optage realkredit for at betale prioritetslån ??

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93422
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har et Nordea prioriteslån 5,3% på 650000,-
    Jeg er i tvivl om hvorvidt det er en god idé og overvejer derfor at optage et realkreditlån istedet til ca samme ydelse ca 34000/år

    Et alternativ jeg har tænkt på kunne være at optage et kreditforeningslån på fx 600000 og også beholde prioriteslånet. Som det er nu kunne jeg så sætte pengene ind på min nordea bolig-grundkonto til de 5,3% så jeg i princippet vil være neutral her, men samtidig betale lavere rente på realkreditlånet og dermed i sidste ende spare et par % om året ??
    Spørgsmålet er i givet fald også om man skal vælge fast eller flekslån ??
    Formålet med denne øvelse skulle være at man havde et billigt lån i baghånden, hvis man står og skal bruge penge til fx. ny bil eller sommerhus.

    Vi har i forvejen et 4%realkreditlån i Nordea med 7 år tilbage= knap 400000,-
    Salgsværdien af boligen er i størrelsesordenen 2,5-3 mill, så der er en ret stor friværdi

    Håber nogen har et godt råd eller 2 🙂

    mvh jan

    #192928
    KFJForfatter

    Lyder voldsomt I gir 5,3% i rente, det må kunne forhandles

    #192930
    thsvForfatter

    Dyr rente på det prioritetslån, når det er under 80% belåning.

    Jeg ville omlægge begge lån til et nyt samlet lån på ca. 1 million i enten 2% 15 år eller 2,5% 20 år, afhængig af den ydelse, I ønsker og har råd til. Jeres restløbetid på 4% lånet lyder til at I godt kan klare de 5.300 kr netto som 2% 15 år koster hver måned.

    Tiltaler ideen om prioritetslån jer skal I skifte til Handelsbanken som har en konkurrencedygtig rente på prioritetslån ned til ca. 1,2%.

    At beholde det nuværende lån til 5,3% i rente giver ikke meget mening, da det skal tinglyses på ny for at respektere det nye pant eller spærre for kreditforeningslånet, hvorved dette bliver dyrere i adm.bidrag.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.