Er det sådan det fungerer?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93408
    AnonymForfatter

    Hej
    Min kæreste (som jeg skal giftes med om et halvt år)vil gerne have samlet sin gæld på 68.000 kr i vores fælles bank. Umiddelbart har han fået et nej da, 6000,- af den samlede gæld er forbrugsgæld. Jeg har så tilbudt at låne ham de 6000,- så de ikke er en hindring for at få samlet gælden. Dette nævner han i en samtale med bankrådgiveren, der så også vil se mine lønsedler, årsopgørelse osv. fordi jeg nu ifølge hende er indvolveret fordi vi skal giftes. Kan det virkelig være rigtigt at jeg nu skal redegøre for min økonomi? Jeg skal og vil jo alligevel ikke hæfte for det han har lånet, før vi er blevet gift. Jeg forstår ikke hvorfor min økonomi er relevant. Derudover har vi seperat økonomi og det bliver vi ved med at have.

    #192794
    AnonymForfatter

    Da I skal giftes må man gå ud fra, at I allerede nu bor sammen – og derfor vil banken se dine papirer. Min kæreste og jeg bor også sammen, men er ikke gift. Banken betragter dog vores økonomi som sammenkørt netop fordi vi bor sammen – og det endda selv om vi har hver sin bank.

    #192796
    AnonymForfatter

    Forær ham de 6000 kr. og lad være med at blande bank eller andre ind i det.
    Et alternativ: Find en med penge i stedet for gæld.

    #192798
    thsvForfatter

    Afdrag lånet på de 6.000 kr, hvis du har så du kan låne din kæreste de 6.000 kr, så er den forhindring ude af verdenen.
    Skal I have et fælles lån er det da helt i orden at banken vil se begge parters papirer, det er trods alt en virksomhed, der skal tjene penge, så de må sikre sig at de 68.000 kr de låner jer bliver betalt.

    #192800
    MichaelForfatter

    Nej, du behøver selvfølgelig ikke at redegøre for din økonomi. Resultatet vil så bare blive at lånet ikke bevilges.

    Et lån er ikke en menneskeret og en bank kan stille de krav de har lyst til. Hvis man ikke kan lide lugten i bageriet er man henvist til at gå andetsteds eller at undvære.

    #192836
    AnonymForfatter

    Kunne da også være oplagt i sådan et tilfælde at skifte banken ud med en ny, som i vælger i fælles skab. Lån i banken kan både laves som fælles lån eller som lån til kun den ene. Det der gør at mange banker kræver fælleslån er kun for at banken er sikkert bedst muligt.
    Men som det danske bank / sparekasse marked ser ud nu er alt muligt. Det er kun om at finde den rette udbyder på dette område.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.