Alderspension

Viser 10 indlæg - 46 til 55 (af 55 i alt)
  • Indlæg
  • #194798
    HalliHalloForfatter

    Kattehale, det var et af de rigtig svære spørgsmål, så der må jeg desværre melde pas. Det er sjældent at der stilles så vanskelige spørgsmål, men det er da en udfordring for debattørerne.

    Jeg håber, at enten “JTvede" eller “slap af det er kun penge" kan træde til, de virker meget kvikke på dette område, se venligst ovenfor.

    Måske kunne du evt. kontakte dit pensionsinstitut, hvis ingen kan hjælpe herinde.

    #194800
    Mr RForfatter

    Ja det kan den Kattehale

    #194804
    KattehaleForfatter

    Tusind tak for dit svar.
    Når man undersøger hvilke institutioner, som tilbyder alderspensionsordninger, så finder man kun diverse banker, men igen pensionsselskaber, og så tænkte jeg at jeg måske var nødt til at flytte min nuværende kapitalpension i et pensionsselskab over til en bank,hvis jeg ønsker at overgå til en alderspension. Det er ikke smart for personer, som via arbejdsgiver har tvungne opsparing aftaler med pensionsselskaber vel.

    #194808
    Mr RForfatter

    Velbekomme

    Alle kapitalpensioner kan ændres til Aldersopsparing om det er arbejdsgiver ordning eller privat er underordnet.

    Det giver ingen mening for et pensionsselskab ikke at tilbyde den service.

    Der er dog langt fra sikkert at det er en god ide at konvertere den eftersom du skal betale skat af din pension så.

    Som HalliHallo skriver. Ring til dit pensionsselskab og spørg hvad dine muligheder er.

    #202992
    AnonymForfatter

    Har et spørgsmål vedrørende konvertering fra Kapitalpension til Alderspension.

    jeg har ca. 100.000kr i Kapitalpension idag og havde tænkt på om følgende fremgangsmåde kunne lade sig gøre, nemlig at:

    1) konvertere 44.500 til alderspension og derved betale 37,3% i skat (og ramme 27.900kr)
    2) udbetale resten (100.000 – 44.500 = 55.500) med en “straf" på 49,82% og får da ca. 27.900kr udbetalt.

    Kan den manøvre lade sig gøre? – min bankdame siger nej, men vil lige høre om en “second opinion" fra jer?

    #202994
    Mikey 68Forfatter

    Går ud fra du skal bruge penge i hånden siden du vil gøre det på den måde?

    Er din opsparing bundet op i værdipapirer, så bør du kunne sælge en portion og betale de 49,84% i afgift + de gebyrer banken beder om for udbetalingen i utide… og så lade resten stå som kapitalpension?

    Jeg er ikke bekendte med hele pensionen skal ud på en gang; men kan tage fejl?
    At banken så ikke er voldsomt interesseret i det (de tjener godt på dine pensioner er så en anden sag 😉

    Jeg valgte at få hele min pension udbetalt i utide… Det kostede mig ca. 1000kr i kurtage og depotgebyrer og så 800kr til banken for besværet – hvis du skal bruge et bestemt beløb i hånden, så huske på du afregnes PAL-skat ved salget (og selvf. de 49,84%)

    #202996
    AnonymForfatter

    Det var hurtigt svar, tak!

    Ja, jeg skal bruge pengene i hånden, eller det der bliver tilovers og vil selvfølgelig maksimere mit udbytte, ved at bevare pensionen og få kontant mest muligt ud.

    Ved den her manøvre er der jo 27.900 i hånden og start af ny Pension med 27.900. Den “hårde" måde er jo bare at straksudbetale alt og få 51.000 i hånden.

    Ja, men det er en Kapitalpension i min bank, jeg har det i værdipapirer, der kan sælges (ca 60%) og 40% er kontant. Så du mener, at jeg godt kan straksindfri en del af min nuværende Kapitalpension?
    – Og så bagefter konvertere over til en Alderspension?

    #202998
    OBSForfatter

    @kbl:

    Du skal nok lige sørge for at skaffe dig et overblik over de samlede omkostninger ved denne manøvre, da de jo kan udgøre en ret stor andel af depotværdien. Er det f.eks. 2.000 kr. er det jo 2% af depotet, ved siden af hvad der skal afregnes i afgift til staten.

    Hvis det er muligt at få banken til at gennemføre dette som en to-delt manøvre, forestiller jeg mig at de måske vil tage gebyr for både konverteringen til alderspension og for førtidig udbetaling af en pensionsordning, da de jo i praksis skal gennemføre begge typer af transaktioner. Derudover er der selvfølgelig depotomkostningerne i form af kurtage m.m.

    Er du tvunget ud i at skulle have udbetalt pensionen før tid, eller hvordan? Jeg tænker på om det ville være en mulighed at få et lån eller en kassekredit i banken, i stedet for at indfri pensionen og betale den ekstra strafafgift til staten (49,82% – 37,3%)?

    Den ekstra afgift udgør 6.886 kr. (12,52% af 55.000), hvilket godt kunne finansiere en kassekredit af samme størrelse i et år eller to. Dertil skal du så ikke betale et eventuelt ekstra gebyr til banken og kurtageomkostninger ved at skulle sælge for 55.000 kroner værdipapirer. Som jeg ser det, kunne du godt ende med at skulle betale op imod 10.000 kr. i omkostninger og ekstra afgift til staten for at få 27.900 kroner i hånden, og dertil kun stå tilbage med et pensionsdepot på 27.900 kroner.

    #203000
    HalliHalloForfatter

    kbl, hvad er det dog for en bank, der ikke kender reglerne om deludbetaling for en kapitalpension?

    #203132
    AnonymForfatter

    Georgl skrev “så bliver afkastet af de 627.000 kr jo væsentlig mindre end afkastet af 1.000.000"

    Korrekt, men der betales 40% skat ved udbetaling af afkastet af de 1.000.000 men 0% af det lidt mindre afkast af 627.000 hvilket jo er en anelse bedre.

Viser 10 indlæg - 46 til 55 (af 55 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.