Nationaliser alle banker.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 74 i alt)
  • Indlæg
  • #192578
    AnonymForfatter

    Michael når nu banken er blevet så stor, at den er blevet systemisk vigtig, så giver det vel netop mening at nationalisere den.

    Jeg køber iøvrigt heller ikke længere ideen om at simpel bankdrift bedst gøres i privat regi. Det har vi da lært nu efter Gud ved hvor mange finanskriser i tidens løb.

    De basale Bank forretninger vedrørende simple fordringer mellem banken og almindelige forbrugere, som f.eks. indlånskonti og boliglån bør simpelthen være så kedelige og simple, at en chimpanse kan håndtere dem.

    Hvorimod spekulation og investeringssdelen såsom aktier og andre risikobetonede produkter for min skyld kan varetages af enhver som har lyst. Men der bør være vandtætte skodder til de systemisk vigtige værdier.

    #192580
    AnonymForfatter

    Vb skriver et indlæg, GP kommer med en kommentar lige bagefter..

    GP får skrevet lige bagefter, hvor han citerer Vb – men hans log-in’s er blevet forkludret og det ender med, at Vb citerer sig selv..

    Det skulle obviously have været GP – der citerede Vb!

    #192586
    AnonymForfatter

    Erindrer ikke at have hørt/set folketinget behandle bankernes anmodning og bank pakker eller konkurrenceforvridende subcidier! (og jeg følger ellers rimeligt godt med)

    Hverken første , anden eller tredje behandle et sådan lovforslag

    Eller at det har været i diverse nyhedsmedier om hvem der har deltaget / bedt om at de
    danske skatteydere skulle stille statskassen tilrådighed (og hvorfor)!

    Ja hvad for land bor du i ?

    Citat:
    Dem som mener at de store banker blot skulle have lov at krakke én efter én har ikke megen forstand på de økonomiske sammenhænge i vores samfund.

    Ja det har du ret i!(men krakke skal de sgu!) den tidligere direktør i finanstilsynet og nuværende direktør i finansielstabillitet ville ikke evne at overtage og afvikle Danske Bank. Desværre får de intelligensbefriede lov at forsætte , nu bare til endnu bedre løn.

    Havde man haft en sådan kompetance i offentlig regi! skulle Danske Bank have været drevet af den danske stat og herefter solgt ud af alle sunde dele til eks.vis AL og andre banker som aldrig har forstået varmlufts gearingerne og storhedsvanvidet!

    Nu kan vi jo bare håbe på at LORTE BANKEN DANSKE BANK enten går på røven eller finder
    en anden stat og spille hasard i !

    #192588
    AnonymForfatter

    vb lad nu vær – bare skriv fra den første profil du oprettede her på sitet tak..

    #192590
    AnonymForfatter

    Grafit.

    jeg ved godt at din fatte evenen ikke rækker særlig langt.
    henvend dig til mybanker

    #192604
    AnonymForfatter

    Så forklar lige, hvorfor du citerer dig selv?

    #192606
    MichaelForfatter

    Du følger åbenbart ikke så godt med som du selv tror

    http://www.ft.dk/samling/20091/lovforslag/L207/som_vedtaget.htm

    Citat: “Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 1. juni 2010"

    Så skulle der vist ikke være så meget mere at komme efter.

    #192630
    AnonymForfatter

    Vi skal ikke have noget STAT ejet, se hvordan det går med DSB og IC4 projekt (hvem betaler) og den nye togbro købt i Polen til Limfjorden ml. Aalborg-Nr.Sundby og som er svejset forkert !
    Det næste Staten kløjser i bliver Sygehusbyggerierne og de mange nye fængsler (Falster er nr. 1) der skal bygges, der alle er arkitekttegnet, jo fangerne skal bo på 5-stjernet “hotel"

    #192632
    MichaelForfatter

    @JET45

    Så du anbefaler at al offentlig infrastruktur sælges? Broer, veje, skinnenet osv osv?

    Har du egentlig tænkt over konsekverne af det og hvori gevinsten skulle forestille at være? Eller er det bare én eller anden ultraliberalistisk tankegang som alligevel ikke har praktisk gang på jord?

    #192666
    AnonymForfatter

    Jeg må tilstå at din forståelse af hvad en demokratisk process er for en størrelse
    er at der må være noget du har misforstået i skolen.

    Well du refererer til
    Håndtering af nødlidende pengeinstitutter efter den generelle statsgarantiordnings udløb

    fair nok og godt ord igen men du forholder dig ikke til dit eget udsagn “demokratisk process!!!" , hvilket giver anledning til et surt opstød

    Grundlæggende spilleregler for demokratiet har / er reelt sat ud af kraft på så væsentlige spørgsmål som

    1) blev skatteyderne spurgt om de ville deltage i at pantsætte nation for at rede
    bankerne ?

    2) upside model som en lille snæver kreds fiflede ud af bankernes vilkår for bankpakke II

    3) Danske Bank vil gerne betale selskabskat i Irland (billigere end i DK) men afskrive
    tab på de skatteyders regning !

    Der har siddet en lille kreds bestående af såkaldte “landets kerne kompetancer/eksperter"
    i Nationalbanken , finansrådet , finanstilsynet , erhvervs og økonomi ministeriet samt
    politikere hvor det efterfølgende har vist sig at mongoler ville have været i stand til at drive landet finansielt mere forsvarligt !!!

    DR har måske lidt ensidigt men afdækket det dybt groteske og latterlige i hvorledes diverse aktører har begærdet sig og ikke mindst men vigtigst hvordan ellers respektable selskaber i deres uacceptable grådighed (uden regulering) har gamblet med den finansielle stabillitet i Danmark

    det mest usmagelige er at det var en gratis omgang.

    Tønder Bank blev lukket natten over ! Det samme skulle have gjalt Danske Bank

    Vidensdelingen fra politisk hold vedr. de groteske forhold ifht offenligheden (menig mand) der har gjort sig gældende i den finansielle sektor har været ikke eksisterende (forbeholdt en lille snæver kreds) og dermed har vælgerne ingen som helst mulighed haft for at danne sig en mening eller folkeopinion (dvs. give politikerne en vælger lussing / tilslutning ved det sidste folketingsvalg)

    Ej heller haft mulighed for at opponerere imod socialhjælpen til bankerne

    Så den demokratisk process “DU" refererer til! er ikke eksisterende (lidt fis i en hornlygte) så måske et AOF kursus i demokrati kunne udvide din horisont lidt ?

    PS. mon ikke det at pantsætte hele staten og danskerne uden en folkeafstemning grænser til at være grundlovsstridigt ? måske nogen læner sig kraftigt op ad en rigsretsag (Epsersnen) pga. viledning ?

    #192768
    AnonymForfatter

    Grafits teori om at VBturbo og undertegnde skulle være en og samme person er fuldkommen ude i skoven. VBturbo og jeg deler mening om en del ting, men der er også ting, som vi er fuldkommen uenige om.

    Når VBturbo eksempelvis siger, at Danske Bank burde lukkes over en nat som Tønder Bank, jammen så fristes man jo til at sige manden grænser til at være uforstandig! Lukningen eller nationaliseringen af en bank med en balance på 3.500.000.000.000 kr., svarende til mere end 2 x danmarks bruttonationalprodukt kan selvfølgelig ikke lade sig gøre.

    Analysen af at Danske Banks eksistens trues af massiv kundeflugt deler jeg grundlæggende heller ikke. Kunderne siver formentlig fra den danske del af forretningen, men som jeg har sagt før, så tror jeg den strategi er bevidst fra Danske Banks side. Man koncenterer sig om at vokse i Norge, Sverige og Finland (hvor konjunkturbilledet også er bedre) og man satser på at malke koen i Danmark. Det giver noget kundeflugt og det ødelægger nogle fremtidige vækstmuligheder i Danmark. Jeg mener ikke Danske Bank har valgt en god strategi, som på lang sigt optimerer bankens indtjening. Men omvendt truer det på ingen måde banken på livet. For sagen er jo, at 9 ud af 10 kunder, når det kommer til stykket, ikke vil skifte bank. Kunderne tror fejlagtigt, at det er besværligt.

    Og lad os så tage bankpakkedelen, som VBturbo og jeg slet ikke har samme opfattelse af.

    DR’s journalistik i programmet “Sikken en fest", hvor man beskrev finanskrisen var så hamrende uprofessionelt lavet, at journalisterne burde sættes fra bestillingen omgående.

    Læg mærke til hvem man interviewede:

    1. Man interviewede en socialdemokrat, Henrik Sass Larsen, som klart havde en interesse i at score nogle billige point ved at tilsvine den daværende borgerlige regering.

    2. Man interviewede endnu en socialdemokrat, Ole Stavad med samme interesse.

    3. Og man interterviewede en professor, Christian Sørensen, der er tidligere medlem af den ræverøde og meget lidt objektive organisation Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

    Hvad DR ikke fortalte var, at bankerne ikke havde akut brug for kreditpakken (Bankpakke II) i 2009, modsat Bankpakke I i 2008, hvor Danske Bank stod med det ene ben i graven.

    Hvis man skulle have indført en upside model (i det omfang det overhovedet kunne lade sig gøre), så skulle man have gjort det dengang bankerne ikke havde noget valg, dvs. ved bankprakke 1. Da man nåede til bankpakke 2 var situationen mindre akut og bankerne / bankernes ejere havde andre veje til til at bringe solvensen op.

    Bankerne kunne i stedet for at have taget hybridkapitallån af staten til 10% i rente, have gearet kraftigere ned for udlånet og tilbagekaldt kundernes kassekreditter, hvad børsnoterede aktieselskaber som Danske Bank og Nordea selvfølgelig ville have gjort, hvis alternativet var en massiv udvanding af aktionærernes fremtidige værdi. Jeg tror det er fuldkommen rigtigt, når Lene Espersen siger, at bankerne ikke vil låne pengene sålænge upside modellen lå på bordet. Det var den klokkeklare besked Peter Straarup og Christian Clausen gav Lene Espersen den aften, hvor upside-modellen blev fjernet. Tak, men nejtak! Vi ønsker ikke at optage et hybridkernekapitallån under den konstruktion. Vi vil i stedet skære ned på erhvervskreditterne og lukke ned for långivningen til privatkunderne. Dermed ville kreditpakken i bedste fald have været virkningsløs. I værste fald ville de krak-truede banker, som Amagerbanken, Maxbank, Tønder Bank osv. have optaget hybride kernekapitallån mens de bedre kørende banker som Danske Bank, Sydbank og Spar Nord ville have takket nej. Dermed ville staten ikke, som det er tilfældet i dag, have stået med en samlet gevinst på bankpakkerne. Man ville have stået med et stort tab, fordi de gode banker ikke var med til at finansiere, mens de dårlige banker var krakket.

    Så nej VBturbo og jeg er bestemt ikke samme person og vil er meget langt fra at være enige. Vi er enige om at Danske Bank har opført sig ualmindeligt dårligt overfor erhvervskunder og privatkunder, men vi er slet ikke enige om konsekvenserne af dette. Og jeg må endnu engang på det kraftigste anmode mybanker om at bekræfte, at profitlerne intet har med hinanden at gøre, hvilket let vil kunne ses ved at sammenligne IP-adresserne.

    #192790
    AnonymForfatter

    Derfor Nationaliser den, det kan da ikke være rigtig at vi som skatteydere skal putte penge ned i et A.P.Møller ejet foretagende. Han har vist selv et par kroner at gøre godt med.

    #192802
    Mr RForfatter

    Du har ikke læst indlæggene var MPKK 🙂 ?

    #192806
    thsvForfatter

    Genielt at citere sig selv, det er kun ægte stjerner, der gør det!

    GPs udmeldinger er oftest gode, men VBTurbo er en klaphat, der ikke fatter økonomi, så jeg tror ikke på at det er samme person.

    Alene bemærkningen om renters rente, der skyldtes en tastefejl er guld værd fra Turbos side….

    #192814
    AnonymForfatter

    Fint nok at Nordea trolleren og undertegnede har forskellige opfattelser og synpunkter.
    (Det respekterer jeg og meningsudveksler gerne synspunkter)

    Circus klovn, klaphat , idiot , ect.. fylder godt i dit ordforråd thsv’s når øvrige deltagers meninger og indlæg skal have din rating(specielt dem som ikke er Nordea fans)

    Der er en trådstarter og trådoverskrift thsv. forhold dig til den hvis du har en mening!
    Og fis så over i anden tråd og ævl videre når du ikke har noget at bidrage med i debatten!

    Dit personificerende og nedladende pis kan du lige så godt stikke skråt op din mongol!

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 74 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.