EFTERLØNNER

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • tfjForfatter
    Indlæg
  • #93417
    tfjForfatter

    A/
    Hej jeg har 150.000 stående på en alm konto i min bank siden jeg gik på efterløn denne sommer (62 år). Jeg kunn sætte dem på auktion her på mybanker – Aftaleindskud, fast rente i f.eks. 3 år. Men er der nogen her der kunne give mig andre forslag, især hvis jeg er ‘lidt’ risikovillig. Hvis man ellers har til dagen og vejen kan man vel godt selv i min alder gamble lidt – eller? i disse tider?

    B/
    Eller skulle man hellere sætte ALT i en sommerhusgrund eller måske en gl. rønne på Bornholm f.eks. Altså fast ejendom? Det får man ikke for 150.000 det ved jeg, men i princippet.

    #192894
    AnonymForfatter

    Den rente du kan opnå kan vel knap nok holde inflationen væk. Til gengæld er der en høj grad af sikkerhed. Hvis din økonomi er uafhængig af de penge, kan du købe rønnen på Bornhoml, eller måske en blanding af aktier og obligationer, måske i form af en investeringsforening.

    Jo større forventet afkast, jo større risiko. På en alm. bankonto er risiko nul, til gengæld er du garanteret et negativt afkast, så du bør gøre noget andet end det.

    #192924
    sorringForfatter

    Hvis du ikke har midler ud over de 150.000 kr. til køb af fast ejendom, er det måske en overvejelse være at sætte pengene ind på en 36-måneders fastrentekonto i fih-bank (www.fih.dk) ? De giver 2,5%p.a. i rente med mulighed for at hæve i “utide" mod dekort. På den måde har du nærmest inflationssikret din kapital, men får naturligvis ikke forøget beholdningen. Her er midlerne også sikret 100%.

    #194026
    tfjForfatter

    Hej tjep og sorring tak for jeres svar og undskyld jeg tabte tråden her – men influenza jul nytår….
    Af samme grund er jeg ikke kommet videre med investeringerne – derimod har jeg besøgt min tante på 94 og spurgte hende hvad hun gav for kost og logi på plejehjemmet – jeg faldt ned af stolen, det var meget dyrt. Så nu er der virkelig’ grund til at jeg få mit overskudet til at arbejde for min 3. alder.
    Hører ind imellem ‘millionærklubben’ formidage på radioen og prøver at forstå bare lidt – men de er jo heller ikke enige. Jeg tror jeg begynder at hælde til Katrine-siden med jord’ eller fast ejendom.
    I februar får jeg frigivet 300000 som har stået bundet til en god rent, men som renterne er nu, har jeg ikke lyst til at sætte dem på auktion igen, men kan jo blive nød til det hvis jeg ikke finder på noget andet???
    Jeg tør ikke selv købe aktier eller obligationer på nettet for 450000, banken vil ‘hjertens’ gerne hjælpe mig ind i en af deres investeringsforeninger, men hvorfor stoler jeg ikke på dem??? Hvem kan man stole på? Har prøvet en privat øko-rådgiver, jeg fik et bugetskema for 2500 kr – det kunne jeg selv ha lavet.

    Hvor finder man en troværdig rådgiver?

    #194028
    testForfatter

    Problemet er vel ikke om rådgivningen er troværdig men snare om den er pengene værd. Der findes f.eks. Ikke nogen der kan gi dig et råd til en sikker aktieinvestering med overskud.

    Ja banken vil gerne hjælpe os med deres ingesteringsforennger men de garantere hver afkast eller mod tab.

    Og ja det er skræmmende hvad der snigende er indført af bruger betaling til vores tredje aller. Faktisk er der nu så meget bruger betaling at vi med bare en midlopsparing kommer til at gi staten overskud i vores tredje alder. Glem rejser til sydensol og rødvin. Medicin, havergrød og kolde afvaskninger det bliver programmet.

    #194030
    AnonymForfatter

    tfj:

    Du kan sådan set godt selv investere store beløb uden at løbe en stor risiko. Der findes investeringsforeninger som følger det gennemsnitlige afkast ret tæt.

    Du skal sørge for at din risiko ikke er for høj, jo nærmere pension jo mindre risiko bør man tage. Man bliver anbefalet en overvægt i obligationer hvis pengene skal hæves inden alt for mange år.

    Det vigtigste er at din investering fordeles på flere aktier, investeringsforeninger, obligationer. Din bank vil formentlig sælge deres egne produkter. Det behøver ikke være dårligt, hør på deres anbefaling men foretag evt. investering selv og spar omkostningerne til dem, ofte tager de sig særdeles godt betalt, år efter år efter år..

    #194916
    tfjForfatter

    Har endnu engang været “ude af mood" – børn børnebørn m.fl. skal jo også passes…

    tjep: “Du kan sådan set godt selv investere store beløb uden at løbe en stor risiko. Der findes
    investeringsforeninger som følger det gennemsnitlige afkast ret tæt."

    tfj: Kan en total ‘lægkvinde’ gå på nettet og investere – kan man læse sig til hvordan? – hvor?
    Og hvilke investeringsforeninger kan der evt. anbefale?

    Har møde med min egen bank den 29. kl 10 – men behøver vel ikke sige ja her og nu til deres forslag.

    test: “Medicin, havergrød og kolde afvaskninger det bliver programmet."
    tfj: Så tror jeg, jeg vil overveje at stikke fingrene i stikkontakten…

    #194946
    HalliHalloForfatter

    tfj: Pinligt at du stiller dig selv spørgsmål.

    Havde du glemt at du havde logget dig på som “tfj"?

    Heraf ses desværre at mange herinde kører med flere profiler, det
    burde efter min opfattelse forbydes.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.