der kan ske meget fra man er 25 til 35 år. Pludselig har man familie og børn og så mangler der måske børneværelse nr 2.

    #193548
    AnonymForfatter

    Jeg må henstille til at General Prier tager sit kærligheds/familieplanlægningsvrøvl med til et andet og mere egnet debatforum.

    #193552
    HalliHalloForfatter

    Hej Rune: der er slet ikke noget at betænke sig på, du skal købe dette helt fantastiske gode hus med det samme, da det kan være solgt til anden side i morgen. Gode huse bliver som bekendt solgt lynhurtigt.

    Din økonomi ser også rigtig fornuftig, så der bliver ingen problemer med banken, og jeg går selvfølgelig også ud fra at du allerede har indhentet et boligkøbsbevis, så du ved hvad du kan sidde for. Den oplyste årsløn må jo være netto efter fradrag af arbejdsmarkedspension og arbejdsmarkedsbidrag. Brutto må du vel have ca. 29.000 kr. mdl., hvis timelønnen udgør 180 kr.

    #193564
    RunesmForfatter

    Hejsa alle. Tusinde tak for alle henvendelserne.

    Jeg vil i banken igen nu på onsdag når de åbner for at høre hvor realistisk det er 🙂

    General Prier – Jeg takker for dit input, og det er egentlig også noget jeg har lidt i tankerne. Huset er fornuftigt indrettet og med 3 gode værelser, tæt på skole og indkøbsmuligheder, så de første par år, skulle jeg være så heldig, ville ikke være et problem 🙂
    Hvad angår jobstabilitet er jeg forholdsvis sikret, for jeg har i min branche fundet et område hvor jeg sidder rimeligt tungt på min kunnen og gøren.

    Test og HalliHallo – Jeg har fundet min årsopgørelse 2011. Den siger “personlig indkomst (Efter AM-bidrag): 285.649.
    Men siden sidste år har jeg fået en lønstigning på 15kr/t – altså til de 180.

    #193566
    RunesmForfatter

    Jeg er også ret sikker på,at jeg får skat tilbage igen i år på ca 10.000kr 🙂

    Jeg har altid kørt en lille “opsparing" ved at højne min trækprocent, da det er penge jeg alligevel ikke har manglet.

    #193602
    HalliHalloForfatter

    Det var dejligt at høre, at du har så god orden i din økonomi.

    Endnu en grund til at få købt dit hus så hurtigt som muligt, hvis du altså mener, at det er så godt som du selv oplyser.

    #193604
    RedaktionenForfatter

    Hej Runesm

    Kig lige på denne budgetmodel. Den kan hjælpe dig rigtig meget.

    https://www.brf.dk/brfdk/Privat/Dialoger/MitBudget/DialogContainer.aspx?RequestId=d76d2436-b24e-4980-b584-d16348c93798

    God fornøjelse

    Med venlig hilsen

    John Norden

    #193660
    RunesmForfatter

    Hej John.
    Nu har jeg prøvet det link du har sendt til mig, men der er rigtig mange posteringer på boligsiden jeg ikke kan udfylde, da det er ukendt for mig, det være sig Realkredit lån – ydelse, heraf renter og bidrag, restgæld, og Boliglån – ydelse, heraf renter og restgæld.

    Hvis jeg udfylder alt andet, så har jeg:
    Indtægt efter skat: 16.943
    Udgift total: 10.226
    Bolig: 4.875
    (Det er med forsikringer, varme, el, vand etc, men uden lånet)
    Bil: 2.928
    Øvrige: 2.422

    Med et rådighedsbeløb på 6.716

    Hvis jeg så også skal betale lånet ud af det rådighedsbeløb jeg har tilbage, så begynder det da at være stramt.

    Men jeg skal i banken om en time, jeg håber jeg får lidt afklaring der 🙂

    Tusind tak til alle, for jeres tid

    #195164
    RunesmForfatter

    Hej alle 🙂
    Så vil jeg bare lige sige, at jeg har skrevet under på huset idag. Såfremt sælger ikke får bedre bud før papirene ankommer til dem og de får skrevet under, så har jeg fået handlet det til 825.000 (Udbudt til 1.050.000).

    Det efterlader et rimeligt spillerum til forbedringer!

    Tak for jeres råd 🙂

    #195166
    ChrisMForfatter

    Tillykke med dit (forhåbentlig) huskøb 🙂

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.