Anbefaling – hvordan du får styr på privatøkonomien

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93403
    AnonymForfatter

    Jeg kan varmt anbefale Dave’s Ramseys book “The Total Money Makeover" både hvis du har gæld og ønsker at komme ud af den, men også hvis du generelt set vil have succes med din privat økonomi. For mindre fimaer og iværksættere vil jeg anbefale hans bog “The Entre Leadership".

    Dave Ramseys indgangs vinkel basere sig på at økonomi afspejler sig i ens opførelse snarer end i matematik og renter. Ex.vis har du flere gældsposter så angrib dem med den laveste gældspost først. Hvis du får bugt med én gældspost først (den mindste) så får du blod på tanden til at klare den næste (lidt ligesom en slankekur hvor du sætter dig del-mål). Går du derimod igang med en større gældspost først for ex.vis at spare nogle højere renter, er du mere tilbøjelig til at falde i / ud fordi det hele virker lidt for uoverskueligt. Tro mig – hans ide virker. Og så har han selv stået i selv samme situation for år tilbage.

    Læg et budget HVER måned (også når du er blevet rig!). Det er som at få en lønforhøjelse, hvis du ikke har gjort det før. Har du gæld så prioriter dine betalinger i følgende rækkefølge: 1: Mad 2: Bolig (husleje) 3: Utilities (el, vand, gas) 4: Transport og herefter kan du så bruge hvad der er til overs til at høvle gæld af. Lad være med at bekymre dig om hvorvidt Magasin kortet bliver betalt eller ej, men mindre du har penge nok fra punkt 1 til 4.

    Dave Ramsey har en podcast du kan downloade dagligt med hans radio show. Det er amerikansk og der er et par ting du kan sortere fra; alt hvad der siges der har med Amerika’s system at gøre (exvis deres pensions system 401K) samt det at han har en kristen indfaldsvinkel (sidstnævnte kan man bruge eller lade være, men bare rolig, det her er ikke en prædkende USA radio host som kun er ude efter dine penge og ateister, muslimer, dada-ister mv kan sagtens være med). Mere på http://www.daveramsey.com

    Jeg har selv brugt ham og er næsten blevet afhængig af hans daglig dosis “moral" fra podcast’en. Fik selv høvlet 200,000 kr af gælden i år (vi har en normal pæn indkomst) – mangler nu selv kun at betale bilen af (vil være på plads om 8 måneder mod 24 måneder ifølge afbetalingsplanen) og huset regner vi med er betalt om 5 – 6 år (som ellers var sat til 22 år mere!). Det lyder som den rene røverhistorie, men det er det ikke. Skal sige at jeg er udedansker (ikke USA), men det gør nu ikke den store forskel.

    Vil mere end gerne svare på seriøse indlæg om ovenstående, mens rabiate og ubehøvlede indlæg ignoreres uden tøvende. Selv vil jeg aldrig låne så meget som en bøjet 5-øre igen, hverken til forbrugsgoder, bil eller andet. Og dog – et hus med en løbetid på max 15 år ville være ok. Tæring efter næring – så nemt er det!

    #192608
    HalliHalloForfatter

    Det var da ellers noget af en overstrømmende ros af denne bog, men måske du kunne oplyse lidt om, hvad nyt der er i denne bog i forhold til alle andre om dette emne?

    Mit umiddelbare råd vil være: Lad være med at bruge flere hundrede kroner på den, køb et kladdehæfte og en blyant og skriv derefter indtægter og udgifter op, og hvis det viser sig der er overskud, så afdrager man selvfølgelig på en evt. gæld i den rigtige rækkefølge.

    Jeg kan ved gud ikke forestille mig at denne bog skulle indeholde andet end sædvanlige banaliteter.

    #192614
    MichaelForfatter

    Hvori består det revolutionerende i ovenstående?

    I øvrigt er din prioritetsliste forkert. Huslejen har ALTID højeste prioritet i enhver privatøkonomi. Derudover kommer alle øvrige udgifter og tilbage står rådighedsbeløbet som bla. skal bruges til mad. Heller intet nyt under solen dér. Enhver bank bruger den model ved kreditvurderinger.

    Så for første gang i verdenshistorien må jeg erklære mig enig med HalloHalli: Hvad du poster her er almene banaliteter.

    Men Hr. Ramsey tjener sikkert godt på sine forretninger så hans budget er nok på sikker grund…

    #192624
    AnonymForfatter

    Ja, indlægget er lidt langt, men det er jo netop fordi jeg finder denne bog ganske berigende. 2+8 = 10, 3×3+1=10 1+1+1+7=10 – der er mange måder at nå det samme resultat på og Dave Ramsey’s er blot en af dem. Hvilken metode du / I vælger er jo op til jer selv.

    Mit umiddelbare råd til Michael er ikke at bedømme bogen, det gratis radioshowet podcast, forum etc på baggrund af min anmeldelse, men gå ind og se mere på hans website og download et par shows. Herefter kan man så evaluere om bogen er værd at købe eller ej. Læs lidt af den gratis på Amzon eller læs nogle af de tonsvis af rosende anmeldelser den har fået.

    Min prioriteringsliste ER rigtig – mad kommer først! Det kan godt være den ikke er rigtig i Michaels øjne, men i denne sammenhæng er det. Og i den forbindelse så spørger jeg ikke enhver bank til råds hvorvidt jeg skal betale deres lån tilbage før jeg får mad på bordet!! No way – jeg kender allerede deres svar.

    Bogen indeholder som sådan ikke andet en banaliteter og jeg har på intet tidspunkt i mit indlægg lovet en revolution – hvor er det du har fået den ide fra Michael? De råd bogen giver ER banaliteter og er de samme som din bedstemor fortalte dig, som Dave Ramsey siger. Men det er sat lidt i system og kunsten er at forstå at omgåes penge – hvad enten det er gæld eller opsparing det drejer sig om.

    Tænk på hvor mange tykke danskere der er – nogen uforskyldt, men de fleste fordi de spiser forkert og for meget og motionerer for lidt. Alligevel bliver der solgt millionvis af bøger som fortæller dig præcis det samme som du allerede ved: Spis sundt og mindre, rør dig mere!

    Så ja – jeg har postet almindelige banaliteter her – men hvorfor er der så mange der er i gæld – og især i Danmark? Mest fordi de har levet over evne. Bevares, mange andre årsager også, men det er nu engang os selv der har bragt os i finanskrise, både den globale og ens egen lokale – ikke “alle de andre". Jeg deler genre et par gratis tudekiks ud til dem der mener noget andet, men i mine øjne er vi herre over vores eget liv i store træk og vi trækker vejret lieg godt om der hænger en fladskærm på væggen derhjemme eller ej.

    Michael, Hr Ramsey’s budget er så absolut på sikker grund – pga. hans forretninger og denne bog. Nogen sælger noget så banalt som dyner og bliver milliadærer, andre charterrejser etc – der er jo ikke nogen skam i at være rig så længe ens forretning er bygget op på ærlig vis.

    Der er masser af andre gode råd i bogen, men det får Dave jo ikke smør på brødet af… …og for en god ordens skyld, jeg har ikke økonomiske interesser i hans firma. Jeg anbefaler blot en god bog af en god mand og hvis man ikke ønsker det – jammen så læs nogle andre indlæg i stedet. Men den her metode – den virker og er bevist – herom ingen tvivl.

    #192626
    AnonymForfatter

    Søg og du skal finde 204 MB i eBook, download CD1 + CD2 + CD3, bliver nok deleted senere !
    Hørte et uddrag fra en dyb amerikansk mandestemme = gab, kræver man er stiv i amerikansk sprog 🙂

    What It’s About

    In this audio book, Dave condenses his 17 years of financial teaching and counseling into 7 organized, easy-to-follow steps that will lead you out of debt and into a Total Money Makeover. Plus, you’ll read over 50 real-life stories from people just like you who have followed these principles and are now winning with their money. It is a plan designed for everyone, regardless of income or age.

    With The Total Money Makeover, you’ll be able to:

    * Design a sure-fire plan for paying off ALL debt
    * Recognize the 10 most dangerous money myths
    * Secure a big, fat nest egg for emergencies and retirement
    * Positively change your life and your family tree!

    Testimonies

    This book really got my attention and motivated me with its memorable phrases and illustrations and a realistic plan on how to get Murphy out of my life and keep him out for good. – Christine in CA

    We read The Total Money Makeover, and it changed our attitude about money. It has changed our lives so much that we bought 10 copies and gave them away to family members. We are getting ready to purchase 10 more to give away to our friends. – Devin and Glenda in Alaska
    Publisher’s Notes

    The success stories speak for themselves in this latest book from money maestro Dave Ramsey. Instead of promising the normal dose of quick fixes, Ramsey offers a bold, no-nonsense approach to money matters, providing not only the how-to but also a grounded and uplifting hope for getting out of debt and achieving total financial health.

    Ramsey debunks the many myths of money (exposing the dangers of cash advance, rent-to-own, debt consolidation) and attacks the illusions and downright deceptions of the American dream, which encourages nothing but overspending and massive amounts of debt. “Don’t even consider keeping up with the Joneses," Ramsey declares in his typically candid style. “They’re broke!"

    And this isn’t theory. It works every single time. It works because it is simple. It works because it gets to the heart of the money problems: You.

    #192628
    MichaelForfatter

    Ok, det handler altså om følgende:

    1) Betal gæld ned
    2) Spar op
    3) Køb kontant

    Tak, så har jeg vist opsummeret idéen nok til at man kan spare sig dyre indkøb (for lånte penge?) af hans materiale.

    Men én ting skal manden da roses for: Det er ikke muligt at købe hans materiale med et kredit kort – kun vha. debit kort 🙂

    Put your money where your mouth is…

    #192634
    AnonymForfatter

    Hej Michael

    Ja, dine 3 punkter er rigtige, det er nok lidt for forenklet, men i bund og grund helt korrekt. Mange føler sig nemt fristet til at købe mere med et kreditkort i hånden frem for kontanter eller et debitkort der løber tørt når der ikke er flere penge tilbage. Omkring hans website – ja, du kan kun købe med debit card – det tager jeg hatten af for. Jeg købte dog bogen med kreditkort på Amazon og har så senere hen haft lidt “plastic surgery" og er ikke længere slave af ex.vis CitiBank og American Express. De har alle fået saksen. Pew – det letter vitterligt at få skubbet dem ud af livet. The borrower is the slave to the lender!

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.