Bank vil ikke acceptere nedsættelse af ydelse

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93449
    AnonymForfatter

    Hej Mybanker,

    Tak for de mange gode svar.

    Jeg står (desværre) i den situation, at jeg skylder min tidligere bank 70.000kr i forbindelse med et underskudsgivende iværksætterprojekt. Dette lån har jeg trofast afdraget med 4.000 mdr. det sidste års tid (før det lidt lavere ydelse).

    Jeg skiftede i april måned al min bankaktivitet til en anden bank, da min nytilkomne bankrådgiver og jeg ikke var på bølgelængde. I den forbindelse kunne jeg naturligvis have valgt at flytte lånet med, men da jeg havde en fornuftig rente på lånet, så fravalgte jeg dette.

    Da jeg pr. 1. februar flytter i lejlighed, så bliver mit rådighedsbeløb naturligvis lidt lavere. Derfor har jeg bedt om en nedsættelse af ydelsen til 2.000kr indtil august mdr. næste år, hvor jeg som en del af mit job stiger i løn.

    Jeg har som et led i denne forespørgsel vedhæftet en årsopgørelse, hvor det tydeligt fremgår at dette er min eneste gæld. Derudover har jeg vedhæftet de påkrævede 3 stk. lønsedler samt et fornuftigt budget, hvor min økonomiske situation pt. og med lejlighed er sat op.

    Til at starte med havde jeg egentlig fået en positiv tilkendegivelse om, at ydelse-nedsættelsen var piece of cake og jeg blot skulle sende de 3 ovenstående dokumenter. I går aftes blev jeg så, desværre, ringet op af en bankrådgiver, der forklarede at jeg grundet mit bankskifte, ikke kunne få sat min ydelse ned. Vi diskuterede kortvarigt sagen, men han var fastsat i denne beslutning og jeg opgav derfor hurtigt diskussionen med ham.

    Nu skriver jeg så til jer, da jeg ikke kan acceptere bankrådgiverens beslutning. Jeg har foreslået et fornuftigt, fortsat afdrag og har vedhæftet et realistisk og ganske stramt budget, men jeg kan ikke fortsætte afdraget på 4.000 kr., da mit mdr. rådighedsbeløb i så fald vil blive mindre end 2.000kr. Jeg er ikke interesseret i at flytte lånet, men vil egentlig blot afdrage et par tusind mindre i en 6-7 måneders tid, indtil vi kan hæve ydelsen igen.

    Hvad foreslår I mig? Jeg bliver vel fluks sendt af sted som dårlig betaler, hvis jeg kun overfører de 2000kr mindre månedligt (derudover trækker de automatisk pengene fra en konto med en høj rente på – uanset om der er penge på)?

    På forhånd tak!

    #193304
    AnonymForfatter

    Hvis i skal have lidt løninformationer, så tjener 16150 før skat og har ca. 10-11.000 udbetalt (revisor-elev).

    #193306
    MichaelForfatter

    Eftersom du ikke har krav på at få nedsat din ydelse er der kun én mulighed: Spørg din nye bank om du kan få flyttet lånet og få en lavere ydelse fx. ved at forlænge løbetiden. Det koster naturligvis mere i den sidste ende, men der er ikke andre muligheder.

    At du ikke kan acceptere din bankrådgivers beslutning er ligegyldigt for du har ingen muligheder for at ændre den alligevel.

    #193308
    AnonymForfatter

    Så må jeg jo til min egen bank. Tak for hjælpen :)!

    #193310
    ChrisMForfatter

    Hvis du ikke betaler ydelsen risikerer du at lånet forfalder til øjeblikkelig indfrielse.

    Hvilket betyder at du skal betale alle pengene på én gang.

    Sæt tæring efter næring, du må leve sparsomt indtil august eller søge bankskifte.

    #193312
    thsvForfatter

    Snak med din nuværende bank om problemet, det bør kunne løses ved en kassekredit på maksimalt 20.000 kr, så du kan overføre de ønskede 4.000 kr hver måned. Når du så stiger i løn vil kassekreditten hurtigt kunne bringes i nul.

    Alternativt må du overtale din nye bank til at låne dig pengene, men dette er nok en dyrere løsning i gebyrer, og ved kun 6-7 måneder med nedsat afdrag bør det ikke være et problem.

    #193322
    AnonymForfatter

    Som kommende revisor vil det være en katastrofe hvis du ikke har orden i privatøkonomien og eksempelvis er registreret i RKI.

    Derfor har du to muligheder,

    1. Flyt lånet til din nye bank, hvis de vil acceptere et lavere afdrag.

    2. Lev på en sten og betal afdraget på 4.000 kr. pr måned.

    #193340
    thsvForfatter

    3) få et mindre lån i den nye bank, der kan dække ydelserne indtil din lån stiger.

    Det kan være den kassekredit jeg omtaler, så formindskes renteudgiften. 6-7 måneder á 2.000 kr er jo blot 12-14.000 kr ialt.

    Eller læs evt. om Jyske Banks totalkontoprincip

    #193370
    AnonymForfatter

    Helt enig General Prier, men det er nu heller ikke RKI jeg frygter. Jeg har aldrig haft betalings-problemer. Lige nu står jeg bare overfor potentielle likviditets-problemer, som jeg gerne ville have lidt rådgivning til.

    Jeg tror at thsv kassekredit-forslag bliver løsningen. Jeg har 10.000kr i vente i feriepenge til april/maj og i omegnen af 30.000 i overtidsbetaling til august-lønnen, så den kassekredit skulle nemt kunne nedbringes til nul indenfor en 6-8 mdr.

    Tak for hjælpen til jer begge.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.