Banker snyder med rentebereginng

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Delta meansForfatter
    Indlæg
  • #93462
    Delta meansForfatter

    Den masive kritisk mod bankerne både Danmark og udlandet omkring omfattende svindel med LIBOR og CIBOR renterne har endnu ikke lagt sig selv om flere pengeinstitutter allerede har indgået forlig med myndighederne i sagerne og betalt bøder i mia. størrelsen.

    Der er langt fra Matodor tiden, hvor medarbejderen i banken – vægtede rådgivning over for kunden næsten over hensynet til at tjene penge til banken. Ja ændringen fra kunderådgiver til bankrådgiver var der ikke mange der forstod betydingen af før det var forsent.

    Bidragssatserne på realkreditlån er endnu et eksempel. Hvorfor skal kreditvurderingen af kunden og dermed bidragssatsen alene fastsættes ud fra belåningsgraden – er der da ikke andre forhold af betydning for risikoen ved låntager – kunne en garvet kreditvurderingsmand tænke. Og hvorfor falder bidraget ikke, når gælden afvikles – for falder risikoen hos låntager ikke der. Jo vil alle undtagen realkreditinstitutterne givet mene – og deres kommentar er jo også meget sigende – det hvar vi besluttet ikke skal påvirke bidraget og vores risikovurdeirng. En klog beslutning givet – hvis målet er at maksimere indtjeninen for udlåner.

    Men nu er grådigheden endnu engang gået over gevind – endda på den mest rafinerede vis – for hvorfor ikke snyde sig til endnu mere når man nu kan – og bankkunderne alligevel intet kan gøre og alligevel ikke kan gennemskue svindlen.

    Moralen i bankerne er helt i bund. Har nogle bemærket at der er tilskrevet renter til pr. 28/12-2012. Ja sidste bankdag naturligvis vil banken sige – men renteberegningen hos pengeinstitutterne er naturligvis fremskrevet til 31/12-2012.

    Men er det uproblematisk kan man spørge sig selv om. Nej er det ikke – og det er helt bevidst for fordelen ligger kun hos banken.

    For betaler du den 29/12-2013 – hæves beløbet først den 2. januar 2013 – hvilket er helt uproblematisk vil banken sige – og det er det også.

    Men har du overtræk på din konto pr. 28/12-2012 og overføre mellem dine egne konti ja så overføres betalingen valør mæssigt pr. overførsels dag – også hvis det ikke er en bankdag. Og wupti er der jo en dejlig mulighed for at sikre kunden et dejligt langt overtræk fra den 28/12-2012 til den 2/1-2013 – 5 dejlige dage med dejlige overtræksrenter.

    For tror du selv banken kommer tilbage den 31/12-2012 og siger ups – du nåede jo at overføre penge den 29/12 så du nu ikke længere har overtræk på din konto – så vi køre lige en renteberegning igen – nej vel – for det vil blot koste mio. af kroner i tabte overtræksrenter. Et groft skøn er det koster hver dansker i snit 50 kr. jo ikke meget – men med ca. 5 mio. borgere – ja wupti – så har ideen givet en gevinst på 100 mio. kr. – uden nogle andre end eksperter kan gennemskue det. Er det røveri – nej for der er ikke brugt vold eller trusler – men tyveri er vel også et for beskedent – for mon ikke det er helt bevidst – hvad tror du selv?

    Men forlang din bank skal dokumentere du ikke er blevet snydt – gør alle det – så er de 100 mio. kr. banken havde håbet på sat over styr mange gange.

    Kræv din ret!

    #193494
    AnonymForfatter

    Det er nu ikke alle banker, det fungerer sådan i.

    Så vidt jeg kan se foregår det ganske rigtigt således hos Bankdata, BEC og jeg vil gætte på at det også sker på den måde i SDC netbanker.

    Men i IBM banker (Danske Bank og Nordea) tilskrives renten først pr. 31.12.2012 og du kan flytte rundt mellem dine konti med valør i weekender og på helligdage.

    Der vil således ikke på nuværende tidspunkt (d. 28.12.2012) være tilskrevet renter i Danske Bank. Tjek selv!

    #193496
    AnonymForfatter

    Sorry, der skulle have stået 29.12.2012

    #193512
    HalliHalloForfatter

    Finansbanken har da vist også tilskrevet mine konti renter allerede i dag, det plejer de da at gøre et par dage før den 1.1., når der ikke er flere bankdage tilbage.

    Desværre kan det ikke blive til så mange renter mere, da renteniveauet er temmelig lavt p.t., måske jeg oven i købet skal betale lidt debetrenter, og de er desværre heller ikke lave i finansbanken.

    #193534
    peter holm larsenForfatter

    Jeg har været inde og checke på min bank som er Nordea – og der er der skrevet renter til pr. 28/12-2012 og det er en IBM bank.

    #193536
    AnonymForfatter

    Jeg kan i hvert fald konstatere, at Danske Bank (som jeg har lidt endnu ind til engagement er overført til AL Bank) ikke er tilskrevet endnu.

    Derimod har AL Bank, som kører på en BEC platform, tilskrevet renter pr. 28.12.2012.

    #193570
    Delta meansForfatter

    Ja, Danske Bank har som en af de få først skrevet renter til – korrekt den 31/12-2012 – tror heller ikke deres ry kunne klare mere.

    #193574
    BertelsenForfatter

    BEC tilskriver renten pr. 28/12 – men så vidt jeg kan se beregnes der for hele kalenderåret. Så man bliver jo ikke snydt for noget.

    Godt nytår.

    #193578
    AnonymForfatter

    Det er korrekt, at BEC m.fl. tilskriver renten pr. 28.12.2012 med virkning for hele året.

    Men hvis jeg nu eksempelvis har en konto med +25.000 kr. og en anden med -25.000 kr., som jeg ønsker at udligne, så kan jeg i Danske Bank overføre pengene eksempelvis den 29.12.2012 med virkning fra den 29.12.2012.

    Laver jeg overførslen i en BEC netbank, så har den først virkning fra 2.1.2013, så delta means har en pointe.

    #193596
    AnonymForfatter

    SYDBANK var lige inde og kikke, sender først kontoudtog mv. efter
    1.1 men pr. 31.12 og bemærkede denne tekst
    Årlig Indlånsrentesats er forhøjet med 0,1250% til 0,2500%. Det er en opsparingskonto der må hæves 6. gange årligt og som jeg bruger som “valuta" overførsel

    #193598
    HalliHalloForfatter

    Delta means: Der er naturligvis ingen banker, der snyder med renteberegningen og andre ting.

    CarlsJul: Hvad formål tjener det, at oplyse (i den anden tråd) at du får 3,89% i rente i FIH og her oplyser du at Sydbank har fordoblet indlånsrenten og blabla?

    #193640
    JydenForfatter

    Til HalliHallo
    Jeg kan ikke se andet end både Delta means og CarlsJuls indlæg er særdeles relevante, så det fatter jeg ikke du kan have noget imod.Det er da god forbrugeroplysning.
    Hvis du ville hjælpe med god forbrugeroplysning, kunne du jo fortælle om den fantastiske ordning den bank du er så glad for har tilbudt visse kunder siden medio december.

    #193644
    AnonymForfatter

    Har vi ikke efterhånden set nok til Halli Hallos rådgivning?

    Jeg tænker ikke mindst på de varme anbefalinger af at købe bankaktier og indskyde i nu krakkede Amagerbanken og Eik Bank.

    Vi må ikke håbe at alt for mange har lyttet til HalliHallo tossens investeringsråd!

    #193742
    peter holm larsenForfatter

    Det må da være evident, at hvis renter tilskrives rent fysisk den 28/12-2012 ud fra en forventning om saldoen den 31/12-2012 og bankkunden har et overtræk den 28/12-2012 der udlignes den 29/12-2012 – ja så må renteberegningen være forkert.

    Jeg har selv eftergået min renteberegning i Nordea Bank og den er forkert – de har forudsat jeg har haft overtræk efter rentetilskrivningen den 28/12-12 og indtil 31/12-2012 selv om jeg har udlignet overtrækket.

    Så fejl eller ej – så er det i hvertfald ikke beretninget korrekt så vidt jeg kan se – så synes også Delta Means – har et rigtig god pointe – kan iøvrigt ikke forså hvorfor renten skal tilskrives 28/12-2012 og ikke 31/12-2012- når det alligevel er en automatisk beregning der ligeså godt kunne ske 31/12-2012 – så mon ikke det som der skrives en en lille smart metode til at tjene et par 100 mio. kr. i et snuptab helt uden nogen opdager det. Har nu skrevet til mig bank – så vi må se hvad de vender tilbage med.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.